194830  85228e28 d051 45bd aba0 e28b9ad6c843 s1170x600 q80 noupscale

WLTP toi uudet päästölukemat

Autojen päästölukemat muuttuivat syksyllä. Mitä uusi mittaustapa tuo tullessaan?

Moni uuden auton hankintaa harkitseva autokaupan asiakas on voinut kuluvana syksynä hieraista silmiään ja kummastella eri automallien aiempaa korkeampia päästölukemia. Samalla ovat hieman muuttuneet myös autojen hinnat.

Muuttuneiden lukemien taustalla on EU:n uusi henkilöautojen päästötapamittauksen uudistus WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Ensimmäiset sen mukaisesti testatut autot tulivat Suomessa myyntiin syyskuun alussa.

Uudistuksen yhtenä vauhdittajana ovat olleet muutaman vuoden takaiset päästöhuijauskohut, mutta myös selkeä tarve korvata jo 1980-luvulla kehitetty NEDC (New European Driving Cycle) -testi. Vanha testausmenetelmä perustuu pitkälti laboratorio-olosuhteissa saatuihin tuloksiin. WLTP:n pohjana ovat eri puolilta maailmaa kerättävät normaalit ja realistisemmat kulutuslukemat.

Vuoteen 2021 ulottuvana siirtymäaikana uusien henkilöautojen CO2-päästöt ilmoitetaan ajoneuvoliikennerekisteriin molemmilla mittaustavoilla. Ajoneuvovero määräytyy pienimmän CO2-arvon sekä autoon valittavien varusteiden perusteella.

Toyota Auto Finlandin myynninsuunnittelijan Heini Laurilan mukaan uudet päästöarvot, varusteiden verokohtelu ja tätä kautta myyntihinnat ovat jo kattavasti vähittäismyyntiverkoston tiedossa. Näin asiakas tietää ajokkinsa tarkan myyntihinnan entiseen tapaan jo ostohetkellä.

”Autot ovat teknisesti aivan samoja kuin ennen syyskuuta, ainoastaan päästölukemat ovat hieman aiempaa korkeampia. Toyota-mallisto on uudellakin mittaustavalla edelleen yksi markkinoiden vähäpäästöisimmistä”, Laurila painottaa.