Tommi 3  s1170x600 q80 noupscale

Rallipolkujen kapellimestari

Toyota palasi WRC-sarjaan 17 vuoden jälkeen. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoo, kuinka rallitiimi ja huippuauto kootaan puolessatoista vuodessa.

Kolme vuotta sitten Tommi Mäkinen sai erikoistehtävän. Eräänlaisia konsultin hommia, vaikkei termi Mäkistä miellytä. Innokkaana rallikuskina tunnettu Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda halusi Mäkiseltä ajokoulutusta.
Japanin rallikaupungin Hokkaidon teillä tuttavuus syveni. Mäkinenkin kertoi itsestään, rallista ja firmastaan, joka rakentaa ja ylläpitää ralliautoja. Asiakkaina ovat rallikuskit ympäri maailman.

Otollisessa maaperässä asiat alkavat kasvaa, ja pian Toyoda pyysi Mäkistä rakentamaan hänelle auton. Pääjohtaja ajoi rallia Toyota ”kasikutosella” ja halusi siitä nelivetoisen version.

Mäkisen pajalla Puuppolassa käärittiin hihat. Mäkinen nouti naapuriliikkeestä GT86-mallin Toyotan, joka purettiin palasiksi. Työ jatkui viikkoja kaikessa hiljaisuudessa, kunnes punainen auto esiintyi Jyväskylän Neste Oil Rallissa kesällä 2014. Mäkinen ajoi ja vierellä istui Akio Toyoda. Herrat ottivat tuntumaa Ouninpohjan kuuluisaan erikoiskokeeseen.

Paljon työtä ja vähän aikaa

Tapahtumaketju huipentui vuoden alussa, kun Toyota palasi WRC-sarjaan 17 vuoden tauon jälkeen tallipäällikkönään Tommi Mäkinen. Kolme osakilpailua on ajettu ja menestys on yllättänyt monet. Puuppolassa nuppiluku on kasvanut alle kymmenestä 120:een.

Rallitiimin Järvi-Suomen päämajasta saapuu haastatteluun kiireinen, mutta hyväntuulinen mies.
”Toyotan päätös syntyi melko pian Jyväskylässä ajetun rallin jälkeen. Monia keskusteluja tietenkin käytiin, mutta jossain vaiheessa löytyi hyvä yhteisymmärrys”, Mäkinen istahtaa kertomaan.

Rallin nelinkertaisen maailmanmestarin meriitit ovat toki kiistattomat. Mäkinen arvioi, että ajopuolen ansioiden lisäksi Tommi Mäkinen Racingin parissa hankittu kokemus ralliautojen kehittämisestä on painanut tallipäällikön valinnassa.
Kun autonvalmistaja palaa pitkän tauon jälkeen WRC-sarjaan, työtä on paljon ja aikaa vähän. Mäkisen tehtävänä oli koota kumppanit ja kehittää Toyota Yaris WRC puolessatoista vuodessa. Sen hän teki.

Mäkisen tiimissä viisaus ei asu yhdessä päässä. ”Joku olisi saattanut valita toisia kumppaneita, mutta itse pidän joukkoani erittäin vahvana. Toimimme tiiminä ja arvioimme ratkaisuja yhteisvoimin. Meillä ei ole yhtä pääsuunnittelijaa tai mielipidettä ylitse muiden”.

Tähän asti työ on ollut tuotekehitystä. ”Olemme rakentaneet ralliauton nopealla aikataululla. Nyt autot pitää saada maailmalle, ja samalla tuotekehitys jatkuu tauotta huollettavuuden, luotettavuuden ja nopeuden parantamiseksi. Tässä riittää ­haastetta.”
 
Mäkisen unelmatiimiin kuuluvat järjstys, huippuauto ja huippuporukka.

