Romuttamo 3 s1170x600 q80 noupscale

Maantieltä kiertoon

Seurasimme romuttamossa, kun kolmekymppinen Toyota Corolla päätyi kierrätysmateriaaliksi. 

Kymmeniä autoja makaa päällekkäin korkeissa kasoissa Kuusakosken romuttamossa Vantaan Seutulassa. Valoja on säpäleinä, ikkunoita rikki, kylkiä rutussa. Näitä menopelejä saatetaan muistella valokuva-albumeja selaillessa ja menneiden automatkojen perään haikaillessa, mutta nyt autot ovat tulleet määränpäähänsä – kaikki odottavat romuttamista.

Seuraavana on vuorossa viininpunainen, liki kolmekymppinen Toyota Corolla, jolla on takanaan vajaat 210 000 kilometriä. Se on tyypillinen romutettava auto, sillä romuksi päätyvien autojen keski-ikä on 21 vuotta.

Traktori kantaa Corollaa trukkipiikeissään ja laskee sen esikäsittelyhallin lattialle. Seutulan-romuttamo on yksi niistä sadoista paikoista, joissa autoista tehdään kierrätystavaraa. Esikäsittelijä Jakke Selin tarkistaa ensin, ettei auton matkustamoon eikä takakonttiin ole jäänyt mitään vaarallisia tai tärkeitä esineitä, kuten kaasupulloja. Niitä on joskus löytynyt, samoin lastenrattaita – ja jopa yhden opiskelijan lopputyö.

”Lopputyönsä kadottanut opiskelija katseli autokasoja hetken masentuneen näköisenä ja sanoi, ettei sitä taida täältä löytyä, eikä löytynyt. Toivottavasti hänellä oli siitä kopio”, palvelupäällikkö Ari Turunen sanoo.

Akku ja renkaat irtoavat Corollasta seuraavaksi. Tämän jälkeen Selin poraa auton pohjaan muutaman reiän, joista hän imee moottoriöljyn, polttoaineen, tuulilasin pesunesteen, jarrunesteen ja jäähdytysnesteen.

Varsinkin polttoainetankin huolellinen tyhjentäminen on tärkeää, ettei romuttaessa pääse tapahtumaan vaarallisia räjähdyksiä.

Toyota Corolla on matkalla romutettavaksi Kuusakosken romuttamolla Vantaalla.

”Tässä työssä ei voi tunteilla”

Kun auto on esikäsitelty, kahmari syöttää sen muun metallijätteen mukana murskaimelle. Laite hotkii Corollan hetkessä ja sylkäisee ulos tunnistamattomina palasina.

”Tässä työssä ei voi tunteilla”, terminaalipäällikkö Pasi Mursunen sanoo.

Vierailijan silmä kuitenkin kostuu. Toisaalta tämäkin auto jatkaa elämäänsä muussa muodossa. Se voi päätyä hyvällä onnella vaikka entisen omistajansa keittiöön.

Jättimäistä lihamyllyä muistuttava murskain lyttää auton kasaan ja magneetti erottelee eri materiaalit toisistaan. Rauta myydään terästehtaille, jotka valmistavat siitä esimerkiksi kattiloita. Alumiini päätyy toiseen tehtaaseen, jossa siitä sulatetaan alumiiniharkkoja autoteollisuuden tarpeisiin. Autotehtaat tekevät harkoista muun muassa vaihdelaatikon osia.

Jakke Selin poistaa Corollasta polttoaineet.

Autokanta nuorenee

Muistotilaisuutta ei joka autolle ehdi järjestää, sillä Suomessa romutetaan vuosittain noin 60 000 autoa ja määrä on kasvanut viime vuosina. Vielä viime syksynä romutetusta autosta sai 1 500 euron hyvityksen, kun tilalle hankki uuden, vähäpäästöisen menopelin. Romutuspalkkiokokeilun tarkoituksena oli nuorentaa autokantaa, vähentää päästöjä ja lisätä liikenneturvallisuutta.

Kokeilu oli arvattua suositumpi ja sille osoitettu määräraha loppui ennen aikojaan. Eduskunta myönsi kokeilulle rahoitusta yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa.

Kokeilun innoittamana Suomeen hankittiin 8 000 pienipäästöistä autoa: romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat 107 grammaa kilometrillä, kun samaan aikaan rekisteröidyillä muilla autoilla päästöt ovat 122 grammaa kilometrillä.

Corolla jatkaa matkaa

Seutulan-romuttamossa traktori jatkaa kuorma-auton syöttämistä. Se kahmii vasta paloiteltua metallia valtavasta pyramidin muotoisesta kasasta, johon liukuhihna tiputtaa jatkuvasti lisää täytettä murskaimesta.

Kun kuorma-auton lavat ovat täynnä auringossa hohkaavaa metallia, kuljettaja lakaisee renkaiden edustat terävistä irtopaloista ja nytkäyttää raskaan ajoneuvon hitaasti liikkeelle. Auton matka kohti terästehdasta ja jälleensyntymistä on alkanut.

Jakke Selin puolestaan kääntää traktorinsa nokan takaisin autokasoihin päin. Edessä on iso urakka. Tänään täytyy romuttaa vielä kymmeniä muita autoja.

Romuautot pois nurkista!

  • Autoja romuttaa Eurajoen romu, Kajaanin romu, Kuusakoski ja Stena Recycling. Vastaanottopaikkoja on yli 250 eri puolilla maata. Lähimmän autoja vastaanottavan paikan löytää osoitteesta www.autokierratys.fi.
  • Ajoneuvon romuttaminen ei maksa auton omistajalle. Osa romuttajista hakee auton maksutta. Kun auto on luovutettu romuttajalle, se poistetaan rekisteristä ja omistaja saa romutustodistuksen. Samalla päättyy omistajan vastuu ajoneuvoverosta ja vakuutuksista.