Automuseo 5 s1170x600 q80 noupscale

Kesäretki automuseoon

Vehoniemen automuseon näyttely juhlistaa tänä vuonna 100-vuotista Suomea ja Mobilian teemanäyttely 80-vuotiasta Toyotaa. Astu automuseoon!

Tie kaartaa männikköistä rinnettä ylös harjun päälle. Vehoniemen automuseon sijainti on suorastaan kuninkaallinen. Roineen armaiset aallot liplattavat kaukana alhaalla.

Museokahvilassa vastaan tulee heti tyypillisiä kävijöitä. Heikkilän perheen toi vapaapäivänä automuseoon kolmivuotiaan Olavin autoharrastus. Autokuvioiseen pipoon sonnustautunut poika on vanhempineen juuri asioinut museopuodissa.
”Maasturin nappasin mukaan”, pikkumies kertoo ja pitelee käsissään pienoismallia, joka on vielä paketissa.

Isä Antti-Jussi Heikkilän mukaan juuri kaupassa myytävät pikkuautot kiinnostivat lasta eniten. Toki perhe kiersi mielellään myös vanhojen autojen näyttelyn. Museoon oli helppo tulla, koska sisäänpääsy oli ilmainen. Museon emäntä Leila Suutarinen kertoo munkkikahvien äärellä, että Vehoniemen automuseo tekee rahaa pääasiassa kahvilatoiminnalla.

”Vapaa pääsy on nostanut kävijämääriä. Paikalle voi poiketa ohi ­ajaessaan.” Suutarinen pyörittää vanhempiensa perustamaa paikkaa yhdessä tyttärensä kanssa.

”Isäni oli harrastanut vanhoja autoja 1950-luvun lopulta alkaen. Hänellä oli aina ollut haave automuseosta. Perustamisesta tuli taloudellisesti mahdollista, kun vanhempani myivät kaksi omistamaansa kuljetusliikettä”, Suutarinen kertoo.
 
Leila Suutarinen myy pienoismalleja Vehoniemen automuseossa.

Liikkumista varten

Avarassa näyttelyhallissa kiiltelee parikymmentä iäkästä autoa. Joukkoon mahtuu muun muassa Suomen vanhin ajokuntoinen Rolls Royce, Suomen vanhin rättisitikka sekä vuosimallin 1928 Chevrolet-kuorma-auto, jonka tuulilasin puiset ikkunanpuitteet tuovat mieleen mökkisaunan ikkunaluukut.

Konepeltien lomassa käyskennellessään voi kuvitella mielessään, miltä kylänraitilla on näyttänyt aikoinaan, kun nämä kaarat ovat olleet liikenteessä. Pääsevät ne toisinaan yhä haukkaamaan kilometrejä, kun Suutarinen ulkoiluttaa niitä harrasteajoneuvojen tapahtumissa.

Museon kierrettyämme hyppäämme oman auton kyytiin. Avomallia tai rättikattoa ei oikeastaan tule ikävä, koska päivä on viileä.

Piipaa-autojen lumoissa

Matka jatkuu valtakunnalliseen tieliikennemuseoon Mobiliaan, jossa kävijän ottavat vastaan uimaranta, lasten leikkipuisto sekä liikennepuisto. Heti käy selväksi, että lapsiperhe saa Mobiliassa kulumaan vaikka kokonaisen kesäpäivän.

Sisätilojen näyttelyt puhuttelevat kaikenikäisiä. Erillisessä rakennuksessa on esillä klassikkoajoneuvoja. Viime kesänä avautunut Rallimuseo kokoaa ralliautoilun historiaa, ja Suomi turvassa 100 vuotta -teemanäyttely esittelee luotettavuutta uhkuvia kotimaisia hälytysajoneuvoja.

Kesällä Mobilian näyttelyissä pääsee opastetulle kierrokselle keskiviikkoisin. Opastus sisältyy museokäynnin hintaan, joka on aikuisilta 12 euroa. Lapsille museo on ilmainen.

 
Mobilia esittelee tänä kesänä hälytysajoneuvoja vuosikymmenten takaa.

Toyota juhlii Mobiliassa

Tänä kesänä Mobilia juhlistaa myös 80-vuotiasta Toyotaa esittelemällä maailman suurimman autonvalmistajan perhe- ja ralliautoja. Myyntipäällikkö Petri Niemenmaa viittoo tietä kulissien taa, pesuhalliin, missä näyttelyyn pääsyä odottaa vuosimallin 1967 Toyota Corolla.

”Corolla oli pieni perheauto, jollaisille oli kysyntää 1960-luvun Suomessa”, Niemenmaa kertoo ja istahtaa valkoisen kaunottaren ratin taa.

Vanhoissa autoissa huomio kiinnittyy ennen muuta muotoiluun. Takavuosina eri merkkien autot poikkesivat toisistaan paljon. Nykypäivään tultaessa autojen ulkonäkö on samanlaistunut.

”Nykyisin suunnittelua ohjaavat ennen muuta turvallisuus sekä pyrkimys pienentää polttoaineen kulutusta”, Niemenmaa pohtii.

Pesuhallista palaamme aulaan, missä on jo esillä toinen Toyota Corolla. Se on vuosimallia 1971. Museokävijä voi voittaa sen omakseen, jos sattuu olemaan onnettaren suosiossa. Arvonta-aikaa on syyskuun puoliväliin, ja arvan hinta on viisi euroa.
 
Mobilian myyntipäällikkö Petri Nimenmaa tunnelmoi Corollan ratissa.
Päivän kokemuksia voi pysähtyä pureskelemaan vielä Kangasalan keskustan konditoria Paakariin. Mikäli vatsa kurnii, voi kivuta ulkoportaat ylös ravintolaan, mistä saa tasokasta ruokaa kesällä myös lounasajan jälkeen.

Jos museot sytyttivät innostuksen veteraaniajoneuvoihin, kannattaa suunnata kohti lähellä sijaitsevaa Tamperetta. Vanhojen autojen kokoontumisia järjestetään kesäisin joka keskiviikko Tampereen Särkänniemen kupeessa Mustalahden satamassa. Sinne voi kesäturistikin poiketa vaikka jäätelötötterölle.