Auris1 7b48f1a6 2f24 4607 97f1 fedcc3c5615e s1170x600 q80 noupscale

Testissä Suomen myydyin hybridi

Miltä Auris Touring Sports tuntuu ensi kerran hybridiä koeajaneen Nuppola-Virkasen perheen mielestä? Viikon mittainen testaus tehtiin ­urheilullisen hiihtoloman aikana.

Auris on Toyotan tämän hetken myydyin malli Suomessa. Menestyksen takana on monikäyttöisyys, hyvä varustelu ja silmää miellyttävä ulkonäkö. Tärkeässä roolissa on myös hybridivoimanlähde, joka takaa mukavan ajotunnelman, tavallista matalammat kulutus- ja päästölukemat sekä pienet ylläpitokulut.

”Meille Toyota oli ennestään tuttu­ merkki, koska perheessämme on Yaris vuodelta 2008. Hankimme sen melko uutena, kun tarvitsin silloisille työmatkoilleni luotettavan ajokin. Nyt olimme mieheni Pekan kanssa­ ensimmäistä kertaa hybridiauton ratissa”, kertoo Kirsi Nuppola muutaman päivän mittaisen koeajon jälkeen.

Hybridin hiljaisuus liikkeellelähdössä herättää ensikertalaisissa huomiota, joskus jopa ihmetystä. Siihen kuitenkin tottuu, ja reippaammassa vauhdissa Auris Hybridkin tuntuu käytännössä samalta kuin mikä tahansa automaattivaihteinen auto.

”Ensimmäinen opittava asia oli vaihdevalitsimen käyttö. Koska en ollut ajanut aiemmin automaattivaihteisella autolla, totuttelu kesti hetken. Onneksi auto vinkkasi itse, milloin vaihteenvalitsinta oli mahdollista käyttää. Sinunkauppojen jälkeen koko tekniikka tuntui toimivan hienosti ja vaivattomasti. Bensiini- ja sähkömoottorin vuorottelun huomasi oikeastaan vain auton inforuudulta”, Kirsi jatkaa.


Kaikki kyytiin

Lapsiperheen autotestauksessa on parasta pakata koko porukka tavaroineen autoon. Sillä tavalla saa parhaiten selville, miten auto toimii perheen käytössä. Auris Touring Sportsin tavaratilaan mahtuu reilusti tavaraa, ja lisätilaa tulee, kun kaataa takaistuimet alas. Tämä onnistuu kätevästi tavaratilan seinässä olevaa kahvaa kääntämällä.

Farmarimalli on mainio vapaa-ajan auto. Luistelureissulla ei välttämättä tarvita pukusuojaa, koska matalan lastauskynnyksen tasainen tila toimii vaihtopenkkinä ja takaluukun suojassa luistimet voi pukea lumisateessakin mukavasti. Nuppola-Virkasten lapset ovat jo sen kokoisia, ettei esimerkiksi rattaita tarvitse pakkailla mukaan, mutta he kuljettivat Aurisilla esimerkiksi mattoja pesulaan, jolloin auton käytännöllisyys pääsi oikeuksiinsa. Jos auto olisi ollut pidempään perheen käytössä, museossa työskentelevä Kirsi olisi voinut kuljettaa Aurisilla Pop-up-näyttelyn tavarat, kirppiskuorman tai vaikka polttopuita.

Aurisin lastauskynnyksen takatila toimi luistinten vaihtopaikkana.


Varusteet: wau!

Auris Hybridin Premium-version varusteista monet ilahduttivat Nuppola-Virkasia. Koeajoauton avaruutta lisäsi Skyview®-panoraama­katto, joka avaa näkymät myös ylöspäin. Katon suojaverhoa oli lasten mielestä kiva avata ja sulkea.

”Mieleen jäi ihanan nopeasti lämpenevät etuistuimet, moitteetta toimiva navigaattori ja sisätilanlämmitin joka ei pyöri jaloissa. Ja sitten se avaimeton ovien avausjärjestelmä. Kun on syli täynnä tavaraa, niin on vallan taivaallista, ettei niitä tarvitse laskea loskaan etsiäkseen autonavaimia kassin pohjalta”, Kirsi sanoo.

1. Aurisin tunnistaa virtaviivaisista takavaloista. 2. Panoraamakatto antaa sisätiloihin avaruutta. 3. Isolla kosketusnäytöllä hallitaan useimpia Aurisin mukavuustoimintoja.


Turvallisuus aina mukana

Tyylikäs ulkonäkö, tilava matkustamo, taloudellisuus ja esimerkiksi luotettavuus ovat kaikki tärkeitä perheauton ominaisuuksia, mutta ne eivät yksinään riitä. Toyota Auris on saanut täyden viiden tähden arvostelun Euro NCAP -törmäystestissä. Turvallisuutta lisää Toyota Safety Sense -varustelu, joka sisältyy kaikkiin varusteversioihin. Pre-Collison -järjestelmä seuraa edellä ajavaa liikennettä ja varoittaa kuljettajaa havaitessaan auton ajautuvan kohti törmäystilannetta. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen väistöliikkeellä tai jarruttamalla.

Aurisin panoraamakatto oli Veikon ja Kertun suosikki.

Muita ajoa helpottavia ja turvallisuutta parantavia varusteita ovat liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistavahti ja automaattiset kaukovalot. Robottiautoon on vielä paljon matkaa, mutta mukaan pakattu nykyaikainen kamera- ja lasertekniikka pystyisi periaatteessa jo nyt ottamaan hieman vastuuta auton hallinnasta.

Millaisen mielikuvan koeajo jätti? Heräsikö omistamisen halu?

”Kaikin puolin kiva fiilis Aurisista ja hybridistä jäi. Vaihtaisin kyllä mieluusti oman Yarisini hybridiksi. Mikäli auton vaihto tulee ajankohtaiseksi niin varmasti harkitsemme hybridiä”, Kirsi toteaa. T+