Katsastus aloitus 9636f733 7434 4808 83fb b43e2d703b58 s1170x600 q80 noupscale

Katto auki ja katsastukseen

Vuosikatsastus on aina totinen paikka, etenkin jos ajokille on ehtinyt kertyä ikää ja ajokilometrejä.

Aurinkoinen, mutta kolea kevätaamu Vantaan Korsossa. Totte Raivisto ei kuitenkaan hiero käsiään yhteen kylmän, vaan pienen jännityksen takia.

”Joka kerta tuo katsastus nostaa sykettä, vaikka ei tästä mitään kummempaa pitäisi löytyä. Olo on silti vähän samanlainen kuin menisi hammaslääkäriin”, mies naurahtaa ja istahtaa perheen kakkosauton virkaa toimittavan Toyota MR2:n rattiin.

Virta-avaimen kääntäminen herättää 1,8-litraisen koneen henkiin ja otamme suunnaksi Tuusulan Autokatsastuksen. Kokenut automies antaa moottorille menomatkalla muutaman otteeseen hieman reippaammin kierroksia ja pieni punainen sportti loikkaa miehekkäästi murahtaen eteenpäin. Seuraavassa risteyksessä kokeillaan puolestaan hidastimia kunnon polkaisuilla.

”Laitetaanpa päästöt kohdalleen ja jarrut vähän herkemmälle. Tämä Toyota on ollut minulla jo kymmenkunta vuotta, mutta ajokilometrejä kertyy vuosi vuodelta vähemmän. Siksi on hyvä vähän poistaa karstoja ennen katsastusta”, Raivisto perustelee hieman tavallista reippaampaa ajotapaansa.

Harrasteautot ovat kevään merkki

Katsastuskonttorin parkkipaikalla tarkistamme vielä suuntavilkut ja merkkivalot. Sen jälkeen marssimme ilmoittautumistiskille ja jäämme odottelemaan omaa vuoroamme. Pian ovesta marssii sisään katsastusmies Aki Helén, joka on ehtinyt heti aamutuimaan tarkastaa jo muutaman ajokin.

Hän vaihtaa Raiviston kanssa pari sanaa ja hyppää sen jälkeen sportti-Toyotan ratin taakse. Tottunein ottein tarkistetaan turvavyöt, valot ja vilkut, sarjanumerot ja ajokilometrit.

”Tällaiset harrastepelit ovat katsastuskonttorilla aina varma kevään merkki”, hän naurahtaa, heittää ykkösen pesään ja kaartaa pienen lenkin jälkeen sisään katsastushalliin.

Seuraamme perässä, sillä Raiviston mielestä on aina kiinnostavaa kuulla ammattimiehen kommentit auton kunnosta.

Helén pysäyttää auton pakokaasumittarille. Päästöistä tulee puhtaat paperit eikä jarruista ja iskunvaimentimistakaan löydy huomauttamista. Valojen suuntauskin on ok.

”Sumuvalojen lasit näyttävät vähän himmenneen, mutta ei niitä vielä vaihtaa tarvitse”, Helén toteaa ja ajaa MR2:n nosturille. Auto ylös ja lamppu käteen.

”Hyvältä näyttää täälläkin. Kyllä huomaa, että autoon on tehty aikanaan kunnollinen ruostesuojaus”, hän kehaisee.

Katsastusmies Aki Helén tarkastaa Toyota MR2:sen pohjan.

Toyotat erottuvat edukseen

Sen jälkeen kokeillaan ohjauksen ja alustan puslat ja nivelten välykset sekä pyöränlaakerien kunto. Niistäkään ei löydy moitittavaa.

”Toyotat ovat tunnetusti katsastustilastojen kärkipäätä eikä se ole mikään ihme. Nämä ovat teknisesti erittäin kestäviä vehkeitä”, Helén toteaa.

Raivisto myhäilee vieressä tyytyväisenä, mutta aivan loppumetreillä löytyy pieni puute. Sivuikkunoihin jälkikäteen asennetut tummennuskalvot on poistettava.

”Muilta osin auto on ikäisekseen todella hienossa kunnossa”, Helén kehaisee antaessaan avaimet ja katsastusraportin Raivistolle.

Päinvastaisiakin tapauksia tulee kuulemma katsastettavaksi lähes päivittäin. Pahimmillaan ruoste on syönyt auton lähes korjauskelvottomaan kuntoon, ohjauksessa ja pyörien ripustuksissa on vaarallisen paljon välystä eikä jarruissakaan ole juuri tehoa.

”Kerran kävi niin, että jarrutesterissä poljin painui suoraan pohjaan ja jarrunesteet valuivat lattialle. Letkut ja putket olivat kestäneet iäkkään omistajan varovaisen jarruttelun, mutta eivät enää kunnon painallusta. Silloin tuli kieltämättä mieleen, että onneksi putket pettivät täällä eivätkä tien päällä tositilanteessa”, Helén huokaa.

Nivelet ja ohjauslaitteet kovilla

Meikäläinen autokanta on ­Euroopan iäkkäimpien joukossa eli noin 12 vuotta. Käytössä oleva autokalusto on jo immuunimpi ruosteelle, mutta tiestön heikko kunto ja kuopat laittavat tekniikan koville. Selkeimmin tämä näkyy ohjauslaitteissa ja nivelissä, joissa on välyksiä jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa.

”Osa porukasta ajaa myös luvattoman heikoilla renkailla, joilla ei pääse edes katsastuksesta läpi”, Helén ihmettelee.

Tulevaa katsastuslain muutosta hän arvioi vielä varovasti. Alle 10-vuotiailla autoilla katsastusvälit harvenevat nykyisestä ja nähtäväksi kuulemma jää, miten tämä tulee näkymään hylkäysprosenteissa.

Pelottelu selvästi kiristyvillä katsastuskriteereillä on kokeneen katsastajan mukaan kuitenkin perusteetonta.

”Yhden pimeän lampun takia ei autoja jatkossakaan hylätä”, Helén painottaa.

Odotustilassa istuskelee jo seuraava asiakas, joten meidän on aika jatkaa matkaa. Tulomatka sujuu jo huomattavasti leppoisammissa ja myös puheliaammissa merkeissä.

”Ja sykekin tuntuu palautuneen normaaliksi”, Raivisto sanoo. T+

FAKTA

Autojen katsastuslaki muuttui toukokuussa. Yksityiskäytössä olevien, alle 3,5-tonnisten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastusten väli harveni uuden lain tultua voimaan. Uusi auto pitää katsastaa ensimmäisen kerran viimeistään neljä vuotta käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Yli 10-vuotiaat ajoneuvot katsastetaan edelleen vuosittain.