Hannu juponaho 257451cb ba0f 4a87 afe7 8ab3440cee4f s1170x600 q80 noupscale

Hyvä palvelu alkaa hymystä

Kun asiakas kohtaa O.K. Auton myyjän Hannu Juponahon, luvassa on aikaa ja hymyä.

Kun metsästystä harrastava Hannu Juponaho aikoinaan pärjäsi O.K. Auton asiakaspalvelun laatua mittaavissa tutkimuksissa, yrityksen silloinen toimitusjohtaja Seppo Ståhlberg antoi hänelle palkinnoksi ketunnahasta tehdyn Davy Crockett -lakin ja nimesi hänet Nauravaksi ketunmetsästäjäksi.
Lempinimi tiivistää olennaisen Hannusta. Häntä pidetään huumorintajuisena ja positiivisena ihmisenä, joka saa asiakkaatkin rentoutumaan.
”Yritän olla oma itseni. Alkuperäisestä kaikki tykkäävät, kopiosta ei kukaan”, Hannu sanoo.
Olemme Jyväskylän Seppälänkankaalla sijaitsevan O.K. Auton neuvotteluhuoneessa. Hannu on tarjonnut munkkikahvit ja muistelee nyt aikaansa yrityksen palveluksessa.
Hymy vilahtaa hänen kasvoillaan säännöllisin väliajoin ja se on hänelle eräänlainen tavaramerkki.
”Hirveän vakava en osaa olla milloinkaan.”
Hannun mukaan kyse on perusluonteesta. Hän ajattelee, että jos ryhtyy murehtimaan, saa murehtia elämänsä loppuun asti. On siis parempi olla positiivinen.
”Ehkä mulle on jostain universumista putkahtanut eteläeurooppalaisia geenejä.”

Sattumalta autokauppiaaksi

Hannu päätyi autokauppiaaksi vähän sattumalta 25 vuotta sitten. Sattumalta siinä mielessä, että entinen koulukaveri työskenteli O.K. Auton Keuruun-toimipisteessä ja kehotti Hannua kyselemään sieltä töitä. Hannu ei koskaan ollut ajatellut lähteä alalle, koska ei ollut erityisen kiinnostunut autoista tai niihin liittyvästä tekniikasta.
Tekniikan Maailmaa hän tilasi 35 vuotta sitten, muttei nykyään edes lue autolehtiä. Enemmän viehättää ihmisten kohtaaminen.
”Kun vuorovaikutus on molemminpuolista, asiakaspalvelutilanne on hieno. On valitettavan surkea asia, jos ykkösenä tulee väliraha, eikä hienoista tuotteista välitetä.”
Hannu saattaa esimerkiksi tarjoutua lähtemään varsinkin iäkkäämpien asiakkaiden mukaan hybridiauton koeajolle.
”Ajan monesti itse ensin ja kerron, miten homma etenee. Se tuo asiakkaallekin rohkeutta.”
Tietysti koeajolle mukaan lähteminen vie aikaa ja vähentää hallissa olevien myyjien määrää hetkellisesti. Tulokset ja asiakaspalaute kuitenkin kertovat, että Hannu osaa sen, mitä tekee.
Samalla hän kuitenkin muistuttaa, ettei autokauppaan voi enää marssia sisään ja odottaa saavansa palvelua minuutissa.
”Toivoisin – ja olisi myyjiäkin kohtaa reilua – että asiakas varaisi ajan tapaamiselle.”
”Jos asiakas pyörii yksinään puoli tuntia ja on lähdössä pihalle, kun otetaan takinhelmasta kiinni, tilanne on jo menetetty.”

Asiakaspalaute on työn suola

Hannun työuran aikana suurin mullistus on epäilemättä tapahtunut autojen tekniikassa. On tullut hybridejä ja polttokennoautoja, ja entistä isommassa roolissa ovat päästöjen pienuus ja ympäristönäkökulmat.
”Toyotahan on näissä edelläkävijä. On etuoikeus ja kunnia olla firmassa, jossa on markkinoiden parhaat hybridiautot”, Hannu sanoo.
”Eikä tämä ole mitään myyntimiehen löpinää!”, hän kiirehtii lisäämään.
Myyjää motivoi tietysti eniten kauppa. Mutta ei kauppakirjan allekirjoittaminen vaan palaute, jota asiakkaalta mahdollisesti jälkikäteen tulee.
”Kun asiakas tulee parin päivän päästä sanomaan, että vitsi, tää on hyvä vehje, niin siitä tulee paras fiilis mikä voi tulla.”

KUKA

Hannu Juponaho
IKÄ: 50
AMMATTI: Automyyjä O.K. ­Autolla­­ Jyväskylässä. ­Työskennellyt yrityksessä ­vuodesta 1993 lähtien.
KOTI JA PERHE: Asuu Keuruulla omakotitalossa vaimon ja kahden koiran kanssa. Parikymppiset tytär ja poika ovat muuttaneet ­jo omilleen.
HARRASTUKSET: Metsästys ja tennis