388107  219128f0 e5b8 4046 bd4e 67ab14376408 s1170x600 q80 noupscale

Tiettömille taipaleille

Arctic Trucksin erikois­varustelut saavat neliveto-Toyotat suoriutumaan vieläkin vaativimmasta olosuhteista.

Sipoonlahdessa seiskatien varrella sijaitsevan kiinteistön pihamaalla seisoo Toyota Hiluxeja siistissä rivissä. Ne odottavat Arctic Trucksin taitavien mekaanikoiden käsittelyä, jotta autojen tilaajat pääsevät sinne mihin teitä ei ole rakennettu.

Kun kulttimaineeseen noussut Top Gear -auto-ohjelma teki erikoisjaksonsa pohjoisnavalla, heidän kulkupelinsä oli islantilaisen ­Arctic Trucksin varustama Hilux AT38.

”Lähtökohtamme autojen suunnittelussa on se, että emme voi ajatella asioita kauniiden päivien, vaan mahdollisimman hankalien olosuhteiden kautta”, Arctic Trucks Finlandin toimitusjohtaja Ville Viikari sanoo.

Top Gear oli yhtiölle kuitenkin vain pieni osa tarinaa, sillä arjessa yritys palvelee yksityisiä ihmisiä, yrityksiä sekä viranomaisia. Taustasta ja alasta riippumatta asiakkaita yhdistää se, että he haluavat auton, joka kestää ja jolla pääsee vaikeaan maastoon.

”Ökyilyn sijaan asiakkaamme haluavat luotettavan työkalun, joka on usein investointi yli kymmeneksi vuodeksi.”

Ville Viikari vetää Arctic Trucksin kahdeksanhenkistä tiimiä Suomessa.

Tarina alkoi Islannista

Islannin Toyota perusti Arctic Trucksin työautojensa erikoisvarustelijaksi vuonna 1990 kaikkein vaativimpien asiakkaiden tarpeisiin. Vuonna 2005 Arctic Trucks eriytettiin omaksi yhtiökseen. Suomessa toimiva Arctic Trucks viettää 10-vuotisjuhliaan ensi vuonna.

”Suomessa asiakaspalvelussamme on Toyotalla työskennellyttä henkilökuntaa. Se on lisäarvo, sillä olemme oppineet tuntemaan merkin perustoiminnot. Erikoisvarustelujen ohessa teemme huoltoja myös tavallisille Toyotoille.”

Nykyisin Arctic Trucksin päämaja on Lontoossa Isossa-Britanniassa. Suomen lisäksi yhtiöllä on maayksiköt Islannissa, Norjassa, Puolassa ja Venäjällä. Yhdistyneiden Arabiemiraattien hiekkamaastoisille markkinoille nimi sellaisenaan ei oikein istu, joten aavikoiden erikoisvarustelut tehdään X-Tre-nimellä.

”Perusperiaatteet ovat samat, mutta jokaisessa maassa on omat painotuksensa käyttötarkoituksen mukaan. Islannissa valmistetaan juuri Top Gearissa nähtyjä naparetkiautoja, Suomessa teemme toimivia yleismalleja erämaahan ja monipuoliseen maastoon.”

Erilaiset lisävalot räätälöidaan asiakkaiden tarpeen mukaan.

Jokainen auto on yksilö

Periaatteessa Arctic Trucksin varusteltavaksi kelpaa Toyota kuin Toyota.

”Ylivoimaisesti suurimman osan muutostöistä teemme kuitenkin uudehkoille Hiluxeille”, Viikari kertoo.

Tavallisesti auton erikoisvarustelu etenee tutun kaavan mukaan. Asiakas ostaa itselleen auton jälleenmyyjältä ja saapuu Arctic Trucksin puheille. Yrityksen henkilöstö koostuu kahdeksasta autoalan ammattilaisesta, jotka tuntevat autojen rungon ja tekniikan läpikotaisin.

