Rav paakuva 9b89e18b 85d5 44e1 a5a4 96fa6bcb2d5c s1170x600 q80 noupscale

Esittelyssä uusi RAV4

Uusi Toyota RAV4 esittäytyi näyttävästi Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa. Selvitetään, mitä viidennen sukupolven malli tuo lisää autoluokkaan, jonka se on itse luonut.

Yli 20 vuotta sitten esiteltyensimmäisen sukupolven Toyota RAV4 oli ennennäkemätön uutuus autoluokassa, jota ei ennen ollut olemassa. Myöhemmin katumaastureiksi nimitetty kokoluokka sai nopeasti seuraa muista automerkeistä ja -malleista. Katumaasturit kasvattavat tällä hetkellä hurjaa suosiotaan perinteisempien automallien vähentyessä, joten juuri nyt on oikea aika esitellä täysin uusi RAV4.

Perusrakenne TNGA-alustalla

Uusi RAV4 on edeltäjiensä tavoin uranuurtaja. Suurin painoarvo kannattaa antaa uudelle perusrakenteelle, joka kuuluu monien muiden Toyota-mallien tavoin TNGA-sarjaan (Toyota New Global Architecture). Tarkemmin RAV4:n kohdalla puhutaan perusrakenteen GA-K-versiosta, joka on aiemmin nähtyjä TNGA-malleja isomman kokoluokan rakenne.

Mitä TNGA sitten tuo tullessaan? Vastaukset ovat sekä silmin nähtävissä että itse koettavissa, kun aiemmissa malleissa kehuja saaneet ominaisuudet skaalautuvat uudessa RAV4:ssa ylöspäin. Uusi perusrakenne antaa toisaalta suunnittelijoille vapaammat kädet auton muotoiluun, mutta toisaalta takaa myös erinomaisen ajettavuuden muun muassa alhaisen painopisteen ansiosta.

Linjakkuutta maasturin luonteella

Viidennen sukupolven RAV4 on edeltäjäänsä kymmenen milliä matalampi, mutta silti maavara on kasvanut. Muodoiltaan auto on lähempänä linjakasta henkilöautoa kuin korkeaa maasturia, mutta maastokyvyistä muistutetaan muun muassa pyöräkoteloiden pokkauksilla. Keulan ilme korostaa vankkaa maasturimaisuutta ja perä sitä, miten tiukasti auto istuu tiehen kiinni. Sisätilojen muotoilussa otetaan kaikki hyöty irti uudesta perusrakenteesta. Matkustusmukavuus on erinomainen 30 milliä kasvaneen akselivälin ja lyhentyneiden etu- ja takaylitysten ansiosta, ja kaikki tila on siellä missä sitä tarvitaan.

Kuljettajan näkökenttä on aiempaa laajempi, sillä matalampi konepelti yhdessä ohuiden A-pilarien kanssa tarjoaa paremman ja siten turvallisemman näkyvyyden. Sisätilat ovat ilmeeltään korostuneen tyylikkäät mallin käyttötarkoitusta kunnioittavaa käytännöllisyyttä unohtamatta. Matala ja leveä kojelauta rauhoittaa sisätilojen yleisen ilmeen. Erilaiset verhoiluvaihtoehdot tuovat matkustamoon juuri niin ylellisen leiman, kuin kukin haluaa.

Uuteen perusrakenteeseen kuuluvat luonnollisesti uudet voimanlähteet. Tärkeimpänä voimalinjavaihtoehtona on tietenkin hybridi. 2,5-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridijärjestelmä on täysin uusi, ja teholukemat sen mukaiset: järjestelmän suurin ulostuloteho on 222 hevosvoimaa.

Uusi Toyota RAV4 nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa Helsingin Messukeskuksessa 9.–11.11. järjestettävässä Auto 2018 -tapahtumassa.

Vankkaa hybridiluokkaa

Itselataava täyshybridi on saavuttanut Toyotan mallistossa lujan jalansijan, kun tänä vuonna rekisteröidyistä RAV4:sista jo 85 prosenttia on hybridiversioita. Suosio tulee varmasti jatkumaan, sillä uusi hybridivoimalinja on entistä voimakkaampi ja hienostuneempi. Voimalinjan taloudellisuutta on hiottu kautta linjan, ja siitä on osoituksena erittäin alhainen kulutus- ja pienet päästöt.

