Toyotaplus 400141 h 4d83217d 2c66 43df 885f 33029ff0fc58 s1170x600 q80 noupscale

Rallikuski isolla sydämellä

Rallin maailmanmestarin Marcus Grönholmin sydän sykkii yhä tiiviisti ralliautoille. Inkoon maisemista hänet löytää myös kiinteistöbisnesten parista.

Marcus Grönholm on kysytty mies. Tänään on haettava kaksi ralliautoa, jotka rakennetaan ajokuntoon seuraavaa viikkoa varten. Levillä järjestetään neljän autokunnan Marcus Grönholm Winter Experience. ”Jänk­hälle on tehty rallirata.”
Lappilaiselle suolle on jäädytetty rata, jossa simuloidaan rallikisa. Erikoiskokeita muistuttavia osuuksia opettelee ajamaan joukko amatöörejä. Matkat ovat lyhyempiä kuin ammattilaiskisoissa, autoissa on oikeat rallirenkaat.

”Tämän tyyppisille tapahtumille olisi enemmänkin kysyntää.” Grönholmilla on kotimaisemissa Inkoossa kuitenkin niin monta rautaa tulessa, että reissaaminen ei houkuta kuten ammattilaisvuosina.

Rantabulevardin isä

Reilut kymmenen vuotta sitten Grönholm rakennutti vaimonsa Teresan eli Tessan kanssa meren äärelle Inkooseen ostoskeskuksen. Kiinteistön hoitaminen pitää kiireisenä. Samaan maisemaan on nyt suunnitteilla rakennushanke, jonka vetovastuu on tässä vaiheessa Grönholmilla. Kaavoitus ja maakauppa ovat työn alla. Rantaan nousee ainakin erillis- ja pienkerrostaloja. Potentiaaliset asunnon ostajat lähestyvät viikoittain eli kiinnostusta on.

”Liikemies ja liikemies”, Grönholm naureskelee hänelle tarjoilemaani titteliä. ”Tessassa on enemmän kauppiasta kuin minussa.”

Projektien käynnistämisen ja vauhdittamisen Grönholm kuitenkin osaa. Idea idyllisestä rantakadusta taloineen sai alkunsa, kun hän istui ostoskeskuksen ravintolan ikkunapöydässä. Hän katseli näkymää ja mietti, että miten veneiden säilytyspaikkana toimivasta maakaistaleesta saisi viihtyisämmän.

Aikaa vie myös sponsoreiden metsästäminen rallicrossiin, jota Grönholmin poika Niclas ajaa. Niinä talvina, kun meri suostuu jäätymään, Grönholm järjestää ajotapahtumia jääradalla. Myös kaksi koiraa pitävät vauhtia yllä.

Mikä on monista tekemisistä rakkain? ”Kyllä se on tuo autourheiluhomma.” Ilme sulaa hymyyn.

Marcus Grönholm ohjasi Toyotaa Ruotsin rallissa helmikuussa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Ralliradoille rikkinäisten polvien ansiosta

Grönholmin tie ralliautoiluun avautui parin mutkan kautta. 13-vuotiaasta motocrossia ajaneen polvet alkoivat 17-vuotiaana olla loukkaantumisten jäljiltä niin rikki, että lääkärin arvio oli yksiselitteinen: ”Näillä polvilla ei enää ajeta.”

Paitsi rallia.

Sairausvakuutuksesta saamillaan rahoillaan Grönholm osti ensimmäisen ralliautonsa. Äiti ei ollut tyytyväinen, mutta näki ettei poikaa auta vastustella. Seitsemän vuoden kuluttua Grönholm ajoi ensimmäisen Suomen mestaruutensa.

Ammattilaissopimuksen heltiäminen oli vuosikymmenen sinnittelyn takana. Neste Rallissa Jyväskylässä vuonna 1998 koitti käänne.

”Sunnuntaina voitin kaikki erikoiskokeet. Yhtäkkiä ovet aukesivat. Neljä tallia kiinnostui sopimuksen tekemisestä.” Grönholm oli 30-vuotias. ”Se oli aikamoinen syksy.”

Alla oli tuolloin vuosien ajan ollut Toyota, jonka talliin Grönholm halusi. Mutta sopimus oli kiinni herrasta nimeltä Didier Auriol, jota Toyota ensisijaisesti havitteli. Auriol meni Toyotalle, ja Grönholm päätyi ajamaan Peugeotia. ”Onneksi oli niin.” Pian nimittäin Toyota vetäytyi rallin parista ja keskittyi Formula ykkösiin.

