388066  cf6c631e 71bf 40ce b26a 284b26ae6077 s1170x600 q80 noupscale

Päivä Toyota-puistossa

Vapise Disneyland! Toyota Mega Web on Toyota-fanien mielestä Japanin kiinnostavin huvipuisto.

Japanilaiset rakastavat teemapuistoja. Tokion Disneyland ja Osakan Universal Studios Japan ovat epäilemättä maan tunnetuimmat huvipuistot, mutta ympäri maata löytyy muitakin lukuisia kiinnostavia teemapuistoja. Monilla niistä on nimet, jotka eivät paljasta mitään puiston teemasta tai tarjonnasta, kuten esimerkiksi Orbi, Huis Ten Bosch ja Tobu World Square.

Toyotan omistajan, tai sellaisen hankintaa harkitsevan, ykköskohteen nimi on myös melko arvoituksellinen: Toyota Mega Web. Puisto sijaitsee hyvien yhteyksien päässä Tokiossa Odaiban alueella. Ilmaisessa puistossa on komea Toyota-kokoelma, jonka parissa vierähtää helposti yksi kokonainen päivä.

Puistoa kiertävällä radalla pääsee kokeilemaan ketterää i-Road kaupunkiautoa.

Odaiba kutsuu kauempaakin

Pilvisenä marraskuun sunnuntaina Odaiban alueella käy kova vilinä jo puolen päivän aikoihin, ja kadut täyttyvät paikallisista asukkaista sekä ympäri maailmaa tulleista turisteista. Väki ihailee Team Labin psykedeelistä interaktiivista taidenäyttelyä, nauttii valtavan maailmanpyörän tarjoamista maisemista, shoppailee Venus Fortin ostoskeskuksessa ja vaeltelee ympäriinsä. Odaiba on yksi Tokion suosituimmista treffipaikoista, joten siellä kuljeskelee myös paljon käsi kädessä toisiaan syvälle silmiin katsovia pariskuntia.

Erittäin moni suuntaa myös Toyota Mega Webiin. Puistossa on kolme erillistä aluetta, jotka on nimetty tarjonnan mukaan Toyota City Showcase, History Garage ja Ride Studio.

Useimmat suuntaavat ensimmäiseksi Toyota City Showcase -näyttelyyn, joka esittelee uusinta ajoneuvoteknologiaa ja konseptiautoja. Sen ajoneuvot näyttävät siltä kuin olisivat juuri kurvanneet paikalle scifiromaanin sivuilta. Yksi näistä, i-Road, kuuluu Toyotan henkilökohtaisten ajoneuvojen luokkaan. Tämän nollapäästöisen kaupunkiauton voi nähdä kurvailevan sinisellä radalla ympäri rakennusta useita kertoja päivittäin. Yläkerrassa on myös simulaattoreita, joissa voi kiihdytellä virtuaalisella ralliradalla sekä hybridiautolla.

TOYOTA GAZOO Racingin autoista on esillä muun muassa Le Mans -kilpuri TS020 Hybrid.

Ajotunnelmaan elokuvateatterissa

Useimmat Toyotan nykyisistä automalleista ovat esillä Toyota City Showcase -alueen alakerrassa, jossa pääsee eri automallien ratin taakse lukuun ottamatta 150 000 euroa maksavaa Centurya, jota voi ihailla ainoastaan pienen välimatkan päästä. Alueella on myös elokuvateatteri, jonka penkit liikkuvat valkokankaan ajokohtausten mukaan. Näin pääsee nauttimaan elokuvasta kaikin aistein ja kokemaan, kuinka auto kiitää maalaisteitä pitkin. Alakerran toisessa päässä on Toyota Gazoo Racingin, GR Zone -alue, jossa esitellään moottoriurheiluun liittyviä esineitä.

Toyota FCV Plus konseptiautossa on avaruudellista ulkonäköä.