”Tietyt ratkaisut löytyvät niin sanotusti hyllystä, mutta käytännössä jokainen meiltä lähtevä auto on juuri kyseiselle tilaajalle räätälöity yksilö.”

Viikarin tiimi suunnittelee auton muutokset kynällä ja paperilla. Jo ajaessaan maasto-trialia Toyota-Castrol-tiimissä 1990-luvulla Viikari oppi omakohtaisesti sen, mitä maastossa selviäminen vaatii. Nyt opit näkyvät Arctic Trucksin työssä, missä suunnittelu lähtee aina renkaista.

”Mitä isommat renkaat, sitä enemmän pitoa ne antavat. Pidämme auton niin matalana kuin mahdollista, renkaiden sisäänjouston mahdollisimman pienenä ja ulosjouston suurena.”

Hilux. Kuva: Juho Paavola Lavalla on sähköä tuottava generaattori. Kuva: Juho Paavola Yksityiskohtia. Kuva:Juho Paavola Yksityiskohtia. Kuva:Juho Paavola Yksityiskohtia. Kuva:Juho Paavola Yksityiskohtia. Kuva:Juho Paavola Yksityiskohtia. Kuva:Juho Paavola Yksityiskohtia. Kuva:Juho Paavola Dubai. Kuva: Arctic Trucks Grönlanti. Kuva: Scott Brady/Arctic Trucks Islanti. Kuva: Arctic Trucks Kuva: Arctic Trucks Jätekuljetus. Kuva: Arctic Trucks Kuva: Arctic Trucks

Uniikkeja töitä, uniikkeja hintoja

Asiakastöiden ohessa yhtiö rakentaa jatkuvasti omia, usein hulppeasti varusteltuja prototyyppejään. Tärkeitä ne ovat oman osaamisen esittelemiseksi autoalan tapahtumissa, ja korvaamattomia asiakaspalvelun näkökulmasta.

”Me emme halua myydä jotakin, joka ehkä toimii. Testaamme kaiken ensin itse, ja luovutamme vasta sen jälkeen asiakkaalle.”

Yleisin Arctic Trucksin tekemä työ on niin sanottu Hilux 285. Siinä tehtaalla asennetut renkaat vaihdetaan suurempiin, iskunvaimentimet jäykempiin ja pohjaan asennetaan raskas teräksinen panssari, joka ei murru raskaan auton rysähtäessä kiven päälle. Toista äärilaitaa edustavat 44-tuumaiset renkaat, joiden asentamiseksi suuri osa pelleistä muotoillaan uuteen uskoon.

Uniikit työt merkitsevät sitä, että listahintoja ei ole. Nopeimmillaan muutostyöt sujuvat parissa päivässä, mutta onpa autoihin käytetty jopa 500 työtuntiakin. Hintahaarukka liikkuu 5 000–20 000 eurossa.

”Tiedän, että se voi kuulostaa hullulta, kun samalla rahalla saisi jo uuden auton. Asiakkaillemme nämä ovat kuitenkin työkaluja, joita ilman heidän työnsä olisi vaikeaa.”

Asiakkaisiin kuuluu esimerkiksi hevosharrastajia, metsäyhtiöitä ja viranomaisia.

Vieläkö se on Toyota?

Kuinka pitkälle auton voi sitten muokata? Aika pitkälle, vastaa Viikari.

”Periaatteessa voimme rakentaa vaikka ihan uuden auton valmiin rungon päälle.”

Näin pitkälle viety käsityö on kuitenkin todella harvinaista. Yrityksen ohjenuorana on, että muokattunakin jokainen auto on niin pitkälle alkuperäinen Toyota kuin mahdollista.

”Yhtään osaa emme vaihda turhaan, käytämme alkuperäisosia, emmekä esimerkiksi koske moottoreihin. Näin saavutamme mahdollisimman hyvän toimintavarmuuden ja autot ovat myös huollettavissa missä tahansa Toyotan huollossa.”