388150  43e6b6cc a2f9 422e b34c aa0e89aa1a5e s1170x600 q80 noupscale

Basso kulkee yhteiskäyttöautolla

Heikki Wikström tarvitsee autoa, mutta hän haluaa vaihtaa omistamisen vaivan ja kulut liikkumisen vapauteen. Yhteiskäyttöautot ovat vastaus tähän.

Basisteista on kerrottu tuhat ja yksi ilkikurista vitsiä, mutta eleetön ja svengaava basisti on silti jokaisen bändin näkymätön voima, jota ilman paraskaan bändi ei tule toimeen.

Helsinkiläisen Taju Boys -yhtyeen basisti Heikki Wikström on yhtyeelleen tärkeä myös siksi, että hän järjestää autot bändinsä keikkamatkoille.

”Tutustuin yhteiskäyttöautoihin alun perin siksi, että bändin keikkakamat piti saada kuljetettua keikkapaikalle. Löysin yhteiskäyttöautot vuonna 2014, ja nyt niiden käyttö on tullut helpommaksi valikoiman laajentuessa”, Wikström kertoo.

Taju Boysilla on edessä kiireiset ajat. Kesän hääkausi on takana, ­mutta pikkujoulut käyvät kuumimmillaan. Joviaaleina kavereina viisihenkinen bändi soittaa sitä mitä kansa haluaa. Wikström onkin tottunut pitämään kasassa hyvän joukon erilaisia cover-kappaleita.

”Suurin osa keikoista on pääkaupunkiseudulla, mutta olemme reissanneet Turun ja Tampereen lisäksi Kuopioon asti. Mikäs siinä on ajellessa, kun on parhaiden kavereiden kanssa liikenteessä.”

Heikki Wikström tarvitsee autoa noin kerran viikossa. Silloin hän nappaa ajokin käyttöönsä jostain kodin lähistöltä Helsingin Töölössä.

Autoa turha seisottaa parkissa

Wikström on automarkkinan näkökulmasta tyypillinen digitaalisen jakamistalouden aikakauden nuori aikuinen. Hän asuu kaupungissa, eikä halua omistaa autoa.

”Tarvitsen autoa, mutta en niin usein, että auton omistaminen olisi järkevää. Kun talvella tulee lunta, huomaa kuinka monet autot vain seisovat kadulla pysäköitynä päivästä toiseen, eivätkä liiku minnekään. Siinä ei ole järkeä.”

Etenkin kaupungissa yhä harvempi haluaa tutkimusten mukaan omistaa auton. Vaikka autolla ei ajaisikaan, kulut juoksevat. Wikströmin tavoin entistä useampi myös pohtii sitä, minkälainen autoilu on ympäristön näkökulmasta kestävää.

”Talousnäkökulma on varmaan ensimmäisenä mielessä, mutta sen pohjalta tehdyt ratkaisut heijastuvat myös ympäristöön. Jos minulla olisi oma auto, ajaisin sillä varmasti enemmän ja silloinkin, kun se ei olisi välttämätöntä.”

Silti autoa tarvitaan – olivatpa kyydissä vahvistimet, Prisman kauppakassit tai Ikean mööbelit. Siihen tarpeeseen ovat vastanneet 24 Rental Network Oy:n perustamat 24Rent ja go now -yhteiskäyttöpalvelut.

Yhteiskäyttöpalvelut kasvavat

Autojen yhteiskäyttö on saanut paljon myönteistä julkisuutta. 24Rentin toimitusjohtaja Matti Hänninen sanoo silti, että markkina on Suomessa vielä hyvin pieni – vain noin 500 autoa, kun kaikki toimijat lasketaan yhteen. Vertailun vuoksi Hänninen arvioi markkinan koon olevan vasta noin 1/30 perinteisten autovuokraamojen volyymista.

Se ei silti tarkoita, etteikö yhteiskäyttöautojen palvelu voisi olla kannattavaa bisnestä, jos vain osaa. 24Rental Network kasvaa noin 25 prosentin vuosivauhtia. Se selittyy erityisesti henkilöautojen kasvavalla kysynnällä. Niiden varausmäärät ovat vuodessa lisääntyneet noin 50 prosenttia.