Maltti on valttia koeajossa

Alakerrassa voi myös ilmoittautua Ride Oneen, joka tarjoaa mahdollisuuden koeajaa eri Toyota-malleja. Ilmoittaudu tiskillä tai ennakkoon netissä ja varaa 20 minuutin ajokerta, minkä jälkeen pääset valitsemaan ajoneuvosi noin 70 vaihtoehdon joukosta. Tarjolla on kaikkea pienistä Vitzeistä ja Passoista kookkaisiin Land Cruiser Prado- ja Vellfire-malleihin. Varaudu esittämään ajokorttisi sekä maksamaan pieni nimellinen korvaus, minkä jälkeen olet valmis lähtemään kahdelle kierrokselle 1,3 kilometrin koeajoradalla.

Koeajorata ei ole oikea paikka ottaa mallia Kimi Räikkösestä, sillä Japanissa nopeusrajoitukset ovat suhteellisen alhaiset, ja kuljettajat ajavat usein hyvin rauhallisesti. Viikonloppuisin Ride Onessa järjestetäänkin myös turvallisen ajotavan yksityisopetusta. Ride One on ennen kaikkea mahtava paikka kokeilla Toyota-mallia, jollaisen ajamista et ole koskaan ennen harkinnut tai jota ei edes välttämättä ole myynnissä Euroopassa tai Suomessa.

Myös jälkipolvi pääsee rattiin

Toyota Mega Web tarjoaa mahdollisuuden koeajoon myös lapsille. Toyota City Showcase -alueen perällä sijaitsee Ride Studio, jossa lapset pääsevät ajamaan pientä Prius-autoa tai hieman isompaa ja urheilullisempaa Camattea. Sielläkin painotetaan vastuullista ajamista, eikä yritetä kellottaa nopeinta kierrosaikaa. Radalla on ikä- ja pituusrajat, ja huvista veloitetaan 300 jenin maksu. Vanhemmat pääsevät ihailemaan lapsensa taitavaa ajoa lyhyellä sisäradalla ja ikuistamaan sen videolle. Alakerran Ride Studiolla on myös 200-metrinen karting-rata sähköautoille. Siellä ajaminen vaatii kuitenkin japanin kielen taitoa, sillä ohjeet ovat japaniksi.

Historiallinen osuus esittelee klassikoita vuosikymmenten takaa.

Mekaanikoista käsityöläisiä

History Garage -näyttelyn alakerrassa voi ihailla ikkunan läpi vintage-autojen kunnostustyötä, jossa näkyy japanilaiselle kulttuurille tyypillinen panostus yksityiskohtiin. Alakerrassa työskenteleviä herrasmiehiä kutsutaan Toyota Mega Webissä ”käsityöläisiksi”, eikä mekaanikoiksi. Nimitys kunnioittaa herrojen vuosikymmenien aikana hioutunutta tarkkuutta ja taitoja.

Alakerrassa pääsee tutustumaan myös Toyota Gazoo Racingin WEC-sarjan autoihin, joilla on ajettu Le Mansin 24 tunnin ajoja. Joukossa on muun muassa GT-One, joka sijoittui toiseksi vuoden 1999 Le Mansin ajossa, sekä TS020 Hybrid. Auton uudempi versio, TS050 Hybrid, voitti Le Mansin kilpailun tänä vuonna.

Toyota Mega Webin avaamisesta on 20 vuotta. Siinä ajassa moni asia on muuttunut autojen maailmassa, ja on hauska miettiä, millaisia muutoksia seuraavat 20 vuotta tuovat mukanaan. Ehkäpä Le Mansin voittaja TS050 Hybrid nro. 8 pääsee kunniapaikalle History Garage -näyttelyyn. Tai ehkäpä Toyota City Showcasen futuristiset konseptiautot huristelevat jo vastaan Tokion ja Helsingin kaduilla.

Tai, kuka tietää, ehkä autot silloin jo lentävät.

Toyota Mega Web

  • Toyotan perustama autoaiheinen huvipuisto Tokiossa Odaiban alueella.
  • Näyttelyissä esillä Toyotan historiallisia automalleja, kilpaurheiluautoja ja tulevaisuuden ajokkeja.
  • Lue lisää megaweb.gr.jp