Toyotaplus 319 teemu lindroos 879220b0 bc50 415f a984 19277fa5ad7e s1170x600 q80 noupscale

Teemulta löytyy osa kuin osa

Varaosapäällikkö Teemu Lindroos tiimeineen pitää huolen siitä, että tärkeimmät osat löytyvät aina varastosta. Lindroos haluaa myös, että jokainen uusi Toyota on omistajansa näköinen.

Jos osaa ei Teemu Lindroosilta löydy, Toyotasi tuskin tarvitsee sitä.

”Tuossa omassa varastossamme on noin 1 500 erilaista nimekettä. Sellaisia, joita tarvitaan huolloissa ja niiden yhteydessä löytyvien vikojen korjaamisessa”, Lindroos kertoo.

Vantaalla toimivan Toyota Kaivokselan varaosapäällikkönä hän vastaa siitä, että varaosien logistiikka toimii niin kuin pitääkin. Apunaan Lindroosilla on viisi varaosamyyjää, sekä uusien autojen varustelussa kahden varustelu­vastaavan ja kolmen uusien autojen varustelijan tiimit.

Vilkkaassa Kaivokselassa varaosia kuluu paljon. Kun varaosamyyjät hoitavat työnsä hyvin, huolto voi keskittyä rauhassa omaan työhönsä ja poimia hyllystä, mitä tarvitaan.

Tästä päivästä nostalgia-autoihin

Autojen muotokieli on elänyt vuosien saatossa, ­mutta Toyotat ovat pysyneet ensirekisteröinneissä suosituimpien automallien joukossa.

Samalla merkki on osoittautunut kestäväksi. Moni Toyota-vanhus nielee edelleen asfalttia – tai multaa pelto­autona jossakin maaseudulla.

Lindroos tiimeineen uusii varastoja sen mukaan, mitä nykyinen autokanta tarvitsee. Mutta varaosia läytyy vanhempiinkin autoihin.

”Jos nyt ei suoraan hyllystä, niin pienellä kaivelulla saa osan jopa 30 – 40-vuotiaaseen Toyotaan.”

Varaosat liikkuvat sukkelasti

Lindroosin maailmassa varaosat jaetaan tuoteryhmittäin. On huolto-­osia, kuten sytytystulppia ja öljynsuodattimia ja kulutusosia, kuten jarrulevyt ja -kengät. Sitten tulevat esimerkiksi tietokonekomponenttien tapaiset korjausosat sekä kolari- ja parkkivahinkojen yhteydessä tarvittavat vaurio-osat.

”Kappalemäärissä suurin ovat öljynsuodattimet, mutta euromääräisesti merkittävintä toimintaa ovat vaurio-osat. Kun öljynputsari on kympin, on uusi puskuri 300 euroa”, Lindroos antaa esimerkin.

Yleisimmät tavarat löytyvät omasta hyllystä.

”Autossa on oltava kaikki tarpeellinen ja miksei jotakin fiilisteltävääkin.”

”Se on asiakaspalvelua. Jos huollossa huomataan lisäkorjaustarpeita, ne saadaan kuntoon heti, eikä asiakkaan tarvitse tulla uudestaan saman asian takia.”

Kaivokselaan saapuu kahdesti päivässä varaosia Toyotan Suomen-­keskusvarastolta Vantaalta. Jos jotakin harvinaisempaa tarvitaan, löytyy apu Toyotan Euroopan-keskus­varastolta Belgiasta. Tilaukset saapuvat parissa päivässä lento- tai rekkarahtina.

Asiakkaan mieltymysten mukaan

Varaosien ohessa Lindroosin työsarkaa ovat autokaupassa asennettavat lisävarusteet, kuten vetokoukut sekä suojamatot sekä -listat. Syksyllä kysyttyjä lisävarusteita ovat talvirenkaat ja lisälämmittimet.

Suurin osa lisävarusteista kuuluu varustepaketteihin, jotka ostaja valitsee ostaessaan uutta autoa. Ihan kaikkia herkkuja niihinkään ei kuitenkaan kuulu, ja silloin tarvitaan Lindroosin tiimiä.

Hän haluaa, että jokainen asiakas saa autostaan juuri omia tarpeitaan vastaavan. Siinä on oltava kaikki tarpeellinen, ja miksi ei jotain fiilis­pohjaistakin.

Turvallisuus edellä

Auton omistamisen syyt vaihtelevat käytännön pakosta ihanaan turhamaisuuteen, mutta tien päällä jokaiselle kulkupelille on yksi yhteinen vaatimus. Niiden on oltava turvallisia.

Tärkeä tekijä turvallisuuden takana ovat ensiluokkaiset varaosat. Alkuperäisosien suosittelulle on hyvät syynsä.
”Kun korjauksissa käytetään alkuperäisiä osia, voi olla varma, että ne sopivat ja toimivat niin kuin pitää. Etenkään jarrujen tapaisissa turva­varusteissa ei kannata tinkiä”, Lindroos sanoo.

Ammattilaista on helppoa uskoa, mutta elääkö mies niin kuin opettaa. Paha sanoa, sillä oma työsuhdeauto RAV4 on vasta kolme kuukautta vanha. Varaosia ei ole ­tarvittu. 

KUKA

Teemu Lindroos, 32
Ammatti: Varaosapäällikkö, Toyota Tsusho Nordic Oy
Koti ja perhe: Vaimo ja kaksi lasta
Harrastukset: Salibandy ja jalkapallo harrastesarjassa.