Toyotaplus 399265  1c8b3a36 5384 494a 99b3 65a18616a996 s1170x600 q80 noupscale

Helposti huoltoon

Osa autoilijoista käy yhä paikan päällä merkkikorjaamossa varaamassa huoltoajan autolleen, mutta yhä useampi tekee varauksen helposti verkossa. Noin viidennes Toyotan huoltovarauksista tehdään netissä.

1. Mille autoille Toyota-huoltovarauksen verkkopalvelu on tarkoitettu?

”Kaikille Toyota-merkkisille autoille vuosimallista 2000 eteenpäin. Autojen tulee olla Toyota Auto Finlandin maahantuomia ja rekisteröity Suomessa. Yhteensä järjestelmässä on 250 000 autoa.”

2. Mitä kaikkea palvelusta voi varata?

”Määräaikaishuollon lisäksi palvelun kautta voi varata erilaisia lisäpalveluita, kuten renkaiden kausivaihdon tai sijaisauton. Renkaiden uusiminenkin on helppoa, kun palvelusta löytyy autoon soveltuvat rengaskoot ja asiakas voi vertailla eri rengasbrändien hintoja rauhassa. Palvelu antaa tarjouksen, joka sisältää paitsi renkaat myös niiden asennuksen ja tasapainotuksen. Uutena ominaisuutena palvelussa on rengashotellin varaus ja tulevaisuudessa myös vaurio- ja katsastustarkastukset.”

3. Saako asiakas etu­käteen tiedon huollon hinnasta?

”Kyllä. Kun asiakas valitsee huollon, palvelu kertoo hinnan. Jos huollossa selviää, että autolle pitää tehdä jotain ylimääräistä, huoltoneuvoja on asiakkaaseen yhteydessä ja kysyy, laitetaanko kaikki kuntoon samalla kertaa. Näin toimitaan riippumatta siitä, mistä asiakas on huollon varannut.”

4. Mihin korjaamoon varauksen voi palvelun kautta tehdä?

”Mukana ovat kaikki Suomen Toyota-verkoston merkkikorjaamot. Toimipisteitä on kaikkiaan yli 80.”

5. Miksi varaisin huollon autolleni verkosta?

”Palvelu on tehty helpoksi ja yksinkertaiseksi käyttää. Se on käytössä vuorokauden ympäri viikon jokaisena päivänä, eli asiakas voi varata huollon itselleen parhaiten sopivana ajankohtana. Chat-palvelu auttaa arkisin kello 9–22 ja viikonloppuisin kello 10–18, jos on ongelmia varauksen tekemisessä tai jokin asia askarruttaa.”

6. Miten varaus käytännössä tehdään?

”Ajan voi varata verkossa osoit­teessa toyota­huoltovaraus.fi tai paikallisen Toyota-korjaamon omilla nettisivuilla. Palveluun ei tarvitse rekisteröityä. Riittää, kun syöttää auton rekisteritunnuksen ja ajetut kilometrit.”

7. Mistä tiedän, mikä huolto autolleni tulee varata?

”Ohjelma tarjoaa laskennallista huoltoa, joka perustuu auton ikään ja annettuihin kilometreihin. Määräaikaishuolto tulee tehdä kerran vuodessa tai 15 000 kilometrin välein. Dieselautoissa on joitakin poikkeuksia.”

8. Voiko varattua aikaa itse muuttaa palvelussa?

”Voi. Huoltovarauksesta tulee sähköpostiin tilausvahvistus. Siinä on varauskoodi, jolla asiakas voi siirtää varaamaansa huoltoaikaa tai perua sen.”

Kysymyksiin vastasi Toyota Auto Finlandin jälkimarkkinoinnin markkinointiviestintäpäällikkö Totte Raivisto.