Toyota hyv  tyyppi rauli koivunen s1170x600 q80 noupscale

Korirakenteiden asiantuntija

Korikorjaamon huoltoneuvoja Rauli Koivunen tietää, miten auton korin rakenne käyttäytyy. Kokeneen korimekaanikon katse on harjaantunut etsimään myös päällepäin näkymättömiä vaurioita.

Toyota Kaivokselan korikorjaamolla työskentelevän Rauli Koivusen ohjasi alalle luontainen kiinnostus erilaisten laitteiden mekaniikkaan. ”Opiskelin autopeltisepäksi, jonka nykyinen ammattinimike on korimekaanikko.”

Toyotalle Rauli tuli vuonna 1995. Hänen taidokkuutensa erottui heti työuran alkuvuosina, jolloin hän voitti Mestari-titteleitä Toyotan mekaanikkojen ammattitaitokisoissa. Vuonna 2011 Rauli vaihtoi hallin puolelta töiden vastaanottoon. ”Olin ollut kuudentoista vuoden ajan mekaanikkona, halusin vaihtelua.”

Hallin puolella työskentely jatkuu edelleen työnjohtovuoroissa, jolloin Rauli ohjaa muun muassa automaalareiden ja korimekaanikkojen työtä.

Salapoliisi, kamera ja taskulamppu

Pitkä kokemus on kehittänyt silmän, jota tarvitaan etenkin kolarivaurioiden etsimisessä.

”Vaurioita saattaa olla kerrannaisena vaikutuksena muuallakin kuin mitä autosta päällepäin näkyy. Esimerkiksi peräänajokolarin vaurioittamasta autosta etsin poikkeamia korin raoista ja peilaumia korin eri osista”, Rauli kertoo.

Valokuviin on saatava vakuutusyhtiötä varten näkyviin, millaisesta vauriosta on kyse. Päivän aikana saattaa kameran muistikortille kertyä jopa satoja kuvia.

Taskusta löytyy aina myös taskulamppu, jonka avulla Rauli tutkii auton rakenteet. Apuvälineisiin kuuluvat myös magneetilla kiinnittyvä mittanauha ja maalipinnassa olevat pienet painaumat paljastava raidoitusviuhka.

Suomalainen hirvi ja tšekkiläinen vakuutusyhtiö

Raulin työtehtäviin kuuluu myös töiden vastaanottoa, valmiiden korjattujen autojen luovutusta, Toyota Rentin vuokra-autojen vuokrausta, laskutusta ja vakuutusyhtiöiden kanssa toimimista.

”Parhaimmillaan työ on silloin, kun asiakas on tyytyväinen lopputulokseen ja auto saadaan valmiiksi jopa etuajassa.”

Näin kävi esimerkiksi silloin, kun Tšekissä asuva ulkosuomalainen asiakas oli joutunut Suomessa hirvikolariin.

Auto oli rekisteröity Tšekkiin, joten yhteistyökumppanina toimi tšekkiläinen vakuutusyhtiö. Monivaiheinen raportointi ja neuvottelu vaati tavanomaisen ylittävää työrupeamaa. Rauli käänsi alan erikoissanastoa sisältävän aineiston englanniksi. Tilanteen poikkeuksellisuutta lisäsi kiireinen aikataulu.

Runsas työ palkittiin, kun asiat hoituivat ja asiakas ehti ajoissa autolautalle.
 

Kuka?

Rauli Koivunen
Ikä: 42
Ammatti: Korikorjaamon huoltoneuvoja. Toyotalla vuodesta 1995.
Koti ja perhe: Asuu Vantaalla vaimonsa ja 16-vuotiaan poikansa kanssa.
Harrastukset: Moottoripyöräily, vaimon kanssa taloudellisuusajokisoihin osallistuminen ja geokätköily luontokohteissa.

Juttusarjassa esittelemme Toyotalla työskenteleviä rautaisia ammattilaisia.