Paakuva mirva auton ratissa b8388e34 ccc8 497b a69f 26a4811ad073 s1170x600 q80 noupscale

Lataa akkusi liikenteessä – 3 helppoa harjoitusta

Ärsyttääkö aamuruuhka tai eteen kiilannut autoilija niin, että verenpaine nousee? Voit saavuttaa seesteisen olon liikenteessä, kun teet yksinkertaisia mielen harjoitteita.

Monen elämää hallitsee jatkuva kiire ja kiireen tuntu, jolloin omasta itsestä huolehtiminen helposti unohtuu.

”Vietämme todella paljon aikaa liikenteessä, kun siirrymme paikasta toiseen. Se aika kannattaa ehdottomasti hyödyntää omien akkujen lataamiseen”, sanoo mindfulness-valmentaja Mirva Mäki-Petäjä Liekki Coachingista.

Mäki-Petäjä on itsekin ahkera autoilija, koska omalla autolla työmatka taittuu puolta nopeammin. Jos Mäki-Petäjä ei tee auton ratissa mindfulness-harjoituksia, hän kuuntelee voimaannuttavaa musiikkia tai äänikirjoja.

Mindfulness-valmentaja Mirva Mäki-Petäjä ihastui ylelliseen hybridi-uutuuteen. Toyota Camryn edistyneet teknologiaratkaisut, huippuluokan suorituskyky, elegantti muotoilu ja hienostuneet sisätilat miellyttävät vaativampaakin autoilijaa.

Hybridin hiljaisuus lumosi

Mäki-Petäjä pääsi testaamaan Toyotan hybridin, ja hän ihastui ennen kaikkea ison auton hiljaisuuteen.

”Kun nousimme perheeni kanssa autosta, se jäi vahingossa käyntiin. Emme tajunneet sitä ennen kuin hälytysjärjestelmä alkoi huutaa, koska moottorin käyntiääni oli täysin äänetön”, Mäki-Petäjä sanoo.

Hybridin hiljaisuus sopii Mäki-Petäjän mielestä erityisen hyvin mindfulness-harjoituksille – samalla kun ajaminen lataa auton akkua, ihminen voi ladata omaansa.

”Mutta liikenteessä pitää kuitenkin olla aina valmiina reagoimaan yllättäviin tilanteisiin, joten siellä ei kannata tehdä kovin syvällisiä harjoituksia. Ja jokainen harjoittelee tietysti omalla vastuullaan”, Mäki-Petäjä muistuttaa.

Mäki-Petäjä suunnitteli kolme helppoa mindfulness-harjoitusta tehtäväksi liikenteessä.

Aloita näillä kolmella:

  1. Harjoittele ruuhkassa 
    Tunnetko ärtymystä ruuhkassa? Kiireen tuntu on usein kuviteltua – mieti ensin, onko kiireesi todellinen? Miltä kiireen tunne tuntuu kehossasi? Puristatko leukoja tai jännitätkö reisilihaksia? On hyvä tiedostaa ikävätkin tunteet ja päästää niistä irti. Negatiiviset tunteet eivät kuljeta sinua ruuhkassa eteenpäin tai paranna mielialaasi, vaan ainoastaan kuluttavat energiaasi.
     
  2. Ole teiden ritari 
    Taistelemme usein tilasta, ja monelle on vaikeaa luopua esimerkiksi vapaasta parkkipaikasta ruuhkaisessa pysäköintihallissa. Kokeile tietoista joustamista. Anna toiselle tilaa ja mieti, miltä se sinusta tuntuu. Samaa voit harjoitella ruuhkassa. Tiedosta, millaisen tunteen teko saa sinussa aikaan.
     
  3. Anna anteeksi muille
    Harva ihminen käyttäytyy liikenteessä tahallaan epäasiallisesti. Epäoikeudenmukaisuus ja huonosti kohteleminen saavat meissä kuitenkin aikaan hyvin vahvoja tunteita, mutta niistä voi opetella päästämään irti. Yritä nousta ikävän tilanteen yläpuolelle – järkeily usein auttaa, ehkäpä kyseinen autoilija teki virheen, ja häntäkin nolottaa.

KUKA?
Mirva Mäki-Petäjä on sertifioitu Life Coach, joka on opiskellut myös mindfulnessia ja neurologiaa. Mäki-Petäjällä on yli 20 vuoden työkokemus yritysmaailmasta ja hän toimii nykyisin kansainvälisessä yrityksessä henkilöstöpäällikkönä.