Toyotaplus 400015  50516dec 9eaf 44b4 827f 0142bbda9cfc s1170x600 q80 noupscale

Autolaivan kapteeni

Lapsena Ville Miskala teki majoja Kuopion Autokaupan varaosavarastoon. Nyt hän on talossa monen pitkäaikaisen työntekijän pomo.

Kuopion Autokaupan toimitusjohtaja Ville Miskala törmää silloin tällöin asiakkaisiin, jotka ovat ostaneet ensimmäisen autonsa hänen ukiltaan Huugo Tuoviselta.

Tuovinen perusti autokaupan vuonna 1961. Kun ukki kuoli vuonna 1969, liikettä jatkoivat ensin Miskalan mummo Alma Tuovinen ja sitten isä Aulis Miskala. Ville tuli kuvioihin mukaan 2000-luvun alussa ja nousi toimitusjohtajaksi vuonna 2010, vaikka vanhemmilta ei tullut erityistä painetta perheyrityksen jatkamiseen.

Välillä asiakkaat muistelevat, kuinka kauppaa käytiin edellisten sukupolvien aikana. Perinteistä huolimatta Miskala on alusta asti halunnut ja saanut olla oma itsensä autokaupan vetäjänä.

”Isä on ollut minulle hyvänä tukena ja antanut työrauhan tehdä asioita omalla tavallani”, Miskala sanoo.

Uskollisia asiakkaita

Kun Miskala oli pieni, hän tuli usein koulun jälkeen liikkeeseen, jutteli mummon kanssa, söi välipalaksi lihapiirakoita, kävi korjauttamassa polkupyöräänsä peltikorjaamon puolella ja teki majoja varaosavarastoon. Nykyisestä henkilökunnastakin moni on ollut talossa niin pitkään, että muistaa Villen pikkupojasta saakka.

Juuri tässä Miskala näkee pitkäaikaisen perheyrityksen vahvuuden: henkilökunnan vaihtuvuus on pientä ja ammattitaito kova. Liikkeellä on paljon asiakkaita, jotka ovat vuosikymmenien ajan ostaneet autonsa Kuopion Autokaupasta.

”Meillä on aina ollut ajatus, että asiakas ei tule vain yhtä kertaa, vaan rakennamme luottamuksellisen asiakassuhteen, joka kestää pitkään.”

Strategian toimivuudesta kertoo sekin, että Kuopion Autokauppa on ollut vuosia markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden tekemien, asiakasuskollisuutta mittaavien selvityksien kärjessä.

Tammikuussa 2019 julkaistun uusimman selvityksen perusteella Kuopion Autokaupalla on Suomen kuudenneksi uskollisimmat asiakkaat. Peräti 74 prosenttia edellisen autonsa liikkeestä ostaneista asiakkaista palasi ostamaan uuden auton samasta paikasta.

”Ei riitä, että teemme myyntityön hyvin, vaan tärkeitä ovat myös huoltotoiminta ja jälkimarkkinointi. Meidän alallamme on aina sanottu, että automyyjä myy ensimmäisen auton ja huolto seuraavat.”

Luottamuksen rakentamista

Pitkistä perinteistä huolimatta Kuopion Autokauppa ei ole jämähtänyt paikalleen, vaan on suorastaan trendien edelläkävijä. Miskalan arvion mukaan tänä vuonna jopa yli 80 prosenttia sen myymistä autoista saattaa olla hybridejä.

Miskala sanoo, että nykypäivän asiakkaille ei tarvitse enää selittää perusasioita hybridiautoista, vaan moni tulee hakemaan suoraan sellaista. Miskalan kokemuksen mukaan hybridiauton ostajat eivät myöskään luovu teknologiasta, vaan ostavat seuraavaksikin hybridin.

”Se kertoo luottamuksesta ja hyvistä kokemuksista.”

Miskala kuvaa omaa rooliaan yrityksen toimitusjohtajana laivan kapteeniksi, jonka tehtävänä on kertoa henkilöstölle, mihin suuntaan ollaan matkalla. Kuopion Autokauppa työllistää nelisenkymmentä henkilöä.

”Talo on täynnä ammattilaisia, ja jokainen osaa oman hommansa parhaiten itse. En yritä päteä kenenkään ammattitaidon yli.”

Lautailua ja purjehdusta

Vaikka Miskala ei itse harrasta kilpa-autoilua, hän on aina ollut kiinnostunut autourheilusta, esimerkiksi formuloista ja rallista. Erityiset lapsuuden muistot ovat juuri Toyotasta, jolla ajoi aikanaan muun muassa Juha Kankkunen.

Hektisestä työstä ja pitkistä päivistä Miskala irrottautuu urheillen: hän on pitkään harrastanut salibandya aladivisioonatasolla ja lumilautailee talvisin.

Kesäviikonloput kuluvat kilpapurjehduksen parissa. Silloin keskittyminen on taktiikassa, käännöksissä, reitinvalinnoissa, purjeiden trimmauksessa ja veneen painojakaumassa.

”Vapaa-ajalla tulee helposti mietittyä yrityksen asioita, mutta näissä tilanteissa työasiat jäävät taakse.”