Tnga2 s1170x600 q80 noupscale

TNGA vie uuteen aikakauteen

TNGA:n (Toyota New Global Architecture) tuomiin ominaisuuksiin pääsee tutustumaan ensimmäisenä uusissa Priuksissa, jotka tulivat alkuvuodesta myyntiin Suomessa.

Toyota Auto Finlandin tuotepäällikkö Pekka Karvinen luonnehtii pitkään ja huolellisesti valmisteltua uudistusta käänteentekeväksi.

”Parhaiten TNGA:n vaikutukset selviävät koeajossa. Uusi Prius on ehdottomasti paras Prius, jota olen koskaan ajanut”, Karvinen kommentoi.

Autojen vakaus paranee

TNGA tuo neljännen sukupolven Priukseen ominaisuuksia, jotka parantavat auton käsiteltävyyttä. Merkittävä muutos on auton painopisteen aleneminen 25 millimetriä.

”Se parantaa huomattavasti auton vakautta. Ajaessa huomaa selvästi, että auto kallistuu vähemmän kaarteissa”, Pekka Karvinen havainnollistaa.

Ajovakauteen vaikuttaa myös se, että TNGA lisää korirakenteen jäykkyyttä 60 prosenttia. Tämä on saatu käyttämällä korissa suurlujuusteräksestä tehtyjä rakenteita. Jäykkyyttä lisäävät myös uudenlaiset hitsaus- ja kokoonpanotekniikat.

Lisää tilaa matkustamoon

TNGA:n kehittämisessä on kiinnitetty paljon huomiota auton rakenteellisten komponenttien – esimerkiksi ohjauspylvään ja kojelaudan – entistä järkevämpään sijoitteluun. Tämä vapauttaa tilaa matkustamossa.

”Uusi Prius on ulkomitoiltaan vain vähän edellistä suurempi, mutta sisällä on nyt selvästi enemmän tilaa.”

Myös Priuksen moottoritilassa on voitu tehdä uusia ratkaisuja, joilla täyshybridiauton moottori ja sähköjärjestelmät on saatu konepellin alle entistä kompaktimpaan tilaan.

Muutosten ansiosta auton keula on 90 millimetriä matalammalla.

”Uudistuksessa on kuitenkin otettu huomioon myös auton huoltoon liittyvät asiat. Esimerkiksi polttimoiden vaihtaminen käy vaivattomasti.”

TNGA näkyy myös Priuksen takatilassa. Sinne on saatu lisää tilaa, kun akusto on siirretty takapenkin alle.

TNGA on Toyotalle iso uudistus

Priuksen jälkeen TNGA tulee Toyotan uuteen C-HR -malliin, joka on kompakti crossover. Tulevina vuosina uusi pohjalevyrakenne otetaan käyttöön kaikissa Toyotan henkilöautomalleissa.

”TNGA on suunniteltu niin, että alusta voidaan skaalata sopivaksi erilaisille automalleille, isompiin ja pienempiin autoihin.”

Karvisen mukaan uusi pohjalevyrakenne on iso muutos Toyotan tavassa suunnitella ja valmistaa autoja.

”Aiemmin uusia automalleja kehittävät tiimit tekivät suhteellisen vähän yhteistyötä. Nyt koko tuotekehitys keskittyy tekemään yhtä todella hyvää alustaa ja hiomaan siitä entistä paremman. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen.”

Karvinen korostaa kuitenkin, että kaikki autot eivät näytä jatkossa samanlaisilta. Itse asiassa TNGA antaa entistä vapaammat kädet tehdä erilaisia ratkaisuja autojen muotoilussa.

”Jatkossa näemme entistä näyttävämpiä, tyylikkäämpiä ja sporttisempia muotoja.”

TNGA:n vaikutukset muotoiluun näkyvät selvästi jo uudessa Priuksessa. Esimerkiksi auton sivuprofiili on aiempaa matalampi ja linjakkaampi.

Mikä TNGA?

  • Toyotan uusi modulaarinen pohjalevyrakenne
  • Ensimmäisenä käyttöön Prius-malleissa
  • Parantaa Priuksen korijäykkyyttä 60 prosenttia, mutta suurlujuusteräsrakenteiden ansiosta korirakenne on 50 kiloa aiempaa kevyempi.
  • Priuksessa painopiste on 25 millimetriä, istumiskorkeus 55 millimetriä ja keulan korkeus 90 millimetriä edellistä mallia alempana.