Cam0001 psb 18 db252225 a1fd 447d b2d4 121647dfea51 s1170x600 q80 noupscale

Camryn paluu

Täysin uusi Toyota Camry Hybrid saapuu Suomeen alkuvuonna. Mitä tuo tullessaan malli, jota ei ole hetkeen markkinoillamme nähty ja josta puhutaan niin paljon?

Uusi, kahdeksannen sukupolven Camry kantaa ylpeää perintöä maailman myydyimpänä isona sedanina. Vuonna 1982 esitellystä ensimmäisestä Camrysta lähtien sitä on myyty maailmanlaajuisesti yli 19 miljoonaa kappaletta, joista noin 675 000 autoa Euroopassa.

Camry palaa läntisen Euroopan markkinoille 14 vuotta kestäneen poissaolon jälkeen. Uuden mallin herättämä mielenkiinto kertoo uskollisesta käyttäjäkunnasta, joka ottaa palaajan avosylin vastaan. Toki myös uudet asiakkaat ovat osoittaneet kiinnostuksensa autoa kohtaan ennakkomyynnin alettua Auto 2018 -tapahtumassa Helsingissä.

Kaikkea muuta kuin tylsä

Ensimmäisenä autossa huomio kiinnittyy ulkonäköön. Camry ei ole malli, jota tylsyys uhkaisi. Rohkeat linjat ja matala, tiestä tiukan otteen pitävä yleisilme eivät jätä kylmäksi. Linjakkaan muotoilun mahdollistaa monelle jo hyvin tuttu TNGA-perusrakenne, joka löytyy kaikista uusista Toyotista. Camryssä TNGA tarjoaa samat ominaisuudet kuin muutkin Toyotan TNGA-mallit. Erittäin vääntöjäykkä, matala korirakenne matalalla painopisteellä tarkoittaa erinomaista ajettavuutta ja ajomukavuutta. Riittävän leveä keula mahdollistaa muun muassa eturenkaiden isot kääntövarat ja näppärän käsiteltävyyden näinkin isolle autolle.

Camryssä on kahdeksan kaunista värivaihtoehtoa ja se on aina hybridi.

 

Sisätilat vertaansa vailla

TNGA-perusrakenne antaa Camrylle erottuvan ulkonäön lisäksi laadukkaat, hyvin varustellut ja tilavat sisätilat. Autoalan slangissa puhutaan kuljettajan työmaasta, kun tarkoitetaan kuljettajan paikkaa ja hallintalaitteiden ergonomiaa. Nyt onkin kysymyksessä työmaa, jolle saapuu mielellään ja hymyssä suin. Kuljettajan tila on erotettu etumatkustajan tilasta kojelaudan tyylikkään rauhallisilla linjoilla. Kaikki katkaisijat sekä kahdeksan tuumainen mediakeskus ovat helposti käden ulottuvilla. Nahkaverhoilu on Camryssa aina vakiona, joten nahkapäällysteinen valtaistuin tarjoaa viimeisen silauksen ajonautinnolle.

Myös matkustajat saavat nauttia Camryn varusteista, avarista sisätiloista sekä lukuisista matkustusmukavuutta parantavista varusteista. Etuistuimet ovat aina sähkösäätöiset, ja Premium-mallin takaistuimien selkänojat voi kallistaa sähköisesti. Takamatkustajien jalkatila on avara, ja pitkätkin matkat taittuvat mukavan pehmeästi.

Matkan aikana voi rentoutua nauttien Premium-varustetason JBL Premium Audio -äänentoistojärjestelmästä. Nahkaverhoilu on Active-varustetasossa aina musta, mutta Style- ja Premium-varustepaketeissa voi valita myös kermanvärisen verhoilun. Matkustamon ilmanlaatua parantava Nanoe-ionigeneraattori sekä kaksi- tai kolmialueinen automaatti-ilmastointi ovat vakioina. Pisteenä ii:n päälle Camry on erittäin hiljainen auto.

Uusi tehokas voimanlähde

Camry on saanut täysin uuden voimanlähteen. Suomeen markkinoille tuodaan ainoastaan kaikista kehittyneintä voimalinjavaihtoehtoa, eli täysin uutta 2,5-litraiseen polttomoottoriin perustuvaa hybridijärjestelmää. Se on varta vasten TNGA-malleja varten kehitetty ja tarjoaa loistavan yhdistelmän voimaa sekä alhaiset kulutuslukemat. Järjestelmän suurin ulostuloteho on 218 hevosvoimaa (160 kW). Kiihdyttäminen nollasta sataan taittuu 8,3 sekunnissa.