Voittamisen pakko

Vuosikausien rahoista taistelemisen ja oman kaluston ylläpitämisen jälkeen Grönholmista tuntui äkkiä ihmeelliseltä, että ajamisesta maksettiin.

Grönholmin leipä oli parikymppisestä lähtien tullut maanviljelystä, jota hän harjoitti sukutilallaan Inkoossa.

”Maatalouskoulu tuntui omalta.” Ralliautojen rakentelun ja viljan viljelemisen yhdistelmä toimi hyvin. Tosin Neste Ralli osui aina maanviljelijän vuoden kiireisimpään sesonkiin eli puintiaikaan.

”En pystynyt olemaan tuolloin kolme viikkoa kestäneessä tapahtumassa niin pitkään kuin muut ajajat.”

Pari vuotta ammattilaissopimuksen solmimisesta Grönholm voitti Ruotsissa ensimmäisen maailmanmestaruutensa. Siihen liittyvät hetket kuuluvat uran makeimpiin.

Tommi Mäkinen oli toisena. Ero loppupuolella oli 15 sekuntia.” Se huolestutti. Voitto irtosi lopulta kuuden sekunnin erolla Mäkiseen. Toisen maailmanmestaruutensa Grönholm ajoi kaksi vuotta myöhemmin, 2002.

Millaiset ominaisuudet ovat avittaneet häntä ralliuralla?

”Voittamisen pakko ja halu. Kakkoseksi jääminen on aina kirvellyt.”

Mietin ääneen, uskallanko kysyä Grönholmilta, miten hän rentoutuu tai harrastaako hän vielä kaiken tekemisen päälle jotakin. ”Useita kertoja olen hiihtänyt Vaasahiihdon.” Ruotsissa hiihdettävän maastohiihtokisan matka on 90 kilometriä.

Grönholmilla on suomalaisista kuskeista eniten MM-rallin osakilpailuvoittoja. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Syntymäpäivän viettoon ralliradalle

Grönholm ajoi ammattilaisena lähes kymmenen vuoden ajan. Maailmalla kiertäminen ja millisekunneista kilpaileminen alkoi hiljalleen väsyttää. Lopettamispäätös syntyi 2007. ”Halusin lopettaa huipulla.” Hieman jäi kaivelemaan se, ettei vielä yhtä maailmanmestaruutta lohjennut lopettamisen sinetiksi.

Kaduttiko päätös? ”Kun vuosi oli mennyt, tuli haikeus.” Jotkut tallit kosiskelivat Grönholmia, mutta päätös piti.

Tämän vuoden helmikuussa Grönholm palasi yli kymmenen vuoden tauon jälkeen ammattilaisradoille. Ruotsin kisassa hän juhlisti viime vuonna täyteen tullutta 50 vuoden ikää.

”Oli kiva olla mukana. Lähtöpaikka oli hyvä ja testit olivat menneet hyvin. Mutta jo heti ensi metreistä huomasin, ettei kulje. Teimme nuotit turhan varovaisesti. Autot ovat muuttuneet, renkaat ovat erilaiset, mutkiin ajetaan kovempaa.”

Jossakin vaiheessa ratti vaihtui lapioon, kun auto piti kaivaa lumesta.

Kilpailuvietti on kuitenkin edelleen sen verran kova, että vaikka Grönholm hupimielessä ajoikin, tulos jäi pännimään.

Hän tuumii silti, että kyllä rallikisaaminen saa jäädä tähän vetoon. ”Suomesta on niin hyvät muistot, etten halua pilata niitä.”

Onko päätös aivan varma?

”Kyllä nyt on hyvä.”

Ensimmäiseen maailmanmestaruuteen liittyvät muistot ovat uran parhaita.

Kuka?

Marcus Grönholm

  • Kaksinkertainen ralliautoilun maailmanmestari vuosilta 2000 ja 2002.
  • Eniten MM-rallin osakilpailuvoittoja saanut suomalainen.
  • Asuu sukutilallaan Inkoossa. Pyörittää ostoskeskusta vaimonsa kanssa ja organisoi rallitapahtumia. Kodin yhteydestä löytyy myös yksityinen rallimuseo.
  • Kolme aikuista lasta, kaksi lastenlasta.