Huoltosoppari paakuva 6bbd78c3 0050 4981 bbc0 635f340f09a6 s1170x600 q80 noupscale

Huollon aika?

Toyotalla on erilaisia huolto-ohjelmia eri-ikäisille autoille. Esimerkiksi määräaikaishuoltoa edullisempi Aktiivihuolto sopii yli 6-vuotiaille ja Kausihuolto yli 10-vuotiaille autoille.

1. Millaisia eri huolto-ohjelmia Toyota tarjoaa?

”Toyotan huolto-ohjelmat muodostuvat määräaikaishuolloista, Aktiivihuollosta ja Kausihuollosta. Määräaikaishuolloissa huoltoväli on pää­sääntöisesti yksi vuosi tai 15 000 kilometriä. Joka toinen määräaikaishuolto on kattavampi laaja määräaikaishuolto.”

 

2. Mistä tiedän, mikä huolto sopii parhaiten juuri minun autolleni?

”Yksinkertaisin tapa selvittää sopiva huolto-ohjelma omalle autolle on mennä Toyota-huollon verkkopalveluun osoitteessa toyotahuoltovaraus.fi

Kun syötät auton rekisterinumeron, voit tarkastella soveltuvia huoltovaihtoehtoja auton iän ja ajettujen kilometrien perusteella. Määräaikaishuoltojen vaatimukset ja sisältö löytyvät myös takuu- ja huoltokirjasta.”

3. Mitä Aktiivihuolto ­tarkoittaa?

”Se on räätälöity huolto­ohjelma yli 6-vuotiaille Toyota-autoille. Huolto on suunniteltu nimenomaan vanhemmalle autokannalle, mutta siinä ei ole tingitty valmistajan perusvaatimuksista, joilla varmistetaan auton turvallisuus ja luotettavuus vuosittain.”

4. Entä mikä on Kausihuolto?

”Kausihuoltopakettia tarjoamme yli 10 vuotta vanhoille autoille. Tämä on oiva vaihtoehto, kun haluaa yhdistää edullisuuden ja huollon laadun.”

5. Miksi eri-ikäisillä autoilla on omat huolto-ohjelmansa?

”Auton ikääntyessä ylläpitokustannukset kasvavat. Jotta asiakkailla on mahdollisuus varmistaa ikääntyneen auton toimivuus kustannustehokkaasti, tarjoamme myös edullisempia vaihtoehtoja. Näissäkin huolto-ohjelmissa käydään läpi kriittiset tarkastukset, ja jos ongelmia havaitaan, asiakkaalle suositellaan ennakoivia korjaustoimenpiteitä. Moni haluaa noudattaa auton ikääntyessäkin alkuperäistä määräaikaishuolto-ohjelmaa, joka on kaikkein kattavin vaihtoehto.”

6. Miten paljon eri huollot eroavat toisistaan?

”Määräaikaishuollossa tehdään öljynvaihdon lisäksi 15 erilaista tarkastusta ja mittausta, kun taas laajassa määräaikaishuollossa tarkastuskohteita on jopa 30. Aktiivihuolto on hieman suppeampi kuin määräaikaishuolto. Siinä esimerkiksi jarrujen puhdistus- ja herkistys on jätetty pois. Jarrujen toimivuus varmistetaan dynamometrillä ja jarruosien kulutuspintojen tarkastuksella. Jos jarruissa havaitaan ongelmia, asiakkaalle tarjotaan jarruhuoltoa erikseen. Kausihuolto on vielä Aktiivihuoltoakin suppeampi. Sen ytimessä on öljynvaihto. Lisäksi siinä tehdään kriittisten kuluvien osien tarkastus, jota tee se itse -huoltaja ei yleensä itse pysty tekemään.”

7. Kutsutaanko huoltoon vai pitääkö muistaa itse?

”Jos auto on ostettu uutena Toyota-jälleenmyyjältä, lähetämme tekstiviestin 11 kuukauden kuluttua auton luovutuksesta ja muistutamme tulevasta huollosta. Tämän jälkeen jokaisen Toyota-jälleenmyyjällä tai valtuutetulla korjaamolla tehdyn huollon jälkeen asiakas saa muistutuksen seuraavasta huollosta. On hyvä pitää mielessä, että emme saa tietoja ajetuista kilometreistä. Jos ajaa yli 15 000 kilometriä vuodessa, täytyy itse muistaa varata huoltoaika. Huoltoväli selviää huoltokirjasta. Tietyissä dieselmalleissa on lisäksi huoltomuistutin, joka muistuttaa, kun on huollon aika.”

8. Miksi maksaisin merkkihuollosta, kun saisin huollon tuttavan kautta halvalla?

”Toyota-huollot on hinnoiteltu kilpailukykyisesti. Toyota-merkkihuollossa asiakasta palvelee aina merkin ja auton tekniikan ammattilainen. Merkkihuollossa käytetään vain valmistajan hyväksymiä aitoja varaosia. Huoltamalla auton merkkihuollossa voit varmistaa auton turvallisen käytön. Ihmiset arvostavat sitä, että auto on huollettu merkkihuollossa. Siitä on hyötyä, kun vaihtaa autoa.” T+

Kysymyksiin vastasi Toyotan jälkimarkkinointijohtaja Jussi Mäkelä.