”Markkina on vasta kehittymässä ja kasvaa henkilöautoissa noin 30 prosentin vuosivauhdilla. Näen, että mahdollisuuksia on saavuttaa lähivuosina ainakin perinteisen vuokra-automarkkinan koko. Digitalisaation ansiosta tämä voi tapahtua nopeastikin”, Hänninen sanoo.

Megatrendit ovat jakamistaloutta hyödyntävien autoyhtiöiden puolella. Hiljattain ympäristöpaneeli IPCC totesi, etteivät nykyiset toimet hiilidioksidipäästöjen hillitsemiseksi ole riittäviä. Samalla isoissa kaupungeissa kasvavat ruuhkat ja pysäköinnin vaikeudet puhuvat sen puolesta, että oman auton omistamiselle tarvitaan vaihtoehtoja.

Heikki Wikströmin tyypillinen ajo on alle tunnin reissu, kun hän heittää tavaraa paikasta toiseen.

Kerran viikossa tien päälle

Heikki Wikström nappaa yhteiskäyttöauton käyttöönsä keskimäärin kerran viikossa. Pitempiaikaiseen tarpeeseen hän varaa auton 24Rentin verkkopalvelusta. Lyhyemmät kaupunkimatkat sujuvat saman yhtiön minuuttiveloitteisilla go now! -autoilla mobiilisovelluksella varaamalla.

”Go now! -palvelussa tyypillinen ajoni on alle tunnin reissu, kun heitän tavaraa paikasta toiseen tai palaan myöhään kotiin, enkä halua ottaa taksia. 24Rentin autolla taas olen tehnyt bändin keikkamatkojen lisäksi esimerkiksi muutaman tunnin reissun vanhempieni luokse”, Wikström kertoo.

Hännisen mukaan eri palveluita ristiin käyttäviä asiakkaita on paljon. Markkinatutkimuksissa on selvinnyt, että moni yhteiskäyttöautojen asiakas käyttää samanaikaisesti usean eri yhtiön palveluja. Syy on selvä: yhteisautoilija haluaa auton läheltä nopeasti, ja useamman palvelun käyttö parantaa mahdollisuutta.

”Totta kai yritysten välillä on kilpailua, mutta näemme sen vain myönteisenä ilmiönä, sillä vain näin ala voi kasvaa ja tarjonta parantua”, Hänninen sanoo.

Minuuttiveloitteisella go now! -mobiilisovelluksella voi varata auton lyhyempään kaupunkimatkaan.

Mikä yhteis­käyttöauto?

  • Yhteiskäyttöautolla tarkoitetaan vuokra-autoa, jota varataan tavallisesti lyhytaikaiseen tarpeeseen minuutti-, tunti- tai päivähinnalla. Palvelumallista riippuen tyypillinen vuokrausaika on noin puolesta tunnista vuorokauteen.
  • Yhteiskäyttöauton erottaa perinteisestä vuokra-autosta myös se, että palvelut pyörivät pääösin digialustalla ja itsepalvelukonseptina. Auton voi napata parkkipaikalta suoraan käyttöönsä.
  • Yhteiskäyttöautot hyödyntävät digitalisaatiota ja älypuhelimia. Esimerkiksi auton ovet aukeavat vuokrauksen alkaessa, kun asiakas kuittaa olevansa auton luona.
  • Suomessa toimivia yhteiskäyttöautojen palveluja ovat muun muassa 24Rent,go now!, DriveNow, City Car Club ja Ekorent.

Yhtenäinen kalusto Toyotien voimin

Yhteiskäyttöautoja välittävillä 24Rentillä ja go now! -palvelulla on kalustossaan noin 300 autoa. Kun vuodenvaihteessa vanhin kalusto vaihtuu uuteen, komeilee jokaisen nokalla Toyotan logo. Pakettiautoissa yhtiöltä löytyy 50 Toyota ­­Proacea.

”Saamme yhtenäisestä kalustosta toimintaamme lisäarvoa ja asiakkaamme puolestaan tietävät aina ennalta, mitä he meiltä saavat”, 24Rentin toimitusjohtaja Matti Hänninen sanoo.

Joka puolella Suomea toimivan 24Rentin henkilöautoista yli puolet on hybridejä, kaupunkeihin keskittyvän go now! -palvelun autoista jokainen.

”Kaupungissa ajaessa hybridi on meille luonnollinen valinta. Ruuhkaa ja lyhyttä ajoa on paljon, joten polttoainetta säästävä hybridi on etu sekä meille että kaupunkilaisille.”