Paakuva 452393  553990c7 6711 4a6e 8683 d8be475a14f4 s1170x600 q80 noupscale

Toyota GR Supra legendan paluu

Raakaa voimaa. Nautinnollista ajettavuutta. Ikoninen historia ja korkeat odotukset. Tervetuloa, Toyota GR Supra.

Harvaa autoa on odotettu yhtä suurilla tunteilla kuin Supraa ja nyt odotusten on aika täyttyä. Ajamisen nautinto koostuu GR Suprassa kutkuttavasta yhdistelmästä voimaa, ketteryyttä sekä kellontarkkaa hallittavuutta. Tämä on saavutettu lyhyen akselivälin, leveähkön raidevälin, kevyen omamassan, matalalla olevan painopisteen sekä erittäin vääntöjäykän korin avulla.

TOYOTA GAZOO Racing oli työstämässä Supran ajo-ominaisuuksia, kun autoa testattiin muun muassa kuuluisalla Nürburgringin Nordschleifella. Kilparatojen lisäksi Supralla on ajettu ympäri maailmaa erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla teillä. Ennen lopullista hyväksyntää Toyota Motor Corporationin pääjohtaja Akio Toyoda testasi autoa useasti Nürburgringillä.

Jaraman moottoriradalla nähtiin, miten GR Supra on hyötynyt TOYOTA GAZOO Racing -yhteistyöstä.

Urheiluauton design

Jo ensisilmäyksellä huomaa, että uusi Supra on perinyt ulkonäköään Toyotan aikaisemmista urheilullisista malleista. Toyota GR Supran päämuotoilija Nobuo Nakamura antoi tiimilleen hyvin yksinkertaisen tavoitteen: ”Condensed Extreme”, joka tarkoittaa tiivistettyä äärimmäisyyttä.

”Pääinsinööri Tetsuya Tadan tähdätessä äärimmäiseen ajamisen nautintoon tiesin, että minun tehtäväni on luoda design, joka olisi visuaalisesti ja fyysisesti kiinnostava kaikille urheiluautofaneille”, Nakamura sanoo.

GR Supran näyttävä tyyli viimeistellään kahdeksalla ulkovärivaihtoehdolla, joita ovat voimakas punainen, keltainen sekä sininen väri. Mattaharmaata väriä on saatavilla ainoastaan myöhemmin esiteltävään erikoismalliin.

Keskipisteessä kuljettaja

Kuljettajaa ympäröivä alue yhdistää perinteisiä GT-elementtejä ultramoderniin käytettävyyteen. Yksipaikkaisista kilpa-autoista tutut elementit auttavat kuljettajaa keskittymään tärkeimpään eli ajamiseen. Matala ja ohut mittaristo maksimoi näkyvyyden parantaen ajettavuutta korkeissa nopeuksissa ja lisäten turvallisuutta jokapäiväisessä liikenteessä. Kojelaudan, keskikonsolin ja ovipaneelien saumaton kokonaisuus antaa ohjaamolle voimakkaan yhtenäisen yleisilmeen.

HUD-näyttö, mittarit sekä vaihteiden vaihtosiivekkeet ovat kuljettajan välittömässä näkökentässä. Urheilullisesta, kolmipuolaisesta ohjauspyörästä saa erinomaisen otteen. Mittariston 8,8 tuumainen HD-näyttö näkyy hyvin ohjauspyörän läpi, ja näytön keskiössä ovat 3D-efektillä höystetty kierroslukumittari sekä vaihdenäyttö. Digitaalinen nopeusnäyttö sijaitsee vasemmalla ja infotainment- sekä navigointinäyttö sijaitsevat oikealla.

Asymmetrinen keskikonsoli rajaa kuljettajan tiiviin alueen matkustajan väljempään puoliskoon. Supran tavaratila on puolestaan suunniteltu kahden henkilön viikonloppumatkan tavaroille. Tilaa voidaan laajentaa tavaratilan ja ohjaamon välissä sijaitsevan, irrotettavan paneelin avulla.

GR Supran muotoilu noudattaa klassisen urheiluauton kauniita linjoja.

Suorituskykyä muille jakaa

Suorituskyvyn lähteenä on Supraan kehitetty kolmilitrainen, suora kuusisylinterinen moottori. Se tuottaa 340 hevosvoiman huipputehon ja 500 Nm huippuväännön. Twin-scroll-turboahdin, erittäin tarkka suorasuihkutus ja laaja-alueinen venttiilien ajoituksen ohjaus takaavat vääntöalueen laajuuden.

