Toyota yaris 3 color uusi  htwjuzn2ag s1170x600 q80 noupscale

Yarisin vahva paluu

Uudistuneen Yarisin ajettavuus, varustelu ja muotoilu ovat harpanneet reilusti eteenpäin. Suosittu hybridiversio on entistä taloudellisempi ja tehokkaampi. 

Toyota Yarista rekisteröitiin viime vuonna Suomessa 3 254 kappaletta ja Euroopassa yli 208 000 kappaletta. Hyvien myyntilukujen taustalla ovat hauskan yleisolemuksen ohella alhaiset omistamisen kustannukset, Toyotan laadukkuus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Tämän vuoksi Yaris vetoaa­ laajaan asiakaskuntaan. Hybriditekniikka on ollut jo aiemmin yksi Yarisin valteista, ja Euroopassa noin 40 prosenttia myynnistä on hybridejä.

Taloudellisuutta ja tehokkuutta

Uudistuneessa Yaris Hybridissä yhdistetyn ajon kulutus on 3,3 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt vain 75 grammaa kilometriä kohden. Ajomelun vaimentamiseen on kiinnitetty paljon huomiota, ja tämän huomaa koeajossa helposti. Ajo-ominaisuudet ja ohjattavuus ovat parantuneet iskunvaimentimien ja sähköisen ohjaustehostimen hienosäädöillä.

Toyotan pitkä kokemus hybrideistä on auttanut tuotekehityksessä myös uusia bensiinimoottoreita suunniteltaessa. Uusi 1,5 litran bensiinimoottori on arkiajossa jopa 12 prosenttia edeltäjäänsä taloudellisempi, mutta se tarjoaa ­silti 10 prosenttia paremmat teho- ja vääntölukemat. Huipputeho on 82 kW (111 hv) ja maksimivääntö 136 Nm. Taloudellisuuden ja tehokkuuden yhdistelmän mahdollistaa uusi venttiilinohjauksen VVT-iE-järjestelmä (Vari­able Valve Timing - intelligent Electric Motor).
 
Uudistunut Yaris on vauhdikkaan näköinen.

Eurooppalaista muotoilua

Yarisia on valmistettu Ranskan Valenciennessa vuodesta 2001. Ulkonäkö ja sisusta ovat saaneet uuden ilmeen Toyotan Nizzassa sijaitsevassa ED2-muotoilukeskuksessa. Ensimmäistä kertaa täysin Euroopassa toteutetut tuoteparannukset ja -uudistukset otetaan sellaisenaan käyttöön myös Japanissa myytävään Vitz-sisarmalliin.

”Toyota on tunnettu rationaalisena brändinä, mutta halusimme uuden Yarisin vetoavan tunteisiin niin, että auto olisi aiempaa dynaamisempi. Meidän piti ymmärtää markkinoita syvällisesti saavuttaaksemme asettamamme tavoitteet”, Toyotan projektijohtaja Serkan Karaman sanoi Yarisin lanseerauksen yhteydessä.

Yarisin laatumielikuvaa on jalostettu ulkonäön ja sisätilojen yksityiskohdilla sekä uusilla pirteillä värivaihtoehdoilla. Myös hallintalaitteita ja niiden käytettävyyttä on parannettu. Uudenlainen puskuri nivoutuu saumattomasti ajovalojen ympärille ja kehystää leveää etusäleikköä. Ulkonäkö on korostetun kolmi­ulotteinen ja auto näyttää asettuvan tukevasti tien pintaan.
Sivusta katsottuna uusi Yaris on entistä menevämmän näköinen. Korin pituutta on korostettu uusilla keulan ja perän muotoiluilla.


Sisältäkin uusi

Uuden Yarisin mittaristossa on 4,2 tuuman TFT-näyttö, joka tuo muun muassa digitaalisen nopeusmittarin ja navigoinnin opasteet suoraan kuljettajan näkökenttään. Muita uudistuksia ovat potkurimaiset tuuletusventtiilit, sinisenä loistavat mittariston ja painikkeiden taustavalot sekä entistä helppokäyttöisemmät multimediajärjestelmän ohjauspainikkeet. Active-varustelusta lähtien kojetaulun keskiosaa hallitsee Touch-mediakeskus seitsemän tuuman kosketusnäytöllä, sisältäen peruutuskameran.
 
Sisustaan saa lisäväriä pirteän punaisilla yksityiskohdilla.



Vielä turvallisempi
 

Toyotan sitoutuminen yhä turvallisempien autojen valmistukseen näkyy Yarisin varustelussa: kaikissa malliversioissa on vakiona Toyota Safety Sensen aktiiviset turvallisuusvarusteet. Varustukseen kuuluu törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision-järjestelmä automaattisella hätäjarrutustoiminnolla, kaistavahti ja automaattiset kaukovalot. Active-varustelusta lähtien kokonaisuus täydentyy kätevällä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä.

Pre-Collision-törmäyksenestojärjestelmä tarkkailee edessä olevia ajoneuvoja ja varoittaa kuljettajaa mahdollisesta törmäysvaarasta. Järjestelmä lisää jarrutusvoimaa hätäjarrutustilanteissa. Tarvittaessa järjestelmä tekee itsenäisesti automaattisen hätäjarrutuksen.

Automaattiset kaukovalot tunnistavat vastaantulevan liikenteen, edellä ajavien ajoneuvojen valot ja ympäristön valaistuksen. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti lähi- ja kaukovaloihin välttääkseen häikäisyä ja helpottaakseen kuljettajaa pimeällä. Kaistavahti puolestaan tunnistaa kaistamerkinnät ja varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ehkäisten autoa ajautumasta vahingossa väärälle kaistalle. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tuo muun muassa voimassa olevan nopeusrajoituksen mittariston TFT-näytölle. Uudet varusteet todella helpottavat ajamista sekä lisäävät turvallisuustasoa.
 

FAKTAT:

Autotyyppi: Pienten perheautojen kestosuosikki
Moottorit: 1,0 VVT-I, 1,5, Dual VVT-iE, 1,4 D-4D ja 1,5 Hybrid
Vaihteisto: Käsi- ja automaatti­vaihteistot
Vetotapa: Etuveto
Suurin teho ja vääntö: Suurin teho: 51 – 82 kW (69 –111 hv)
 
MITAT:
Pituus: 3 945 mm
Leveys: 1 695 mm
Korkeus: 1 510 mm
 
TALOUDELLISUUS:
Kulutus, yhdistetty
ajo (alkaen): 3,3 l/100 km
CO2-päästöt, yhdistetty
ajo (alkaen): 75 g/km
 
Suomessa uudesta Yarisista on tarjolla neljä varustelutasoa: Life, Active, Style ja Premium sekä rajoitetun ajan tarjolla oleva Launch Edition. Malliston hinnat alkavat 15 358 eurosta ja Active-varustelun hinnat 17 133 eurosta. Malliston edullisimman hybridin saa omakseen 19 908 eurolla, mikä tekee Yarisista Suomen edullisimman hybridiauton.