Desing aloitus bf8389b3 9ca2 48d6 8339 a5603ee61714 s1170x600 q80 noupscale

Arvokas design

Rajoja rikkova, asenteita haastava automuotoilu luo arvoa yksilölle ja yhteiskunnalle.

Millainen muotokieli puhuttelee auton ostajaa? Hyvä design osuu maaliinsa niin monella tavalla ja tasolla – myös alitajuisesti – mutta miten temppu oikein tehdään?

Toyota on kehitellyt omaa design-filosofiaansa vuosikymmenten ajan ja se nojaa tiettyihin perusperiaatteisiin, joita talossa pidetään liki pyhinä. Improvisoinnille on silti aina tilaa, sillä autotrendejä ei kirjoiteta kiveen, vaan ajan virtaan. Todellinen designklassikko nousee aina oman aikakautensa muoti-ilmiöiden yläpuolelle.

Toyotan designsuunnittelun kestävin ankkuri on liki myyttinen J-factor, jossa uniikki japanilainen estetiikka etsii harmoniaa konfliktin sijaan. Autonvalmistajan kohdalla tämä tarkoittaa erilaisten materiaalien saumatonta yhteispeliä ja osallistumista ja sitoutumista suuremman suunnitelman – designin – toteutukseen.

Toyotan J-factor-teeseihin kuuluu, että designin rooli ei rajoitu vain tyyliseikkoihin. Designin on luotava arvoa myös yksilölle ja yhteiskunnalle. Jälkimmäinen vaatimus sisältää esimerkiksi ympäristöystävällisen ajattelun perusteellisen sisäistämisen, samoin kuin liikenneturvallisuuden edistämisen kaikin keinoin.

Sillanrakentajan silmällä

Japanilainen suunnittelu etsii alati synergiaa, täydellisiä liittoja, jotka rikastuttavat elämää odottamattomillakin tavoilla. Esimerkiksi hybridiauto tuo yhteen perinteisen bensamoottorin ja sähkömoottorin tavalla, jossa synergiasta ammennetaan jotain aivan uutta. Kyseessä ei ole kompromissi saati konflikti, vaan kahden elementin yhdistäminen lisäarvon saavuttamiseksi.

Japanilaisten estetiikka on vahvasti sidoksissa luontoon. Mutta siinä missä useimmat maailman designtalot auliisti kertovat luontosuhteestaan, Japanissa luonto on aivan eri tavalla suunnittelijoiden luissa ja
ytimissä.

Luonto tarjoaa sitä tasapainoa, mikä ihmiselämästä usein puuttuu. Luonto on samalla lyömätön matematiikkamestari, jonka edessä nöyrtyy jokainen.

Luonto on myös avain parempien tuotteiden tekemiseen. Se ei haaskaa mitään, vaan tähtää virtaavaan, vaivattomaan tehokkuuteen. Esimerkiksi Priuksen kojelaudan muotokieli on hakenut inspiraationsa puun lehden suonista.

Kosmos tomuhiukkasessa

Myös miniatyyreillä on keskeinen osa J-factorissa. Bonsaipuiden luvatussa maassa elää ajatus, että universumi voi näyttäytyä kirkkaasti pienimmässäkin esineessä. J-factor tutkii ja kyseenalaistaa asioiden mittasuhteita, se kysyy, mikä on välttämätöntä, mikä turhaa.

Esimerkiksi Toyota iQ-kaupunkiauto on alle kolme metriä pitkä, mutta siihen mahtuu neljä matkustajaa. Miniatyyriajattelun mukaisesti iQ on pieni, mutta premium – se avaa keskustelun kompaktien automallien mahdollisuuksista, kunhan vain maltamme katsoa maailmaa tuorein silmin.

Järki ja tunteet

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä design-teesinä tulee Vibrant Clarity, joka tarkoittaa elinvoimaa ja selkeyttä. Vibrant clarity törmäyttää jälleen kaksi asiaa: ihmismielen emotionaalisen ja rationaalisen puolen. Lähtökohtaisesti toisilleen vieraat elementit tuodaan yhteen, ei pakottamalla, vaan harmonisesti. Asiakkaalle tehdään designia, joka värähtelee sekä päässä että sydämessä.

Kun jokin uusi asia tehdään näkyväksi, parhaassa tapauksessa se herättää ihmisessä ajatuksen: ”Miksi vasta nyt? Tuntuu kuin se olisi ollut olemassa aina.” Tästä reaktiosta kasvaa intohimon siemen.
Autojen tapauksessa voidaan puhua jonkinlaisesta rattikuumeesta: juuri tätä autoa olen etsinyt!

Uusi RAV4 – persoonallinen ja itsevarma

Toyotan uusi RAV4 Hybrid -katumaasturi on hyvä esimerkki Toyotan designperinteestä.

Toyotan pääsuunnittelija Tatsuya Sonoda kertoo, että hän haki suunnittelutyöhön inspiraatiota luonnon kivistä ja jäästä.
”Aikaisempaan RAV4-malliin verrattuna halusimme luoda persoonallisemman, voimakkaamman, ylväämmän ja itsevarmemman muotoilun”, Sonoda toteaa.

Riittävän kovaa luonnetta ja robustia muotokieltä haettiin yhdistämällä kaksi kahdeksankulmiota limittäin (cross-octagon).
Uusi RAV4 on myös ensimmäinen TNGA-alustarakenteelle suunniteltu RAV4-malli. Toyota New Global Architecture (TNGA) -alustarakenne antaa suunnittelijoille laajemmat vapaudet visioidensa toteuttamiseen. RAV4:n kohdalla se merkitsi entistä vahvempia katumaasturiominaisuuksia ja tavanomaisista maastureista erottuvaa ilmettä.

Pääsuunnittelija toivoo, että kun ihmiset ajavat autoa – oli se sitten konttorille, kotiin tai harrastuksiin – he kokevat aitoa seikkailun henkeä.

Uusi RAV4 on mittasuhteiltaan täysiverinen katumaasturi, mutta muotoilu on silti hienostunutta: yhdenmukaisuus etuosasta taka-osaan on vaikuttavaa ja tarjoaa linjakkaan kokonaisuuden. RAV4-mallin designkonseptin nimi olikin ”Adventure and Refined”, jossa on samaan aikaan jotain kesyttämätöntä ja hienostunutta.

Erityisenä mantrana suunnittelijoilla tässä projektissa oli ”waku-­doki”. Se tarkoittaa japaniksi jännitystä, joka saa sydämet takomaan villisti.