Omistamisesta yhteisk yttoon1  u8zyzo20ql s1170x600 q80 noupscale

Auton omistamisesta yhteiskäyttöön

Tutkija Arto O. Salonen tutkii autoiluun ja liikkumiseemme liittyvien palvelujen muutostuulia. Salosen mukaan olemme ison globaalin muutoksen äärellä.

Auto on monessa perheessä asunnon jälkeen seuraavaksi tärkein ja myös kallein hankinta. Käänne on kuitenkin jo käsillä. Jo tulevalla vuosikymmenellä auto on vain yksi lenkki liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvässä palveluketjussa, ennakoi Arto O. Salonen.

Salonen on tunnettu etenkin kestävän kehityksen eksperttinä, joka pureutuu tällä hetkellä liikkumisen ja siihen liittyvän palvelutuotannon muutostuuliin Liikenneviraston, Trafin, Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Metropolian tutkimuksessa. Työ on vienyt hänet kuin huomaamatta todella suuren globaalin murroksen äärelle, jossa liikkumiseen liittyvät palvelut nähdään omaa autoa kustannustehokkaampana ja ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona.

”Tämä muutos etenee vääjäämättä. On mielenkiintoista nähdä, missä ja milloin liikkumispalvelut lyövät itsensä lopullisesti läpi. Se voi tapahtua Euroopassa, Yhdysvalloissa tai kehittyvissä maissa, joissa elintason kohotessa loikitaan suoraan eri teknologiasukupolvien yli”, Salonen toteaa.

 

Pyörät pyörimään yhteiskäytöllä

Taustalla vaikuttavia globaaleja draivereita ovat tutkijan mukaan kiihtyvä kaupungistuminen, kestävän kehityksen periaatteet sekä liikenteen päästöt, jotka esimerkiksi Suomessa on pudotettava puoleen vuoteen 2030 mennessä. Yksi vauhdittaja on myös jakamistalous.

”Keskiverto perheauto seisoo käyttämättä 90 prosenttia käyttöiästään eli se on todella tehoton investointi. Palveluliiketoiminnan ja yhteiskäytön avulla pyörät saadaan pyörimään huomattavasti tehokkaammin ja loppukäyttäjän kannalta myös edullisemmin”, Salonen tähdentää.

Varsinkin kaupungissa asuvista merkittävä osa olisi jo nyt valmis käyttämään jonkinlaista liikkumisen kokonaispalvelua erilaisine yhteiskäyttöratkaisuineen, jos se vain olisi riittävän helppoa ja vaivatonta.

”Palvelun pitää kuitenkin toimia asiakkaan kannalta kitkattomasti ja yhden luukun periaatteella. Tällä hetkellä ketjussa on liian monta toimijaa ja porrasta”, tutkija toteaa.

Nykymeno alkaa muutenkin tulla tiensä­ päähän, sillä ruuhkat käyvät useimmissa kaupungeissa entistä sietämättömämmiksi. Tämä raja alkaa lähestyä myös Helsingissä.

”Käytännössä matkanteko kaupunkien­ keskustoissa vie autolla saman ajan kuin sata vuotta sitten hevoskärryillä. Hyvällä syyllä voi kysyä, onko tämä lopulta edistystä”, Salonen sanoo.

Suomessa ainesta testilaboratorioksi

Tuleva muutos leikkaa autonvalmistajien perinteistä tuotantovolyymiä, mutta avaa samalla aivan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Perinteinen "osta ja omista" -filosofia muuttuu ostopalveluksi, jossa kalustoa käytetään mahdollisimman tarkasti, tehokkaasti ja asiakkaan tarpeita vastaavasti.

”Tänään tarvitsen pakettiautoa ja huomenna pientä kaupunkikassia. Viikonloppuna voisin puolestaan ajaa yhden päivän vaikkapa tila-autolla ja sen jälkeen matkustaa taas muutaman päivän bussilla tai junalla”, Salonen selvittää.

Jatkossa tulovirrat koostuvat monista pienistä puroista ja palveluostoista. Palvelun on kuitenkin toimittava yksinkertaisesti, nopeasti ja varmasti myös kotikulmilla.

”Toyotan kaltaiset autojätit ovat tämän trendimuutoksen jo oivaltaneet. Voittaja on se, joka rakentaa palveluketjun ensimmäisenä aukottomaksi.”

Suomella on Salosen mukaan todella­ hyvä sauma nousta alan kansainväliseen kärkeen, sillä tarjolla on oivallinen testikenttä MaaS (Mobility as a Service) -palvelujen testaamiselle koko maan mittakaavassa kaupungeissa, taajamissa ja haja-asutus­alueilla.

”Meillä on turvallinen yhteiskuntarakenne, toimiva infrastruktuuri sekä paljon tämän alan osaamista ja tutkimusta”, tutkija­ listaa.

MaaS Global tuo liikkumispalvelut älypuhelimeen

MaaS (Mobility as a Service) on pyörinyt kirjainlyhenteenä ja yhtenä tulevaisuudenvisiona alan toimijoiden puheissa ja esitelmissä jo vuosien ajan.

Nyt nämä visiot alkavat konkretisoitua ja kehityksen kärjessä on suomalainen MaaS Global Oy ja sen Whim!-sovellus. Mobiilisovellus yhdistää julkisen liikenteen, taksit, yhteiskäyttöautot, autovuokrauksen ja jopa kaupunkipyörät helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi, josta jokainen voi valita itselleen kulloinkin parhaiten sopivan vaihtoehdon joko kerta-, tai kuukausimaksua vastaan. Sovellus sisältää myös reittioppaan.

Whim-sovellus yhdistää julkisen liikenteen, taksit, vuokra-autot ja yhteiskäyttöautot yhdeksi palvelukokonaisuudeksi.

Tällä hetkellä palvelu rajoittuu julkiseen liikenteeseen, takseihin ja vuokra-autoihin. Tänä keväänä mukana ovat myös yhteiskäyttöautot ja kaupunkipyörät.

Maas Globalin tavoitteena on laajentaa palvelu jo lähivuosina kymmeniin maihin eri puolille maailmaa.

Maas Globalin sovellus on herättänyt runsaasti kiinnostusta kansainvälisten sijoittajien joukossa. Yksi merkittävimmistä sijoittajista on Toyota Financial Services.