Tanninen3 8dda9a75 de45 45e9 ba59 799ab64dc24f s1170x600 q80 noupscale

Autorahoituksen ammattilainen hyppäsi MaaS-junaan

Kun Matti Tanninen piipahtaa visiitillä vanhempiensa luona, kääntyy keskustelu auttamatta myös autoihin. Kahvipöydän ääressä ei kuitenkaan enää käydä läpi Toyotan uusinta mallistoa ja sen teknistä ylivoimaa. Nyt pohditaan tosissaan sitä, voisiko myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella hoitaa liikkumisen oman auton sijaan busseilla, junalla, taksilla tai vuokra-autolla.

”Aika monta kertaa olen miettinyt kuluttajan halua sijoittaa vaikkapa ­­­25 000 euroa autoon, joka lopulta seisoo valtaosan ajasta käyttämättömänä pihassa”, Tanninen sanoo.

Samaa kysymystä on alkanut pohdiskella vakavissaan moni muukin suomalainen. Trendimuutos näkyy varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa start up -yhtiö Maas Globalin Whim-sovellus on kerännyt muutamassa kuukaudessa liki 25 000 rekisteröitynyttä käyttäjää.

Kyseinen mobiilisovellus ketjuttaa julkisen liikenteen, taksit, yhteiskäyttöautot, autovuokrauksen ja kaupunkipyörät kerta- tai kuukausimaksulla toimivaksi kokonaisuudeksi. Kotimaan kasvukeskusten ohella yhtiö hakee jalansijaa muun muassa Isosta-Britanniasta ja Hollannista, mutta käytännössä tähtäin on globaaleilla markkinoilla. 

Autoille on yhä käyttöä
Toyota Financial Service kiinnostui suomalais­innovaatiosta ja teki miljoonasijoituksen startup-yritykseen. Viime vuoden lopulla Tanninen siirtyi Toyota Financen Euroopan organisaation alaisuuteen, josta hän muiden töiden ohella tutkailee myös MaaS Globalin toimintaa.

Moni saattoi olla Toyotan päätöksestä aidosti yllättynyt, sillä satsaaminen liikkumispalveluihin tuntuu äkkiseltään lähes vastakkaiselta strategialta autojen valmistamiseen ja myymiseen nähden. Tanninen tarkastelee asiaa pidemmällä aikajänteellä. Autot käyvät edelleen kaupaksi, mutta niitä hankkivat yksityishenkilöiden ja yritysten lisäksi myös jakamistalouden palveluntuottajat.

”Auto itsessään ei katoa mihinkään, sillä se on edelleen loistava keksintö ja liikkumisväline. Ainoastaan auton omistaminen ja käyttö muuttuvat. Samalla liikkumisesta tulee palvelu, johon valitaan paras vaihtoehto kulloisenkin tarpeen mukaan”, Tanninen selvittää.

Ajoitus kohdallaan
Esimakua tulevasta trendimuutoksesta Tanninen kertoo saaneensa jo useamman vuoden ajan, kun hän vielä työskenteli autorahoituksen parissa. Yksityisleasingin kaltaiset rahoitusratkaisut lisäsivät jatkuvasti suosiotaan ja se antoi osviittaa siitä, ettei auton omistaminen ollut varsinkaan nuoremmalle polvelle enää itseisarvo.

”Ensi vuosikymmenen puolivälin jälkeen monille ratin taakse asettuville oma auto on todennäköisesti jo kaukainen ajatus. Toki tässä on isoja eroja asuinpaikasta riippuen. Joka tapauksessa Toyota hyppäsi sijoituksellaan juuri oikeaan junaan ja vieläpä veturipaikalle, josta näkee suoraan eteenpäin”, Tanninen toteaa.

Hän tähdentää, että tehokkaammalla ja taloudellisemmalla liikkumisella on iso merkitys koko kansantaloudelle.

”Ja totta kai tuntuu hienolta, että globaalisti toimiva autojätti uskoo näin vahvasti nimenomaan suomalaiseen innovaatioon”, hän lisää.

Entä oma auto? Joko MaaS-mies on itse siitä luopunut?

”Työsuhdeauto on pihassa ja pakko tunnustaa, että se on aika vähällä käytöllä.”

KUKA?
Matti Tanninen
• Ikä: 29
• Ammatti: MaaS Coordinator
• Koti ja perhe: Asuu vaimon kanssa Vantaan Jokiniemessä
• Harrastukset: Kuntosali.­ ­Haluaisi pelata paremmin golfia ja sulkapalloa sekä heittää ­pidemmälle keihästä.