Keskusvarasto p kuva 297032e2 3042 4925 8e47 e64389340873 s1170x600 q80 noupscale

Varaosia Salosta Sodankylään

Jarruosia ja jakohihnoja Joensuuhun, suodattimia ja säätimiä Seinäjoelle, kytkinpaketti Kemiin. Toyotan keskusvarastolla Vantaalla käy arkiaamuna melkoinen kuhina, mutta todellinen kiire iskee ensilumen aikaan.

Toyotan Vantaan keskusvarasto näyttää ulkoapäin arkisen harmaalta betonilaatikolta, mutta vaatimaton ulkonäkö pettää. Varastojätti kätkee seiniensä sisään varastoalaa noin 1,4 hehtaaria, hyllyjä seitsemän metrin korkeuteen saakka ja runsaat 43 000 eri varaosanimikettä.

Pääpaino on kuluvan vuosituhannen Toyota-malleissa, mutta hyllyjen kätköistä löytyy huolto-osia ja yksittäisiä osia myös jo museoiän ylittäneisiin ajopeleihin. Ja se mitä ei hyllystä löydy, saapuu koko Eurooppaa palvelevalta Belgian keskusvarastolta tai tarvittaessa Japanista asti, Toyota Logistic Services Finland Oy:n vetäjä, Depot Manager Jouko Ryynänen selvittää.

”Repertuaaria on oltava, sillä Suomessa on tien päällä noin 400 000 Toyotaa. Tavoitteena on, että yli 97 prosenttia kaikista tänään tilatuista varaosista saadaan täältä Vantaalta eri puolella Suomea oleviin korjaamoihin viimeistään ylihuomenna. Pikatilaukset kulkevat vielä nopeammin”, hän tiivistää.

Jouko Ryynänen esittelee tilastoja, joilla mitataan keskusvaraston toiminnan tehokkuutta.

Nopeus on myös asiakkaan etu

Monien muiden toimialojen tavoin myös autokorjaamojen varastointi- ja logistiikka ovat muuttuneet hurjasti takavuosista.

Aiemmin hyllyillä pyrittiin pitämään mahdollisimman kattava varaosakokoelma. Nyt keskitytään siihen, että varastossa on kysytyimpiä tuotteita. Varastointiaika jää mahdollisimman lyhyeksi ja yleisimmät kulutusosat ja varusteet saadaan mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti eteenpäin. Näin säästyy aikaa, rahaa, varastoneliöitä ja hyllymetrejä. Samalla paranee myös palvelutaso.

Niinpä esimerkiksi Salon Toyota-huollon tilaama ja Belgian keskusvarastolta tuleva harvemmin kysytty osa käy Vantaalla vain kääntymässä ja kirjautumassa. Sen jälkeen matka jatkuu lähes katkeamatta suoraan salolaisasentajan käsiin.

Kotimaan ja Viron Toyota- ja Lexus-merkkikorjaamoiden lisäksi Vantaan keskusvarasto vastaa osin myös Moskovassa sijaitsevan Venäjän keskusvaraston täydennyksistä. Käytännössä Korpivaarantiellä sijaitsevasta varastosta hoidetaan päivittäin noin 10 000 varaosan lähetykset.

Joskus tavaravirta kulkee myös toiseen suuntaan: Vantaan varastoon aikanaan kotiutunut ja asennusta vielä odotteleva osa voi tarvittaessa matkata takaisin Eurooppaan - vaikkapa itävaltalaiseen Toyota-korjaamoon.

”Globaalissa varaosaverkostossa tavara saapuu sieltä, mistä se on nopeimmin ja kätevimmin saatavissa. Näin loppuasiakas saa ajokkinsa korjaamolta tien päälle ilman turhaa odottelua”, Ryynänen sanoo.

Vantaan keskusvarastolta lähtee päivittäin noin 10 000 varasosaa ympäri Suomen.

Talvi on akkujen ja korinosien sesonkia

Aurinkoisena syyspäivänä Vantaan varastolla on vielä kohtuullisen rauhallista. Lähtevän tavaran laatikot sisältävät lähinnä merkkihuoltojen omia varastotäydennyksiä kuten öljykannuja, sytytystulppia, suodattimia, jarrupaloja ja muita määräaikaishuoltojen yhteydessä vaihdettavia yleisimpiä kulutusosia.

Meininki muuttuu tyystin toiseksi viimeistään ensimmäisten talvikelien saapuessa. Silloin Vantaalta pakataan matkaan puskureita, tuulilaseja, ajovaloumpioita ja lokasuojia jatkuvana virtana.

Kiirettä riittää myös kipakampien pakkasten aikaan, jolloin tilauskirjat täyttyvät akkulähetyksistä. Yksi selkeä piikki osuu vielä kevääseen, kun lumiset tiet sulavat ja irtokivet aiheuttavat tuulilasivaurioita.

”Toki korjaamot pyrkivät täydentämään omia varastojaan hieman ennakoivasti ja tilaavat esimerkiksi akkuja jo hyvissä ajoin ennen talven tuloa. Silloin mekin nostamme varastotasojamme”, Ryynänen kertoo.

Koska varaosat ovat entistä isompia kokonaisuuksia, vaatii pakkaaminen ja etenkin kuljetusten ohjeistus tarkkuutta.

”Esimerkiksi muovipuskurit ovat todella kookkaita ja naarmuuntuvat kuljetuksen aikana herkästi. Samoin perinteisen peltilokasuojan kuljettaminen on huomattavasti helpompaa kuin vaikkapa Prius-mallin lasikaton”, Ryynänen kertoo.

”Keulamerkki matkaa seuraavaksi päiväksi Sodankylään”, kertoo Teresa Nukarinen.

Seuraavaksi päiväksi Sodankylään

Vaan millainen on varaosan matka Vantaalta jollekin Toyotan merkkikorjaamolle? Otimme siitä selvää menemällä itsekin hyllyjen väliin.

”Ihan ensimmäiseksi huomioliivit päälle ja kädet pois taskusta, jotta saatte portaiden kaiteista kiinni. Myöskään kännykkää ei täällä räplätä, sillä silloin ei välttämättä huomaa trukkiliikennettä. Turvallisuudesta emme tingi tippaakaan”, Ryynänen selvittää.

Marssimme vihreällä merkattua kävelykäytävää pitkin keräilypisteelle, jossa Teresa Nukarinen nappaa lokerikosta käteensä viimeisimmän tilauslistan.

”Jaahas, nämä tarvitaan näköjään Sodankylän merkkikorjaamolla”, hän toteaa ja lähtee matkaan keräyskärryjen ja koodinlukijan kanssa.

Kärryihin kertyy muutama pikkunippeli ja muovipidike, keulamerkki, tukivarsi sekä nippu moniurahihnoja. Kun tilaus on kasassa ja kirjattu piippausten säestyksellä sähköiseen järjestelmään, siirtyvät tavarat trukkikyydillä lähettämön puolelle.

Sieltä matka jatkuu Viinikkalan logistiikkakeskukseen ja rekan kyydissä kohti pohjoista vielä saman päivän aikana. Asentajalla tämä pikatilaus on jo seuraavana päivänä.