Itselataava täyshybridi on Toyotan mallistossa erittäin suosittu vaihtoehto, eikä se ole mikään ihme, kun ottaa huomioon hybridien ajomukavuuden, helppouden ja hyvän kokonaistaloudellisuuden.

Uudella WLTP-syklillä mitattuina Camryn yhdistettyä ajoa vastaava kulutuslukema on 5,2–5,6 litraa sadalla kilometrillä ja näitä vastaavat CO2-päästöt ovat 119–127 grammaa kilometriltä. Arvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.

Camryssa on kolme varuste­tasoa ja yksi korimalli, sedan.

Huippuvarustelu kruunaa ajamisen

Kun ajettavuus, matkustusmukavuus ja voimalinja ovat viimeisen päälle huippuunsa kehitetty, voi matkantekoa kohentaa runsaalla varustelulla. Active-perusvarustetaso tarjoaa kattavan varustelun sisältäen muun muassa nahkaverhoilun, peruutuskameran, pysäköintitutkan, Smart Entry & Start -älyavainjärjestelmän, Bi-LED-ajovalot sekä 17 tuuman kevytmetallivanteet. Style-varustetasossa varustelista kasvaa muun muassa kuolleenkulman varoituksella, peruutusvahdilla, sähköisesti säädettävällä ohjauspyörällä sekä 18 tuuman kevytmetallivanteilla. Premium-varustetaso sisältää edellä mainittujen varusteiden lisäksi takapenkkiläisille oman ohjauskeskuksen ilmastoinnille ja audiolle, sähköisesti kallistettavat takaselkänojat, aurinkoverhot taakse, kuljettajan HUD-tuulilasinäytön sekä JBL Premium Audio -äänentoiston.

Toyotan itselataavien hybridien tärkeä ominaisuus on aina turvallisuus. Niinpä uudessa Camryssa Toyota Safety Sense -varusteet ovat vakiona. Jalankulkijat tunnistava Pre Collision -järjestelmä, täyden nopeusalueen seurantatoiminnolla varustettu mukautuva vakionopeudensäädin, ohjausavustimella varustettu kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus sekä automaattiset kaukovalot ovat auttamassa kuljettajaa ja turvaamassa kaikkien matkantekoa.

Camryn ennakkomyynti on käynnissä. Hinnat alkavat Active-varustetason 39 155 eurosta päätyen Premium-varustetason 45 507 euroon. Ensimmäiset Camryt saapuvat Suomeen huhtikuussa 2019.

Kommentti koeajosta

”Pääsin koeajamaan uutta Camrya medialle järjestetyssä tilaisuudessa viime kesänä. Vaikka katsonkin maailmaa Toyota-väristen lasien läpi, olisi kokemus ollut aivan yhtä mahtava ilman niitäkin – sen kertovat myös Tekniikan Maailman sekä Tuulilasin ammattilaisten mielipiteet koeajosta. Ajotuntuma on erittäin tarkka ja nautinnollinen, äänimaailma hyvin hiljainen ja kaikille on riittävästi tilaa. Vaikka auto on iso, se on erittäin notkea käsiteltävä ahtaimmissakin paikoissa.Tiedän nyt, minkä auton haluan seuraavaksi itselleni.”
Pekka Karvinen, Toyota

Ajonautinto alkaa tästä näkymästä. Iso auto tarjoaa isot tilat. Takapenkillä on ruhtinaallisesti tilaa matkustajille. Selkeää, funktionaalista ja kaunista. Kojetaulun yksityiskohdat lisäävät esteettistä ajonautinto Vakiovarusteinen, leveä takamatkustajien keskikyynärnoja sisältää Premium-mallissa takamatkustajien mukavuustoimintojen ohjauspaneelin. Vakiovarusteinen, leveä takamatkustajien keskikyynärnoja sisältää Premium-mallissa takamatkustajien mukavuustoimintojen ohjauspaneelin.

Fakta

Autotyyppi: Sedan
Moottori: 4. sukupolven hybridi­teknologia, 2.5 litran bensiinimoottori + sähkömoottori + generaattori.
Vaihteisto: e-CVT-automaattivaihteisto
Suurin teho: 160 kW / 218 hv
Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,3 s.

MITAT:
Pituus: 4 885 mm
Leveys: 1 840 mm
Korkeus: 1 445 mm

TALOUDELLISUUS:
Kulutus, yhdistetty ajo (WLTP, alkaen): 5,2 l/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty ajo (WLTP, alkaen): 119 g/km
Arvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä

Hinta alkaen: 39 155,76 € (Active)