Jimihaavisto2 6b7842eb 0bfd 4c8b bf68 f4948e7bf0ee s1170x600 q80 noupscale

Kuin taiteilija työssään

Jimi Haavistolla on pienestä pitäen ollut vain yksi toiveammatti: automekaanikko.

Nassikkana hän vietti kesälomansa rakennellen peltoautoja ja muita menopelejä. Ammattikoulussa hän kävi autolinjan, meni vuodeksi Toyotan omaan ammattikouluun ja sen jälkeen Toyotan jälleenmyyjälle mekaanikoksi.

Kun kesällä 2015 varmistui, että Tommi Mäkinen ryhtyy pyörittämään Toyotan rallitiimiä Suomessa, Haavisto malttoi tuskin odottaa.

”Laitoin heti kirjettä, että tahdon tiimiin töihin”, hän sanoo.

Täällä sitä nyt ollaan, Jyväskylän Puuppolassa Toyota GAZOO Racingin rallitiimin tiloissa keskellä keskisuomalaista peltomaisemaa. Tunnelma on seesteinen, sillä valtaosa tiimistä on Meksikossa MM-rallin osakilpailussa.

Huoltohallissa telineiden päällä jököttää kaksi ralliauton koria. Autot ovat lähdössä Korsikan MM-ralliin, jonne lähtee myös Haavisto.

Hän asuu perheineen Kirkkonummella, mutta viettää viikot reissutöissä Jyväskylässä. Kisamekaanikkona hän on paikan päällä joka toisessa MM-rallissa. Työtä on tehtävä perinteisten toimistoaikojen ulkopuolella.

”Kyllä tässä joutuu venymään. Mutta kun on ammattilaiset hommissa, silloin tehdään, kun pitää tehdä. Sitten kun on rauhallisempaa, otetaan taaksepäin”, Haavisto sanoo.

Mekaanikon ja auton erityinen suhde

Kilpailujen jälkeen ralliautot riisutaan. Kaikki osat irrotetaan, tutkitaan, mitataan, pestään, kiillotetaan ja tarvittaessa maalataan. Vaurioituneet osat vaihdetaan, koska pienikin murtuma tai lommo voi aiheuttaa pahaa vahinkoa.

Mekaanikon työ vaatii kärsivällisyyttä ja sopii siksi Haavistolle. Hänen olemuksestaan huokuu rauhallisuus.

Kärsimättömämpi ei jaksaisi hinkata, puunata, tarkastella ja sovitella. Ja aloittaa seuraavana päivänä samaa alusta.

Ralliauton purkamiseen menee noin vuorokausi ja kasaamiseen pari–kolme, riippuen siitä, kuinka paljon osia pitää huoltaa. Osat pitää myös säätää sen mukaan, millä alustalla seuraava osakilpailu ajetaan.

Haavisto työskentelee samassa huoneessa kolmen muun mekaanikon kanssa. He vastaavat autojen alustan, jarrujen ja ohjauksen osista ja huollosta.

Mielikuva naama rasvassa moottorin sisuksissa puurtavasta mekaanikosta ei osu oikeaan. Työtilan pinnat ovat puhtaat kuin ammattikeittiössä ja autojen osat ovat hyllyillä hyvässä järjestyksessä. Tänään Haavisto työkavereineen on päivittänyt muun muassa autojen ohjauspylväitä.

”Niihin tulee uudet, erilaiset sähköt ja telineet”, Haavisto selittää esitellessään työtasolla olevaa metallimötikkää.

Mekaanikon ja auton välillä on erityislaatuinen suhde. Kun kisan aikana autosta hajoaa jotakin, Haavisto saattaa muistaa, milloin on viimeksi koskenut kyseiseen osaan.

”Kyllä sitä oppii tietämään, mistä mikäkin osa on tullut ja mihin se on mennyt.”

Jokaisella osalla on sarjanumero,­ jonka avulla sen liikkeitä voidaan seurata tietokoneella. Lisäksi osat vaihdetaan viimeistään tietyn kilometrimäärän jälkeen. Erikoiskokeilla ne saavat iskuja ja voivat vääntyä.

”Koko ajan pitää olla tarkkana, ettei autoon mene huonoja osia.”

Jimi Haavisto on unelmatyössään Toyotan rallitiimin mekaanikkona.

Yhteispeli viehättää

Vaikka Haavisto on ammattilainen henkeen ja vereen, hän puhuu mieluummin yhteispelistä kuin omasta tekemisestään.

Hän sanoo, että hyvän mekaanikon on oltava koko ajan hereillä ja osattava paneutua työhön. On oltava pikkutarkka, mutta osattava miettiä kokonaisuuksia. Pitää olla myös valmis oppimaan koko ajan uutta. Pitää tulla toimeen muiden kanssa ja auttaa heitä.

”Tässä ammattilaiset tekevät töitä yhteisen päämäärän eteen. Yhdessä­ voitetaan ja yhdessä hävitään, ja kaikki ovat sitoutuneet hommaan.

Se viehättää todella paljon.”

Haaviston työympäristö on kansainvälinen paitsi jatkuvan reissaamisen myös työkavereiden ansiosta. Hänen lisäkseen samalla nelihenkisellä osastolla työskentelee toinen suomalainen, japanilainen ja ranskalainen mekaanikko.

”Eri maista tulee erilaisia työtapoja. Yritämme ottaa parhaat jutut ja vinkit käyttöön.”

Vuosi kerrallaan eteenpäin

Haavistolla on aiempaakin kokemusta rallimekaanikon hommista. 1990-luvulla ja 2000-luvun alkuvuosina hän kiersi mekaanikkona Pasi Hagströmin tiimissä. Meriitteinä on muun muassa kuudes sija Jyväskylän MM-rallissa vuodelta 1997 sekä Suomen mestaruus vuodelta 1999.

Reilut kymmenen vuotta sitten rallihommat jäivät, ja Haaviston perheeseen syntyi kaksi tytärtä. Nyt lapset ovat jo niin isoja, että reissutöiden tekeminen on hieman helpompaa. Mutta ei se helppoa silti ole.

”Kyllä tämä vaatii perheeltäkin sitoutumista projektiin”, Haavisto sanoo.

Hän itse sitoutuu työhön vuodeksi­ kerrallaan. Unelmatyö ei ole missään vaiheessa alkanut kyllästyttää. Myös luotto tallin menestymiseen on vahva.

”Meillä on nyt todella hyvät ja nopeat kuljettajat, ja odotan tästä vuodesta todella kovaa.”

Mutta mekaanikko kokee onnistumisen tunteita muulloinkin kuin tallin kuljettajan ajaessa palkintopallille.

Paras fiilis tulee silloin, kun auto on koottu seuraavaa rallia varten, osat ovat puhtaat ja kiiltävät ja kaikki on sujunut ajallaan. Silloin olo on kuin taiteilijalla, joka on saanut taulunsa valmiiksi.

KUKA?
Jimi Haavisto, 45
• Toyota GAZOO Racingin mekaanikko rallin MM-sarjassa. Vastaa autojen pienkomponen­teista kuten alustasta, tuki­varsista, jarruista ja ohjaus­laitteista.
• Siviiliurallaan toiminut ­Toyota- ja Lexus-mekaanikkona ja huoltoneuvojana.
• Harrastaa jääkiekkoa työkavereiden kanssa.
• Koulutukseltaan datanomi ja valmentaja
• Asuu Kirkkonummella perheensä kanssa.