Toyota ammattioppilaitos paakuva 2fa8675e ac5a 4876 8a88 8382af5bf619 s1170x600 q80 noupscale

Oppi omissa käsissä

Toyotan oma ammattioppilaitos Vantaalla on kouluttanut autoalan ammattilaisia yli neljä vuosikymmentä. Huoltohenkilöstön ammattitaidon jatkuvan syventämisen ja oman kaluston tuntemisen tavoitteena on tyytyväinen asiakas. Aina.

”Katsokaapa muuten sitten, että kaikki osat tulevat sinne myös takaisin”, Tuomas Martansaari ohjeistaa Toyota Celican voimansiirtoyksikön kimpussa ahertavia mekaanikkoja.

Toyotan Ammattioppilaitoksen rehtori tunnetaan tarkkana miehenä. Työkaverit sanovat, että kellonsa voi tarkastaa seuraamalla, milloin hän tuo opiskelijansa ruokatauolle.

Mutta niin pitääkin. Kun Toyota korjataan, se on just eikä melkein.

Vantaan Korsossa toimivan Toyotan ammattioppilaitoksen tärkein tehtävä on syventää omien mekaanikkojen ammattitaitoa – siitä huolimatta, että autoalalla yhä useammin koulutuksessa tukeudutaan ulkopuolisiin sopimuskumppaneihin.

”Tämä on meidän tapamme, on ollut jo vuodesta 1977. Uskon, että kun pidämme koulutuksen omissa käsissämme, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme laadukkaampaa huolto- ja korjauspalvelua”, Martansaari sanoo.

Neliveto kuuluu mekaanikon ­sivistykseen

Ammattioppilaitoksen kurssit kuuluvat Toyotan huoltohenkilöstön työnkuvaan. Jokainen käy kursseilla vähintään kahtena päivänä vuodessa.

”Halusin tälle kurssille, sillä nelivetotekniikka kiinnostaa minua. Monimutkaiseen järjestelmään syventyminen ei kuitenkaan ole arjen työssä mahdollista”, Juha Enström sanoo.

Hän työskentelee mekaanikkona Toyota Airportissa. Pieni ongelma kurssin ja Enströmin käytännön työn välillä kuitenkin on: Nelivedot on tehty kestäviksi, eikä niitä juurikaan näy korjaamolla.

”Moni asiakas haluaa tietää ostamansa auton ominaisuuksista. Näen asian niin, että mekaanikon yleissivistykseen kuuluu tietää, miten autojemme tekniikka toimii.”

Aivan koko päivää kurssilaiset eivät Celican voimansiirron kimpussa askartele. Luokkahuone on ­suuri­ sali, jonne on ajettu myös nelivetojen lippulaiva Land Cruiser. Seinän takana pukeille nousee nelivedoista yleisempi RAV4. Modernien nelivetomallien tekniikoissa on suuri ero.

”Tällä tavalla oppii tuntemaan oman merkkinsä. Vaikka tietokoneelta katsoo kuvia, se on ihan eri hahmottamisen kannalta, kun saa itse pyöritellä osia käsissään”, Maakunnan Autossa Kauhajoella työskentelevä Mikko Uitto sanoo.

Tommi Piippo (vas.), Juha Enstrom, Tuomas Martansaari ja Janne Hauta-Aho keskittyvät RAV4:n säätöihin.

Pikahuolto kysyy tietoa ja taitoa

Luokkahuoneessa Martansaari esitel­möi RAV4:n nelivetojärjestelmästä.­

”Se on periaatteessa ­samanlainen­ kuin aamulla purkamanne Celican laatikko, mutta vähän uudenaikaisempi. Sähköisesti ohjattu järjestelmä on nopea, ja ottaa takavedon mukaan, kun tarvetta on”, Martansaari puhelee.

Samalla valkokankaalle heijastuu prosessikaavio nelivedon ohjausjärjestelmästä. Kaaviota katsoessa tulee selväksi, että mekaanikon on hallittava auton ­tekniikka­­ laaja-alaisesti. Lähes kaikki toimii sähköllä.

Lisäoppia on tullut hakemaan myös Kuopion Autokaupan mekaanikko Kai Hautakangas. Hän suorittaa Toyotan Ammattioppi­laitoksessa autoalan erikoisammattitutkintoa. Se mahdollistaa siirtymisen yhä vaativampien diagnostiikka- ja huoltotöiden pariin.

”Työskentelen pikahuollossa. Työni muuttuu sitä helpommaksi, mitä paremmin tunnen tekniikan ja mitä nopeammin osaan aloittaa vikojen etsimisen oikeista paikoista”, Hautakangas sanoo.

Kursseilla voi opetella sellaista, mihin arjen työssä ei ehdi syventyä.

Jaettu tieto auttaa

Luotettavinkaan merkki ei ole vioista vapaa. Siksi Martansaaren mielestä on oleellista, miten automerkin huolto- ja korjauspalvelut toimivat.

”Automyyjä myy asiakkaalle ensimmäisen auton ja jälkimarkkinointi eli huolto seuraavan. Jos huollossa ei palvelu pelaa, asiakas vaihtaa merkkiä.”

Ammattitaidon kehittämisen lisäksi­­ Enströmin mielestä kurssien tärkein­ anti on kokemusten vaihto muiden alan ihmisten kanssa. Vaikka­ työt tehdään eri puolilla Suomea, ovat pulmatilanteet usein samanlaisia.

Kursseilla opetellaan myös sitä, miten viat ja niihin löytyneet ratkaisut kirjataan korjausten yhteydessä tekniseen raporttikantaan. Sieltä ne ovat ympäri maan Toyotan huoltohenkilöstön haettavissa.

”Ainahan kirjoistakin löytyy myös lopulta vastaus. Usein arjen kiireessä on kuitenkin helpompaa soittaa sille kurssilla tavatulle kollegalle, joka oli osannut ratkaista saman ongelman jo kerran”, Enström sanoo. T+