Murata 3 29734ad5 14a8 4408 8983 e5b1ebc4a581 s1170x600 q80 noupscale

Kehitystyötä kilpailemalla

Toyota GAZOO Racingin päämaja Saksan Kölnissä sijaitsee Toyota Motorsport GmbH:n varastomaisten rakennusten välissä turvaporttien takana, joten ulkopuolisen on mahdotonta arvata, millaista tutkimus- ja kehitystyötä täällä tehdään.

Porttien sisäpuolella tapaamme­ WEC-tiimin tiimipäällikkö Hisatake­ Muratan, joka johdattaa meidät huipputeknisen tuulitunnelin alla sijaitsevaan urheilumuseoon. Täällä voi nähdä Toyotan kilpa-autojen evoluution. Näyttelyssä on autoja ensimmäisestä TS010-kilpurista uusimpaan TS050 Hybridiin, joka on Toyotan kilpa-auto FIA World Endurance ­Championship (WEC) -radoilla.

”Viime vuonna voitimme viisi yhdeksästä WEC-osakilpailusta. ­Jotta kilpailu säilyisi mielenkiintoisena, vaatimukset muuttuvat vuosittain. Meidän pitää muokata autoamme joka vuosi, jotta pysyisimme kehityksessä mukana”, Murata sanoo.

Toyotan osallistuminen WEC-sarjaan edistää yrityksen hybriditeknologiaa.

”Kehitystyön avulla voimme luoda auton, joka pystyy kilpailemaan ja voittamaan tavalliset kilpa-autot merkittävästi vähemmällä polttoaineella.

Vaikka TS050-mallin muutokset vuonna 2018 ovat huippusalaisia, teknologian kehityksen voi huomata tarkastelemalla kilpailujen tilastoja vuoden 2012 ensimmäisestä kilpailusta tähän päivään.

”Vuonna 2014 mallin tehoa nostettiin 750 hevosvoimasta 1 000 hevosvoimaan, jotka jaettiin tasan moottorin ja hybridin kesken. Tämä oli merkittävä harppaus, jolla teimme huomattavasti nopeamman auton”, Murata kertoo.

Vuonna 2016 insinöörit vaihtoivat kondensaattorin akkuun, jolloin auto latautui jarrutuksessa tehokkaammin ja energian varastointikapasiteetti kasvoi. Näiden innovaatioiden avulla saatiin merkittävästi nopeampi auto, joka kulkee pidempään tehokkaalla hybridijärjestelmällään ja käyttää vähemmän polttoainetta kuin tavallinen kilpa-auto. Samaa moottoriasiantuntemusta käytetään myös Suomessa Tommi Mäkisen johtamassa rallitiimissä.

Tänä vuonna Toyotan WEC-autoa testataan jälleen, kun kilpahybridien polttoainemäärä rajoitetaan puoleen ei-hybrideille sallitusta polttoainemäärästä. 

Hyötyä tiimille

Teknologia ei ole ainoa osa-alue, jolla Toyota hyötyy kilpailemisesta. Muutostöiden tekeminen on testannut insinööritiimin kykyä innovoida nopeasti tilanteen mukaan.

”Kehitämme autojen lisäksi projektissa myös ihmisiä. Kilpailuinsinöörit työskentelevät tiukan aikapaineen alaisina ja rajatuilla resursseilla.­ He oppivat kekseliäiksi ja siirtävät innovaationsa myös henkilöautojen tekniikkaan”, Murata sanoo.

Murata toteaa, että hän on huomannut tiiminsä osaamisen kehittyneen upeasti vuosi vuodelta.

Hisatake Murata on keskittynyt urallaan kilpa-autojen hybriditeknologian kehittämiseen.

GR Super Sport -konsepti

Palkintokorokepaikka ei ole silti Toyotan kilpatiimin tärkein tavoite.

”On tärkeää muistaa, että tämän projektin tarkoitus on kehittää henkilöautoteknologiaa,” sanoo Murata, joka on keskittynyt urallaan hybriditeknologian kehittämiseen ja sen urheilullisen vetovoiman lisäämiseen. ”Periaatteessa me hiomme tekniikkaamme kilpailemalla”, hän sanoo.

Kilpailuissa testattuja teknologioita on käytetty jo henkilöautoissa, esimerkiksi viimeisimmässä Priuksessa on kilpa-autoissa koeteltuja osia. Muita henkilöautokäyttöön siirtyneitä parannuksia ovat muun muassa yksityiskohtainen ymmärtämys osien ja hallintalaitteiden toiminnasta sekä tärkeimpien komponenttien, kuten akun ja moottorin, painon ja koon pienentyminen.

Nämä kehitysaskeleet olivat näytillä tammikuussa 2018 Tokion Auto Salon Show’ssa, jossa Toyota esitteli TS050-mallin näköisen ja teknologialtaan vastaavan GR Super Sport -konseptiautonsa. Esitelty urheiluauto on näköisversio, joka vie huomion pois hybriditeknologian ympäristöystävällisyydestä esittelemällä ajamisen iloa.

Konsepti on todistus siitä, kuinka kilpailuolosuhteissa opittuja yksityiskohtia voidaan soveltaa henkilöautoteknologiaan.

”Unelmani on päästä Le Mansin keskimmäiselle palkintokorokkeelle tänä vuonna”, Murata sanoo ja kertoo, että tiimi on tullut legendaarisessa kilpailussa toiseksi jo neljä kertaa.

”Mutta se ei kuitenkaan ole tärkeintä. Toyota ei ole kisassa hävitäkseen, mutta emme aloittaneet ­projektia ilman päämäärää esitellä GR Super Sport -konseptin kaltaisia siviiliversioita”, Murata sanoo.

Mikä?

World Endurance Championship -sarjassa ajetaan yhdeksässä kuusi tuntia kestävästä osakilpailussa, joissa autojen­ kestävyyttä ja nopeutta koe­tellaan äärioloissa. Sarjan­ kohokohta on 24 tunnin ­Le Mansin ajo Ranskassa, joka on todellinen kestävyyshaaste sekä autoille että kuljettajille.

Kaudella 2018–2019 Toyotan WEC-­tiimin kuljettajajoukkoa täydentää Formula 1 ­kuljettaja Fernando Alonso.