Toyota info s1170x600 q80 noupscale

Toyota Info vastaa

Voinko koodata autoni rengaspaineanturin itse?

Rengaspaineiden valvontajärjestelmä tuli pakolliseksi 1.11.2014 jälkeen käyttöön otettuihin autoihin. Jokaisessa renkaassa on oma paineentunnistin, joka pitää koodata auton tietokoneeseen kausivaihdon yhteydessä. Jos renkaissa on vain neljä muistipaikkaa, niin koodaus tehdään joko Toyota-liikkeessä tai rengasliikkeessä. Jos renkaissa on kahdeksan muistipaikkaa, koodauksen voi tehdä itse.
Jos koodausta ei tee tai käyttää renkaita, joissa ei ole paineentunnistinta, rengas­paineen merkkivalo syttyy palamaan. Varoitusvalon palaminen ei estä ajamasta autolla.
Rengastunnistimet varoittavat, jos rengaspaineet laskevat alle suositusarvojen. Rengasvauriota ei välttämättä heti huomaa. Mitä kauemmin esimerkiksi naula on renkaassa, sitä suuremmaksi rengasvaurio todennäköisesti kasvaa. Jos kuljettaja saa rengasvauriosta ilmoituksen tarpeeksi ajoissa, se voi olla korjattavissa.
Pieni ylipaine renkaissa ei ole haitaksi. Alipaine sen sijaan on aina turvallisuusriski, kuten samalla akselilla olevien renkaiden paine-erotkin. Suositusten mukaan rengaspaineet pitäisi tarkistaa kerran kuukaudessa.

Omistan 2010 vuosimallin Toyota Corollan, jolla olen ajanut 55 000 kilometriä ja vain 8 500 kilometriä kuluneen vuoden aikana. Edellisestä huoltokäynnistä on kulunut vuosi, miksi autooni pitäisi nyt tehdä 90 000 km:n huolto?

Toyota-henkilöautojen tyypillisin huoltoväli on 12 kuukautta tai 15 000 kilometriä. Auto on syytä huollattaa vuosittain, vaikka kilometrejä kertyisi vähän. Huolto-ohjelman mukaisesti autossasi on nyt kuuden vuoden tai 90 000 km:n huolto. Lyhyillä ajomatkoilla esimerkiksi moottoriöljystä ei ehdi haihtua pois siihen sekoittuneet kondenssivesi ja polttoaine. Jarruneste imee itseensä vettä, vaikkei autolla ajettaisi lainkaan. Huoltokohteiden läpikäynti ja tunnollinen ylläpito varmistavat auton moitteettoman toiminnan ja usein ne myös madaltavat autoilun kokonaiskustannuksia.

Pitääkö hybridi ladata jokaisen ajon jälkeen?

Hybridiä ei tarvitse ladata lainkaan. Hybridiauto kerää energiaa esimerkiksi jarrutusvoimasta, eli auto hoitaa latauksen automaattisesti ajossa. Hybridi ei ole sidoksissa sähköverkostoon, kuten sähköautot, eikä matkaa tarvitse suunnitella latauspisteiden sijainnin mukaan. Hybridi on niin automaattinen, ettei käyttäjän tarvitse tehdä muuta kuin ajaa ja huolehtia siitä, että tankissa on polttoainetta.

Miksi autoja kutsutaan korjaukseen?

Korjaukseen kutsutaan siksi, että Toyota haluaa huolehtia valmistamiensa autojen toimivuudesta ja turvallisuudesta myös takuuajan jälkeen. Jos jossain mallissa havaitaan normaalin kulumiseen liittymätön oire, joka vaikuttaa auton turvallisuuteen, Toyota tekee usein korjauskampanjan, jossa auto tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan veloituksetta Toyota-korjaamolla. Lähes poikkeuksetta korjauskutsujen aiheet ovat sellaisia, että autolla voi ajaa huoletta myös ennen korjauksen tekemistä. Useimmiten korjaus voidaan tehdä seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä, jolloin asiakkaalle ei koidu ylimääräistä vaivaa. Kutakin korjauskutsua koskevien autojen haltijoihin ollaan yhteydessä aina kirjeitse. Jos haluat tietää etukäteen, koskeeko jokin korjauskampanja sinun autoasi, voit tarkastaa asian lähimmästä Toyota-korjaamosta. Asiaa voi tiedustella myös Toyota Infosta numerosta 0800-13663.

Lue lisää lukijoiden kysymyksiä osoitteessa www.toyota.fi/palvelut/toyota-info