Toyotaplus 463865  3e811ec1 31aa 4e9f 871b d57a21a34c01 s1170x600 q80 noupscale

Kaista-avustin voi pelastaa hengen

Turvavaruste saattaa olla pakollinen uusissa autoissa parin vuoden päästä.

Moni kolari on mahdollista estää hankkimalla autoon kaista-avustin, käy ilmi Tampereen yliopistossa tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan lähes 30 prosenttia ulosajosta johtuneista kuolonkolareista vuosina 2014–2016 olisi voitu välttää, jos kolariautoissa olisi ollut kaista-avustin.

Kaista-avustin on turvavaruste, joka estää autoa ajautumasta pois kaistalta. Järjestelmä toimii tuulilasissa olevan ja kaistaviivoja seuraavan kameran avulla. Tarvittaessa avustin kääntää auton rattia, ellei kuljettaja itse toimi.

Kaista-avustinta ei pidä sekoittaa kaistavahtiin. Toisin kuin kaista-avustin, kaistavahti ainoastaan varoittaa äänimerkillä tai rattia täristämällä, jos auto ajautuu kaistaviivalle. Se ei korjaa auton suuntaa.

Tutkimusta varten väitöskirjatutkija Roni Utriainen kävi läpi vajaat 400 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien käsittelemää henkilöautojen suistumis- ja kohtaamisonnettomuutta.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan suurin osa tieliikennekuolemista johtuu juuri ajautumisesta ulos kaistalta.
Kaikissa autoissa kaista-avustinta ei vielä ole. Euroopan komissio on ehdottanut, että siitä tulisi pakollinen turvavaruste uusissa autoissa vuodesta 2022 lähtien. Myös Utriaisen mukaan olisi järkevää, että kaista-avustin olisi jokaisessa autossa. Hän pitää sitä turvavyöhön verrattavana turvavarusteena.

Kaikkia onnettomuuksia kaista-avustinkaan ei voi ehkäistä. Se ei toimi esimerkiksi silloin, kun kaistaviivat ovat kuluneet tai ne ovat lumen peitossa.