Moottori on yhdistetty kahdeksanportaiseen automaattivaihteistoon, joka tarjoaa salamannopeat vaihdot. Kuljettaja voi halutessaan ohjata vaihteistoa vaihtosiivekkeillä, ja valittavissa on normaali- tai Sport-ajotila. Sport-ajotilassa moottorin äänimaailmaa, kaasupolkimen vastetta, vaihtotapahtumia, iskunvaimennusta, ohjaustehostusta ja aktiivista tasauspyörästöä ohjataan dynaamista ajotapaa edellyttävällä tavalla. Launch Control -toiminto mahdollistaa maksimaalisen pidon ja siivittää auton nollasta sataan jopa 4,3 sekunnissa. Ajonvakautusjärjestelmän ”Track”-toiminnolla järjestelmä sallii kuljettajalle erittäin dynaamisen ja nopean ajotyylin ilman, että järjestelmä puuttuu ajoneuvon etenemiseen.

Keulan muodosta voi havaita edellisen Supran perintöä.

Muhkea varustelu

Suprassa on vakiona jo kaikki ne varusteet ja ominaisuudet, jotka tekevät uudesta Suprasta edeltäjiensä arvoisen klassikon. Aktiivinen takatasauspyörästö, säädettävä iskunvaimennus, high-performance -jarrut sekä 19” kevytmetallivanteet tulevat vakiona.

Vakiovarusteisiin kuuluvat myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, täyden nopeusalueen mukautuva vakionopeussäädin, Smart Entry & Start -älyavainjärjestelmä sekä digitaalinen mittaristo. Ajovalot ovat adaptiiviset, automaattiset LED-ajovalot. Kaikki peilit ovat automaattisesti tummentuvia ja automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä peruutuskamera ovat vakioina. Istuimet ovat mustalla alcantaralla sekä nahalla verhoiltuja ja sähkösäädöillä varustettuja. Multimediajärjestelmä sisältää kymmenen kaiuttimen audiojärjestelmän 8,8 tuuman näytöllä, karttanavigoinnin, Bluetooth® -toiminnot sekä USB-portin.

Premium-paketti tuo GR Supraan mustan nahkaverhoilun, 12 kaiuttimen JBL Premium Sound System -järjestelmän, kuljettajan HUD-näytön sekä matkapuhelimen langattoman latauksen.

Voimakas GR Supra on kotonaan sekä moottoriradalla että kyläteillä.

Turvallisuutta unohtamatta

Aktiivisten turvavarusteiden joukossa on Supra Safety+ -paketti sisältäen muun muassa Pre-Collision -järjestelmän, kaistavahdin, peruutusvahdin sekä kuolleen kulman varoituksen. Lisäksi pysäköintitutka on varustettu pysäköintitilanteiden törmäyksenestolla. Kaikissa GR Supra-malleissa on myös vakiovarusteinen varashälytin.

Tarkemmat varustetasojen kuvaukset sekä hinnat julkaistaan Suomessa kesän 2019 aikana.

Kuljettajan tila antaa mahdollisuuden nauttia kaikista auton ominaisuuksista. Verhoiluvaihtoehdoista löytyy esimerkiksi nahkaa ja alcantaraa. GR Supran kuusi sylinteriä ja ahdin tuottavat 340 vahvaa hevosvoimaa. Tämä näkymä loittonee hyvin nopeasti horisonttiin kuskin komentaessa autoa. Voimakas auto vaatii tehoa jarruihin. Istuinten muotoilu pitää matkustajan hyvin paikallaan tiukemmissakin käänteissä. JBL Premium Sound System viimeistelee Supran äänimaailman. Mittaristo kertoo nopeuden ja moottorin kierrosluvun selkeästi.

Fakta

moottori
Tyyppi: Kuusi sylinteriä rivissä
Venttiilikoneisto: DOHC, 24 venttiiliä, muuttuva ajoitus ja nousu
Polttoainejärjestelmä: suorasuihkutus
Imujärjestelmä: pakokaasuahdin (twin scroll)
Iskutilavuus [cm3] 2 998
Sylinterin halkaisija ja iskun pituus [mm]: 82 x 94,6
Puristussuhde: 11:1
Suurin teho: (DIN hv / kW @ rpm) 340 / 250 @ 5 000–6 500
Suurin vääntö: (Nm @ rpm) 500 @ 1 600–4 500
Päästötaso: Euro 6d Temp

Vaihteisto
Tyyppi: 8-portainen automaattivaihteisto

Suorituskyky
Teho/painosuhde [kg/kW]: 6
Huippunopeus [km/h]: 250 (rajoitettu)
Kiihtyvyys 0–100 km/h [s]: 4,3