Celica1971 2 s1170x600 q80 noupscale

Äänestyskilpailun tulokset

Järjestimme Toyotaplus.fi:ssä kilpailun, jossa lukijamme saivat äänestää kaikkien aikojen kauneinta Toyota-mallia. Äänestyksen voitti Toyota Celica vuosimallia 1971.

Arvoimme äänestäneiden kesken Toyota-autonhoitotuotteita. Palkintoja voittivat Mika Kuusivaara, Marja-Leena Raittimo, ja Samuel Kuitula. Onnea voittajille!

Kauniita linjoja ja hevosvoimia

Toyota mallistoon saatiin­ loppuvuodesta 1971 todellinen­ namupala, Celica. Se ei ollut ­merkin ensimmäinen urheiluauto, ­olivathan 2000GT ja 800 Sport kertoneet jo 1960-lopulla Toyotan­ kyvystä tuottaa vauhdikkaita ja ­linjakkaita automalleja.
Celica oli kuitenkin ripauksen lähempänä tavallista autoa kuin Toyotan aiemmat urheilumallit – myös hinnaltaan. Ulkonäkö poikkesi selkeästi valtavirrasta, ja maahantuoja ei säästellyt sanojaan silloisen Automies-asiakaslehden ensiesittelytekstissä:
”Miehet ja naiset, jotka pitävät rajuista otteista, jalorotuisista linjoista ja jalopuun ja nahan himmeästä hohteesta, tuskin voivat välinpitämättöminä sivuuttaa Toyotan uusinta kaunotarta, Celicaa. Tuskin kukaan muukaan.”

Celica tuli Toyotan automallistoon vuonna 1971.
Malli sai Suomessa hyvän vastaanoton ja sitä myytiin nopeasti­ satoja kappaleita. Perusmallis­sakin oli yli sata hevosvoimaa, ­jotka takasivat alle tuhatkiloiselle­ autolle mainion suorituskyvyn. Myöhemmin mallisto laajeni kattamaan isommilla moottoreilla varustettuja versioita. Tämä takasi­ menestyksen myös kilparadoilla­ ympäri maailman. Ensimmäisen­ sukupolven Celicoista­ tuli jo 1980-luvulla­ suosittuja harraste­autoja, jotka ovat arvokkaita etenkin alkuperäiskuntoisina.
Celicaa valmistettiin 36 vuotta,­ yhteensä seitsemän autosukupolvea vuoteen 2006 asti. Nykyään mallin seuraajana­ toimii GT86, jossa on paljon alkuperäisen­ ­Celican perusominaisuuksia, ­takavetoauton ­ajamisen riemusta lähtien. T+