Toinen, tärkeä uudistus voimalinjoissa on AWD-i-nelivetojärjestelmä. Kuten poistuvassa mallissakin takaveto on toteutettu sähkömoottorista. Uuden järjestelmän ansiosta takasähkömoottori tarjoaa liki 40 prosenttia enemmän vääntömomenttia takapyörille kuin edeltävä malli. Tämä yhdessä Trail-toiminnon kanssa tuo mukavuutta, turvallisuutta ja vakautta niin normaaliin ajoon liukkailla keleillä kuin ääritilanteisiin. Järjestelmä pystyy selättämään myös epätasaisen maaston, vaihtelevat pito-olosuhteet sekä ristiriipuntatilanteet.

Entistä vakaampi ajotuntuma

Edeltävä malli sai runsaasti kehuja ajo-ominaisuuksistaan. Nekin päivittyvät uudelle tasolle, ja siitäkin on kiittäminen GA-K-perusrakennetta. Matala painopiste tekee ajamisesta vakaata ja vähentää korin kallistelua kaarteissa. Autossa myös istutaan matalalla ja lähellä painopistettä, mikä antaa paremmin tietoa kuljettajalle auton liikkeistä. Kuljettaja on joka hetki tietoinen, mitä auton renkaiden alla tapahtuu ja missä auto kulkee. Samalla matkustamo on kuitenkin aiempaa hiljaisempi.

Varusteiltaan aatelia

Vanhan kliseen mukaan kattavaa varustelua voi kuvata toteamalla, ettei ”se jätä toivomisen varaa”. RAV4:n tapauksessa ei tosiaan jätä.

Onko tavaratila lastattu kattoa myöten täyteen? Smart Mirror -järjestelmä tuo kameralla kuvan auton takaa taustapeiliin. Oliko ulkona lämmin ennen autoon istuutumista? Nahkaverhoillut istuimet sisältävät tuuletustoiminnon. Ilmestyikö suosikkiartistin uusi levy juuri sopivasti lomamatkan aikana? Sitä on mukava kuunnella JBL Premium -audiojärjestelmästä. Ja koska turvallisuus on kaikissa Toyotan malleissa oletusarvo, sisältyy Toyota Safety Sense -järjestelmä kaikkiin malleihin sisältäen muun muassa Pre-Collision-järjestelmän jalankulkijoiden tunnistuksella, adaptiivisen vakionopeussäätimen sekä kaistavahdin. Uusi Toyota RAV4 nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa Helsingin Messukeskuksessa 9.–11.11. järjestettävässä Auto 2018 -tapahtumassa. Nopeimmat voivat tilata auton jo tämän vuoden puolella ennakkomyynnin alkaessa marraskuussa.

4 x lähikuva

1. Hienosäädetty ohjaus tarjoaa entistä paremman tuntuman auton liikkeistä.

2. Smart Mirror antaa esteettömän ­näkymän auton takaa, vaikka kyydissä olisi enemmänkin tavaraa.

3. Tavaratila on helposti muunneltavissa. Takaistuimet voi kallistaa eteen tai poistaa kokonaan.

4. Nahkaverhoillut istuimet sisältävät tuuletustoiminnon.

 

Fakta

Autotyyppi: Edistyksellinen ja ekologinen katumaasturi

Moottori: 4. sukupolven hybriditeknologia, 2.5 litran bensiinimoottori + sähkömoottori + generaattori. Saatavilla myös 2.0-litrainen bensiinimoottori.

Vaihteisto: e-CVT -automaattivaihteisto

Vetotapa: Etuveto tai neliveto

Suurin teho: 163 kW / 222 hv (AWD-i, etuvetoinen 160 kW)

Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,1 s. (AWD-i, etuvetoinen 8,4 s.)

MITAT:

Pituus: 4 600 mm

Leveys: 1 855 mm

Korkeus: 1 685 mm

TALOUDELLISUUS:

Kulutus, yhdistetty ajo (WLTP, alkaen): 5,4 l/100 km (etuvetoinen, AWD-i 5,9 l/100 km)

CO2-päästöt, yhdistetty ajo (WLTP, alkaen): 125 g/km (etuvetoinen, AWD-i 137 g/km)

Hinta alkaen: hinnat julkaistaan marraskuussa 2018.