388102  5dd52e79 64b0 44d7 a1af 4fadef4f9acc s1170x600 q80 noupscale

Moottoripyöräilevä myynninsuunnittelija

Heini Laurila haluaa varmistaa, että töissä on hyvä ja rento meininki.

”Hommia tehdään täysillä, mutta ei liian vakavalla naamalla.”

Lausahdukseen tiivistyy Toyota Auto Finlandilla myynninsuunnittelijana työskentelevän Heini Laurilan työntekofilosofia.

Laurila pyrkii omalta osaltaan huolehtimaan, että Vantaalla Toyotan pääkonttorilla työskentelevällä nelihenkisellä myynninsuunnittelutiimillä on hyvä meininki. Vitsinheitto kuuluu asiaan, ja esimerkiksi palaverit Laurila pyrkii vetämään hauskalla otteella.

”Pyrin aina olemaan rento, mutta tekemään työt mahdollisimman hyvin ja tarkkaan”, hän sanoo.

Laurila opiskeli autoinsinööriksi Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Kun myynninsuunnittelijan paikka Toyotan maahantuonnissa avautui keväällä 2017, hän oli juuri valmistunut, eikä hakemista tarvinnut kauaa miettiä. Laurila oli jo opiskeluaikoina ollut jonkin aikaa harjoittelijana varustepuolella, joten talo oli tuttu.

Laurila vastaa työssään autojen tilauksista tehtaalta liikkeisiin ja huolehtii logistiikan toimitusketjuista sekä tyyppihyväksyntäasioista. Lisäksi hän on yhteydessä Hangossa ja Malmössä sijaitseviin tuontikunnostamoihin, jos autojen jälleenmyyjät havaitsevat esimerkiksi osapuutteita.

Työ on pitkälti ennakoitua, sillä tilaukset toistuvat kuukausittain.

”Myynninsuunnittelu on organisoitua, ja kalenterissa on etukäteen kaikki päivämäärät ja deadlinet.”

Heini Laurila: "Tekniikka on kiinnostanut aina."

Koneet tutuiksi kotitilalla

Laurila on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta Kurikasta, missä hänen vanhempansa pitävät maitotilaa. Siellä hän on pienestä pitäen ollut tekemisissä erilaisten koneiden kanssa.

”Nuorempana harmitti, että piti puuhastella maatalouskoneiden kanssa, eikä päässyt näkemään autoja tai moottoripyöriä”, hän kertoo nauraen. ”Siitä tuli kuitenkin kiinnostus tekniikkaan.”

Erityisen kiinnostunut Laurila on moottoripyöristä. Hän kertoo ajaneensa mopolla ja kevarilla aina. Tänä syksynäkin hän kulki työmatkojaan moottoripyörällä, jonka hän kuitenkin jokin aika sitten myi. Ensi kesäksi on tarkoitus ostaa uusi, isompi pyörä, jolla voisi lähteä pidemmälle reissulle Eurooppaan.

”Siinä on rock’n’rollia”, Laurila kuvailee moottoripyöräilyn kiehtovuutta.

Moottoripyörien lisäksi Laurilan vapaa-aika kuluu koripallon parissa. Hän on aloittanut harrastuksen jo nuorempana Pohjanmaalla Kauhajoen Karhussa. Nyt hän pelaa naisten kolmosdivisioonaa Helsingin Panttereissa. Tekemisestä ei ole pulaa, sillä pelejä on lähes joka viikonloppu ja treenitkin kaksi kertaa viikossa.

Tutkimus Toyotan imagosta

Laurila pitää myös autoilusta. Rallien ja formuloiden lisäksi hän seuraa autoalan lainsäädäntöä, kuten päästömittausuudistusta, johon liittyvää projektia hän veti Toyotalla.

Insinööriopinnoissaan Laurila erikoistui jälkimarkkinointiin. Hänen opinnäytteensä käsitteli MM-ralliin lähtemisen vaikutusta Toyotan brändiin. Yhtiön tavoitteena on ollut nuorentaa brändi-imagoaan, ja Laurila tutki, miten imagonmuutos Suomessa on onnistunut.

Tutkimus valmistui keväällä 2017 ennen MM-sarjan alkua. Jo siihen mennessä näkyi viitteitä imagon muuttumisesta positiivisemmaksi.

Marraskuussa Toyota varmisti rallin MM-sarjan valmistajien maailmanmestaruuden. Laurila uskoo mestaruuden tuovan lisäbuustia automerkin brändille Suomessa ja maailmalla.

”Uskon sen vaikuttavan positiivisesti. Yaris saa kohta pari erikoismallia, ja myös sen imago piristyy rallilla.”

KUKA

Heini Laurila
IKÄ: 23
AMMATTI: Myynninsuunnittelija. Työskennellyt Toyotalla huhtikuusta 2017 lähtien.
KOTI: Asuu Helsingin Rastilassa
HARRASTUKSET: Moottoripyöräily, koripallo ja punttisali.