452618  20efde53 58b1 42d0 8c9e a44fe2397d2c s1170x600 q80 noupscale

Ensin laina, sitten auto

Auton ostopäätös syntyy yhä useammin verkossa, vaikka kaupat vielä sinetöidään liikkeissä. Toyota Finance Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Lauri Varonen haluaa kehittää digitaalisesta asioinnista yhä vaivattomampaa.

”Tarkkaa mallia en muista, mutta punainen se oli, ja sillä oli merkitystä”, Lauri Varonen kertoo.

Elettiin vuotta 1987. Pystyssä olivat Neuvostoliitto, Berliinin muuri ja vahvasti myös Posti, sillä yhteiskunta toimi paperilla.

Nuori Varonen oli kuitenkin aikaansa edellä. Hän imi itseensä kaiken tietokoneista ja opiskeli tieto-tekniikan perusteet. Kun tietotekniikka lisääntyi, moni yritys vastasi tietohallinnostaan itse. Niin myös silloinen Toyotan maahantuoja Korpi-vaara Oy, jonka työpaikkailmoitus osui Varosen silmään.

”Itse alasta en ollut erityisen kiinnostunut, mutta oleellista oli, että nuorena työntekijänäkin sain työsuhdeauton, Corolla Hatchbackin”, Varonen muistelee.

Reilut kymmenen vuotta myöhemmin Varonen hyppäsi Toyotan rahoitukseen kehittämään ohjelmistoja, jotka ovat osin käytössä vieläkin. Urapolku jatkui operatiiviseen asiakaspalveluun, josta hänet nimitettiin neljä vuotta sitten nykyiseen tehtäväänsä Toyota Financen myynti- ja markkinointijohtajaksi.

”Istun pääkonttorilla, mutta tärkeä osa työtäni ovat Toyotan 51 jälleenmyyntiliikettä, jotka sijaitsevat ympäri Suomen Tammisaaresta Sodankylään asti.”

Yllätyksellistä ja luotettavaa

Autokaupan rahoitusvaihtoehtojen tarjonta on kasvanut nopeasti, kuten myös tavat auton maksamisesta. Harva enää ajattelee ostavansa autoa ja maksavansa sen kokonaan pois. Auton keskimääräinen osamaksusopimus on 48 kuukautta, mutta autoa vaihdetaan noin kahden vuoden välein.

”Kuukausierä on opittu ottamaan jatkuvan kuukausibudjetin osaksi. Se on hyvä, koska näin vaihtoväli tihenee. Mitä uudempi auto on, sitä turvallisempi, mukavampi ja ympäristö-ystävällisempi se on.”

Yllätyksellisyys ja luotettavuus, siinä Varosen resepti toimivaan autokauppaan. Toyotan asiakkaat arvostavat testattua ja vähäeleistä laatua. ”Samalla haluamme tarjota C-HR:n tapaista yllätyksellisyyttä. Autorahoituksessa yllätyksellisyys ei tietenkään ole toivottavaa.”

Leasing-rahoitus on tullut myös yksityisautoiluun jäädäkseen. Suuresta medianäkyvyydestä huolimatta ensirekisteröinneistä leasingilla tehdään vain murto-osa.

”Leasing on vielä uutta, ja ihmisiä voi epäilyttää esimerkiksi auton vaihtaminen tarpeen tullen tai sopimuskauden aikana syntyvien vahinkojen selvittely.”

Autokauppaa digitaalisesti

IT-taustansa vuoksi Varonen seuraa autokaupan digimurrosta kiinnostuneesti. Nykyisin kauppaan marssivilla asiakkailla on valmiiksi paljon perustietoa. Varonen kokee, että automerkin palvelun mutkattomuus erottaa jyvät akanoista.

”Esimerkiksi rahoituspäätöksen saa verkkosivuiltamme nopeasti etukäteen. Olemme ainoa automerkki Suomessa, joka omistaa rahoitus-yhtiönsä itse”, Varonen huomauttaa. Nykyisin ostopäätöksen pohja valetaan automerkin omalla verkkosivulla. Sopivan mallin rakentelussa suosituksi on noussut konfiguraattori, jolla voi räätälöidä itselleen sopivan automallin.

”Toistaiseksi käytetyn vaihtoauton arvon määrittäminen on vielä haaste, mutta pian olemme niin pitkällä, että koko autokaupan voi tehdä verkko-sivumme kautta.”

On tultu aika kauaksi siitä, kun Varonen houkuteltiin Toyotallepunaisella Corollalla. Mallistossakomeilevat uudistuneet Camryt ja Corollat, mutta Varosta liikuttaa nykyisin nelivetoinen RAV4.

”Iän myötä ihminen muuttuu,ja RAV4:n tilasta ja ominaisuuksista minun olisi vaikea luopua. Nelivedolla pääsee kesämökille hyvin!”

”Tärkeä osa työtäni ovat Toyotan 51 jälleenmyyntiliikettä ympäri Suomen”, Lauri Varonen kertoo.

Lauri Varonen, 56

Ammatti: Myynti- ja markkinointijohtaja, Toyota Finance Finland Oy
Koti ja perhe: Vaimo, kolme lasta ja kaksi lastenlasta
Harrastukset: Mökkeily ­Mäntyharjulla, jalkapalloilu ikämiehissä.