Possu s1170x600 q80 noupscale

Näin ajat taloudellisesti

Sadan kilometrin matkalla voi säästää useamman desin polttoainetta helpoilla konsteilla.

Uusissa autoissa on paljon erilaisia opastimia ja teknisiä apuvälineitä, jotka ohjaavat kuljettajaa taloudelliseen ajoon. Kuljettaja voi kuitenkin vaikuttaa paljon omilla toimillaan siihen, kuinka paljon polttoainetta lopulta kuluu.

Autoliiton taloudellisen ajon lajipäällikkö Jaakko Riikonen kouluttaa työssään ammattikuljettajia säästeliäämpään ajoon.

Riikonen sanoo, että kiihdytykset, maantieajo ja hidastamiset ovat taloudellisen ajon kulmakivet. Näissä voi säästää sadalla kilometrillä jopa useita desilitroja polttoainetta.

”Taloudellisen liikkeelle lähdön voi tehdä kahdella tavalla oikein. Liikkeelle voi lähteä varovasti pienillä kierroksilla painaen kaasua koko ajan hieman enemmän ja vaihtamalla suurempaa vaihdetta tavoitenopeuteen saakka. Tavoitenopeudessa kaasua löysätään sen verran, että nopeus säilyy suunnitellussa”, Riikonen ohjeistaa.

Toinen vaihtoehto on kiihdyttää kaasua reippaasti painaen niin, että tavoitenopeudessa kaasu on käytännössä pohjassa. Kun auto on tavoitenopeudessa, kerrotaan kaasun keventämisellä moottorinohjaukselle, että kiihdytys on ohi.

Riikosen mielestä ensimmäinen vaihtoehto sopii paremmin automaattivaihteiselle autolle. Vastaavasti manuaalivaihteisissa autoissa sekä hybrideissä jälkimmäinen vaihtoehto on parempi.

Maantieajo ratkaisee

Maantieajo on polttoainetalouden kannalta merkittävin asia. Tärkeintä on pitää riittävä välimatka edellä ajavaan. Noin neljän sekunnin ero edellä menevään on passeli. Silloin on riittävästi aikaa pitää oma ajo tasaisena, taloudellisena ja turvallisena, vaikka edellä ajava autoilija tekisi yllättäviä asioita.

Tasaisella ajolla vaikutetaan myös takana tulevien ajamiseen. Kun itse ajaa tasaisesti, myös perässä ajava ajaa tasaisesti. Tasaisessa ajossa kaasun käyttö on maltillista ja auton moottori pysyy hyötysuhteeltaan parhaalla kierrosalueella.

Pienillä teoilla vieläkin pihimmäksi

Kun taloudellisen ajamisen perussäännöt ovat käytössä, voi pienen pieniä lisäsäästöjä saada aikaan esimerkiksi ylä- ja alamäissä.

”Ylämäkeen ajettaessa vauhtia pitäisi pystyä ennakoimaan niin, että mäkeä kivuttaessa vaihdetta ei tarvitsisi vaihtaa, mutta toisaalta mäkeen ei saisi myöskään kaasulla vedättää, vaan polttoaineensyöttö pitäisi saada pysymään tasaisena. Vauhti saa hieman hiipua mäen huippua kohti”, Jaakko Riikonen opastaa.

Alamäessä puolestaan kaasua löysätään ja annetaan auton rullata mäkeä alas. Uusien autojen ajonhallintajärjestelmät ovat niin hyviä, että joidenkin koulukuntien mukaan vaihteen voisi heittää alamäessä turvallisesti jopa vapaalle, ilman että turvallisuus vaarantuu.

Vakionopeudensäädintä Riikonen suosittelee käyttämään, varsinkin pitkällä matkalla. Vakionopeudensäädin hoitaa ajon tasaisesti, mutta aina myös varsin taloudellisesti.