Aloitus  8aae175a d83a 4cf0 841b 43b3a6b7e05c s1170x600 q80 noupscale

Hybridi hyppysissä

Hybridikoeajolla pääsee testaamaan uutta tekniikkaa ja saa ajosta kulutusraportin itselleen. Ensimmäinen havainto hybridistä on auton hämmästyttävä hiljaisuus.

Kiipeäminen Toyota C-HR Hybridin rattiin ensimmäistä kertaa on moottorimeluun turtuneelle autoilijalle lähes shokki. Murina on mennyttä maailmaa, hybridin hiljaisuus mykistää.

Vai onko se käynnissä lainkaan? Auto tottelee avaimetonta käynnistystä, mutta käynnistysnapin painaminen sytyttää vain mittariston valot. Moottori ei sano mitään.

Onneksi Toyota Airportin automyyjä Mikko Lipponen avustaa vieressä.

”Älä välitä, et ole ainoa. Lähes jokaiselle ensimmäistä kertaa hybridiä kokevalle tulee yllätyksenä, että käynnistettäessä autosta ei kuulu ääntä”, Lipponen sanoo.

Lipponen vinkkaa katsomaan mittariston vihreää ready-valoa. Kun se palaa, koneet ovat käynnissä ja matka voi alkaa.

Sähkön ja bensan liitto

Meidän hybridejä tuntemattomien käsitys sähkö- ja bensamoottorin liitosta on usein väärä.

”Yleinen harhaluulo on, että auto ajaa ensin sähköllä akun loppuun ja siirtyy sitten bensalle. Todellisuudessa itselataavat hybridit kuitenkin käyttävät sähköä ja bensaa vuorotellen”, yritysmyyntipäällikkö Kimmo Elo kertoo.

Auto pyrkii käyttämään sähköä niin tehokkaasti, kuin se kulloisessakin tilanteessa on mahdollista. Järjestelmä muuttaa jarrutuksissa ja hidastaessa syntyvän kitkaenergian sähköksi ja varastoi sen akkuihin.

”Ajaessa auto käyttää välillä vain sähkö- ja välillä vain bensamoottoria, välillä molempia moottoreita samaan aikaan. Kuljettajan ei kuitenkaan asiaa tarvitse miettiä lainkaan”, Lipponen sanoo.

Kun jalan nostaa jarrulta ja painaa kevyesti kaasua, auto lähtee sähkömoottorin avulla liikkeelle. Avatusta ikkunasta kuuluu vain voimakkaan hyttysen ininää muistuttava ääni. Vasta reippaampi kiihdytys kadulla ottaa bensakoneen tueksi.

Moottoritie ei ole syksyllä enää niin kuuma, mutta houkuttava silti. Liikennevaloissa sähkömoottori reagoi kaasuun ilman viivettä ja saa auton kiihtymään jopa innostunutta kuljettajaa nopeammin. Aivan kuten pätevän auton pitääkin.

Satasen rajoituksella hybridiä on miellyttävä ajaa, sillä niin moottori- kuin rengasmelukin pysyvät alhaisina. Moottorin jylinää kuullakseen on painettava pedaali pohjaan.

Taloudellista menoa

Testimielessä tehty ohituskiihdytys 80 kilometristä 120 kilometrin tietämille paljastaa hybridistä pari ominaispiirrettä. Automaattivaihteisiin tottunut vilkaisee vanhasta tottumuksesta, miten kierroslukumittari reagoi ”kickdowniin”.

Hybridissä mittaria kuitenkaan on turha etsiä: sen tilalla on niin sanottu latausmittari, joka kertoo ajon taloudellisuudesta. Normaaliajossa mittari pysyttelee eco-alueella, jarrutuksissa ja rullatessa CHG:ssä eli latauksessa ja reippaasti kiihdyttäessä powerissa.

”Alussa se voi vaikuttaa hieman oudolta. Itse olen huomannut, että kuin huomaamatta mittari myös opettaa taloudellisempaan ajotapaan”, Lipponen sanoo.

Samalla ”kickdown” paljastaa, ettei hybridin vääntöä ole suunniteltu kilparadoille. Se on parhaimmillaan tasaisen fiksussa, mukavassa ajossa.

”Suurimman hyödyn hybridistä saavat ne, jotka ajavat eniten kaupungeissa ja ruuhkissa”, Lipponen sanoo.

Ruuhkissa asfalttia niellään erityisesti pääkaupunkiseudulla ja kasvavissa kaupungeissa. Lipponen ei puhu palturia: kun Helsingin raitiovaunukiskot tulevat vastaan, liikenne puuroutuu ja hybridi näyttää todelliset kyntensä.

Kun akkua on ladattu ajossa riittävästi, moottorin voi kytkeä vaihteenvalitsimen vierestä EV-tilaan. Silloin auto kulkee vain sähkömoottorilla, pehmeästi ja äänettömästi. Koska ruuhka-ajossa jarrutetaan tiheään, moottori kykenee samalla lataamaan itse itseään. Polttoaineen näkökulmasta ajo on silloin ilmaista. EV-tila toimii hyvin 30–40 kilometrin kaupunkinopeuksissa.

”Ja kun sähköenergia ei enää riitä, auto osaa taas ottaa polttomoottorin käyttöön kuljettajan puolesta”, Lipponen kertoo.

Sähköllä ajellessa alkaa väistämättä tuntua turhalta maksaa polttoaine- tai käyttövoimaveroa vain siitä ilosta, että saa seistä ruuhkassa paikoillaan.

Toimittaja Juho Paavola hyppäsi ensimmäisen kerran hybridin rattiin.

Tilastot puhuvat puolestaan

Koeajon jälkeen auto on palautettava, valitettavasti. Kun Lipponen kaivaa tietokoneeltaan koeajon tilastot, tekisi mieli unohtaa C-HR:n avaimet taskuun ja oma pirssi pihaan.

Polttoainetta kului vain 4,1 ­litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt jäivät vain 96 grammaan kilometriä kohden. Kone kertoo, että säästöä syntyisi vuodessa reippaasti yli 500 euroa nykyiseen autooni verrattuna.

”Sähköajosi osuus oli 56 prosenttia, mikä on hieman keskiarvoa enemmän. En tiedä, yrititkö sitä erityisesti”, Lipponen sanoo.

Se jääköön arvoitukseksi!

 

Mikä läpinäkyvä hybridikoeajo?

Toyotan läpinäkyvän hybridikoeajon voi ajaa missä tahansa Toyota-liikkeessä. Auton voi pyytää koeajoon käymällä liikkeessä tai varaamalla itselleen koeajo-ajan Toyotan verkkosivuilla.

Koeajonsa reitin ja tulokset saa omaan sähköpostiin. Raportti kertoo sähköajon osuuden, keskimääräisen kulutuksen sekä ajon aikana kertyneet Co2-päästöt. Reitin voi myös kulkea kartalla uudelleen läpi.

Antamalla oman autonsa rekisterinumeron myyjälle koeajon tuloksia on mahdollista verrata oman auton kulutus- ja talouslukemiin samalla reitillä.