Toyotaplus 319 463233 h 862e04d3 50e7 4469 8c5b 6baeb1766361 s1170x600 q80 noupscale

Turvaa tielle

Turvallisuusjärjestelmät ovat tulossa vauhdilla kaikkiin autoihin. Toiset niistä ovat ensiaskelia kohti automaattista ajamista. Auton turvallisuus on kuitenkin paljon enemmän kuin nippu lyhenteitä.

PCS, ACC, AHB, RSA, LTA, LDW kertovat paljon muun muassa uuden Toyota RAV4:n vakiovarustelusta – ainakin uusiin turvavarusteisiin perehtyneelle. Vuodesta 2015 lähtien Toyota on tuonut koko henkilöauto­mallistoonsa tarjolle ison määrän aktiivisia turvallisuusvarusteita, jotka ovat vakiona suurimmassa osassa mallistoa tai saatavissa lisävarusteena.

Turvallisuudessa ei kuitenkaan voi olla kyse vain joidenkin automallien etuoikeudesta. Turvallisuus on vakiovarusteena kaikissa Toyotoissa AYGOsta Land Cruiseriin, sillä sen perusta on lyhenteitä syvemmällä.

Aktiivinen vai passiivinen?

Aktiiviset järjestelmät ovat niitä, jotka pyrkivät estämään onnettomuuden synnyn. Tällainen on esimerkiksi PCS-järjestelmä, joka mahdollisessa peräänajotilanteessa tekee tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen. AHB-järjestelmä puolestaan pyrkii pimeällä ajettaessa pitämään aina oikean määrän valaistusta tien pinnalla, kun taas LTA huolehtii siitä, että auto pysyy kaistamerkintöjen välissä. Myös VSC-ajonvakautusjärjestelmä voidaan laskea turvavarusteeksi, sillä se pyrkii palauttamaan ajoneuvon kuljettajan hallintaan, jos hallinta on syystä tai toisesta menetetty – tai on olemassa riski menettää se.

Törmäystilanteessa matkustajien, jollaiseksi kuljettajakin törmäystilanteessa muuttuu, terveyden kannalta vaarallisinta ovat nopeat hidastuvuudet ja kiihtyvyydet sekä toissijaisesti kehon osien osuminen auton rakenteisiin. Passiivisia turvajärjestelmiä eli niitä, jotka auttavat pahimman tapahduttua, ovat tärkeysjärjestyksessä auton korirakenne, matkustamon sisäosien rakenne, turvavyöt ja turvatyynyt. Mikäli sekä auton passiiviset että aktiiviset turvavarusteet ovat hyvin suunniteltuja ja valmistettuja, voidaan autoa pitää turvallisena.

Puolueettomat törmäystestit ympäri maailmaa tuottavat kuluttajille vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta. Eurooppalaisesta törmäystestauksesta vastaa Euro-NCAP-organisaatio, joka myös uutisoi aina näyttävästi testiensä tuloksista.

Mitä kolarissa tapahtuu?

Kun auto ajaa riittävällä nopeudella keula edellä esimerkiksi päin toista autoa, alkaa auton keula painua kasaan. Kaikki matkustamon ulkopuolella olevat osat ovat käytettävissä pehmentämään törmäyksen voimaa eräänlaisena järeänä tyynynä, jotta törmäyksen aiheuttama hidastuvuus matkustamon sisällä olisi mahdollisimman pieni. Keulan painuttua kasaan törmäysvoimia ohjataan erittäin jäykän matkustamorakenteen sivuille, pohjaan sekä katon pitkittäisrakenteisiin.

Törmäyksenestojärjestelmä tarkkailee tietä. Jos tilanne näyttää uhkaavalta, järjestelmä varoittaa ja jarruttaa ääritapauksessa itse.

Lähes välittömästi keulan painuessa kasaan aktivoituvat turvavöiden esikiristimet, joiden tehtävä on tiukentaa etupenkillä istuvien turva­vöitä, jotta matkustajat eivät saisi ruhjevammoja paiskautuessaan päin lukkiutuvia vöitä. Kun tietty voima ylittyy, turvavöiden voimanrajoittimet aktivoituvat ja sallivat matkustajien hallitun liikkumisen eteenpäin. Etuturvatyynyjen ja kuljettajan polviturvatyynyn täyttö on ajoitettu siten, että turvavöiden pysäyttäessä liikkeen matkustajien edessä ovat täydet turvatyynyt.

Turvatyynyjen tehtävä on täyden­tää korirakenteen ja turvavöiden antamaa suojaa sekä pehmentää kehon eri osien iskeytymistä kojelautaa tai ohjauspyörää vasten. Turva­tyynyt on suunniteltu toimimaan yhdessä turvavöiden kanssa, ja ilman vöiden käyttöä niiden vaikutus voi olla päinvastainen.

Sivutörmäyksissä kokoon painuvia vyöhykkeitä ei juuri ole, vaan korirakenteen täytyy kestää siihen kohdistuvat sivuttaiset törmäysvoimat. Lisäksi verhoilun osien tulee olla törmäystä vaimentavia sekä sivu- ja verhoturvatyynyjen toiminnan oikea-aikaista.

Tärkeimmät turvavarusteet

Ilman edellä kuvattuja tekijöitä auto ei voi olla turvallinen, vaikka se olisi pakattu täyteen uusimpia aktiivisia turvallisuusvarusteita. Kun perusta on kunnossa, voivat PCS-, ACC- tai AHB-järjestelmien kaltaiset varusteet tuoda aitoa lisäarvoa ja toyotamaista mielenrauhaa kaikkiin tilanteisiin.

Kaikkein tärkein turvavaruste sijaitsee kuitenkin ohjauspyörän ja penkin välissä. Hän, joka autoa ajaa. Mikään elektroninen järjestelmä tai lujinkaan korirakenne ei voi estää fysiikan lakeja toteutumasta, jos vauhtia on liikaa. 

Mikä Euro-NCAP?

  • Autoteollisuudesta riippumaton tutkimuslaitos, joka testaa autojen turvallisuutta Euroopassa.
  • Toiminut vuodesta 1998 lähtien.
  • Mukana muun muassa eri maiden liikenneministeriöitä, kansainvälinen autourheiluliitto FIA sekä saksalainen autoilujärjestö ADAC.
  • Testauskriteerit kiristyvät jatkuvasti. Painoarvoa annetaan koko ajan enemmän aktiivisille turvallisuusvarusteille.
  • Uusi Corolla sekä uusi RAV4 saivat tänä vuonna viiden tähden turvallisuustuloksen. Euro-NCAPin testeissä.