Toy 0419 kettunen h fec96085 36d5 44d9 8737 1a16e9983689 s1170x600 q80 noupscale

Avulias autosihteeri

Autosihteeri Soili Kettunen pitää huolen siitä, että autokauppa sujuu juuri kuten sen pitääkin.

Autosihteeri Soili Kettusen työtä voisi verrata kenties basistiin hyvässä bändissä. Kun soitto soljuu, harva huomaa. Jos häntä ei olisi, sen huomaisi jokainen.

”Autosihteeri vaikuttaa taustalla. Teen työtä yhdessä automyyjien ja huollon kanssa, jotta asiakkaalle kokemus olisi aina mahdollisimman hyvä”, Kettunen sanoo.

Kettusen tehtävä on varmistaa, että autokauppa sujuu niin kuin sen pitääkin. Suuri osa hänen työstään on esimerkiksi laskutusta, autojen rekisteröintiä asiakkaan puolesta, rahoituspapereiden ohjaamista rahoitusyhtiöön ja vakuutusten hankkimista asiakkaan ostamaan autoon.

”Poliisit eivät ota kilpiä irti, kun paperit ovat kunnossa. Vastaan siitä, että jokainen meiltä lähtevä auto on juridisesti liikennekelpoinen”, Kettunen nauraa.

Toisin sanoen, kun autosihteeri hoitaa työnsä, Toyotallaan voi ajella rauhallisin mielin.

Tunnustusta hyvälle työlle

Toyota Auto Finland Oy ja auto­rahoi­tusyhtiö Toyota Finance Finland Oy valitsivat hiljattain Kettusen vuoden autosihteeriksi. Titteli tuli Kettuselle täysin yllätyksenä – jos se nyt yllätys voi olla, kun työnsä on hoitanut päivästä toiseen mahdollisimman hyvin.

”Pyrin aina hyvään yhteistyöhön ja olemaan positiivinen. Kai se aika hyvin on onnistunut, vaikka kiireisinä aikoina saatankin kyllä vähän tussahdella työkavereilleni”, Kettunen myhäilee.

Vaikka asiakkaiden kanssa työskentely ei suoraan kuulu Kettusen ydintehtäviin, hän ei asiakasta kavahda, päinvastoin. Kettusen mielestä hyvässä autoliikkeessä asiakasta auttaa se, joka hänet ensimmäisenä ­kohtaa.

”Autan aina, ja jos en osaa, selvitän kuka osaa ja pyydän esimerkiksi automyyjää soittamaan asiakkaalle takaisin. Enhän itsekään asiakkaana tykkää, jos minua pompotellaan ihmiseltä toiselle.”

Ehkä juuri siksi Kettunen on vuoden autosihteeri.

Työ muuttuu, kun autokauppa digitalisoituu

Kun Kettunen aloitti uransa nykyisen työnantajansa Metro Auton palveluksessa vuonna 1985, koko autokaupan myyntiketju toimi paperilla. Nykyisessä pestissään Kettunen on työskennellyt viisi vuotta. Hän on huomannut selvän muutoksen sekä koko autokaupassa että omassa työssään.

”Paperia pyöritellään koko ajan vähemmän.”

”Autokaupassa ollaan menossa siihen, että asiakas voi allekirjoittaa osamaksusopimuksetkin sähköisesti. Suurin osa tehdään silti vielä paperilla.”

Autokauppa digitalisoituu vauhdilla. Harva saapuu enää vain potkimaan renkaita, vaan ostopäätösten tueksi verkossa on vietetty useampi pidempikin tovi. Kettunen uskoo, että pian koko autokauppa on mahdollista hoitaa verkossa.

”Hyvä esimerkki ovat vakuutus- ja rekisteröintiasiakirjat. Kun aiemmin piti juosta toimistoilla, nykyisin autoilussa ei juuri edes tarvita paperisia asiakirjoja.”

Hyvää sihteeriä tarvitaan aina

Takavuosien paperisotaa Kettunen ei haikaile. Vaikka verkko tekee niin unelmoinnista, ostamisesta kuin hänen omasta työstäänkin vaivattomampaa, kokonaan Kettunen ei autokauppaa digitalisoisi. Ei vaikka hän sitä ennen ehtisi itse eläkkeellekin. Tavalliselle työssäkäyvälle henkilöauto on nimittäin iso ostos.

Kettusen mielestä kaikkea ei tarvitse tehdä tai osata itse: tietty palvelu kuuluu autokauppaan.

”Haluan, että me palvelemme asia­kasta ja katsomme auton tietojen sekä paperien olevan viimeisen päälle kunnossa. Työnkuva voi ja saakin muuttua, mutta hyvän palvelun näkökulmasta autosihteeriä tarvitaan aina.”