Penkin ja ratin välissä

Rallitiimi on yritys, jossa kaikille täytyy löytää oikeat tehtävät. Projektin pitää edistyä ja tiedon kulkea. Tiiminvetäjän rooli korostuu kokonaisuuden äärellä, kun tuotekehityksen suuntia valitaan tai tärkeitä asioita käydään isolla joukolla läpi.
Ralliautot ovat kokonaisuuden vaativin osa-alue. Se, että Mäkinen on ajanut paljon ja rakentanut erilaisia autoja, erottaa hänet muista vastaavassa asemassa olevista henkilöistä.

”Tällä alalla tieto ja osaaminen välittyvät tehokkaasti penkin ja ratin välissä”, Mäkinen naurahtaa. ”Ymmärrän, mitä kuljettajat haluavat ja miten he ajattelevat”.

Juuri tästä syystä hän ajoi itse ensimmäisiä testejä, jotta oppisi tuntemaan auton. Mäkinen huomasi nopeasti, että hän ja tallin ykköskuljettaja Jari-Matti Latvala pitävät samanlaisista autoista. Ajattelu käy yksiin, eikä asioita tarvitse puhua kahta kertaa. Sellainen on melkein korvaamatonta, kuten jokainen tiimityötä tekevä tietää.

”Hyvä ralliauto rakennetaan parhaista komponenteista ja hyvällä kokonaissuunnittelulla. Mutta silti auto ei ole vielä läheskään valmis, sillä kokonaisuuden paketoimiseen on äärettömästi vaihtoehtoja. Juuri tästä syystä ajokokemus oli vahvuutemme, kun lähdimme testaamaan”, Mäkinen selittää.

Mäkinen muutti Toyotan testiohjelmaa radikaalisti. Tavallisesti tiimi pakkaa autot ja tavarat rekkoihin, ja matkustaa viikoksi testaamaan autoa. Testin jälkeen tulokset analysoidaan ja niiden perusteella suunnitellaan seuraava testikerta.

Jos Toyotan tiimissä olisi toimittu samoin käytettävissä olevan ajan puitteissa, kaksi kolmannesta kullanarvoisista testeistä olisi jäänyt ajamatta. Niinpä Mäkinen lähetti monta palloa ilmaan. Toyota rakensi neljä testiautoa ja kokosi kolme testitiimiä. Kaksi autoa lennätettiin maailmalle ja yksi pidettiin kotona. Päätestien ohella tiimi teki jatkuvaa kehitystyötä. Miehet lensivät autojen luo, komponentteja kuljetettiin, testituloksia siirrettiin valmistajille, ja aina kun osia valmistui, uusi testikierros pyörähti käyntiin. ”Saimme valtavasti tuloksia”, Mäkinen sanoo tyytyväisenä.

Hyvällä tiellä

Tallipäällikkö on saanut joukkonsa toimimaan saumattomasti. ”Kun ihmisille antaa vastuuta, he löytävät parhaat tekemisen mallit”, Mäkinen pohtii.

Hänen unelmatiimiinsä kuuluvat järjestys, huippuauto ja huippuporukka. Jokaisella ammattilaisella on selkeä toimenkuva ja asiat tehdään huolella. Työn kautta tiimi hitsautuu itse­ohjautuvaksi, tietoa vaihtavaksi kokonaisuudeksi, jossa luotettavuus ja laatukontrollointi itävät jokaisen sisällä.

Puuppolan tiimi, viralliselta nimeltään TOYOTA GAZOO Racing WRT, on hyvällä tiellä. Jari-Matti Latvala ajoi kauden ensimmäisessä MM-osakilpailussa Monte Carlossa toiseksi ja voitti seuraavan Ruotsissa järjestetyn MM-rallin. Alkukauden onnistumiset ovat enemmän kuin Mäkinen uskalsi itsekään toivoa.

Menestyksen lisäksi Mäkinen haluaa rallille uutta yleisöä. Sen vuoksi Toyotan tiimi on rakentanut huoltoparkkiinsa kaksi laajaa vierasaluetta, joista toinen on varattu faneille.

”Haluamme kutsua fanit tutustumaan lajiin lähemmin ja ­saada aikaan hyvää mieltä. Ralli kaipaa tiimirajat ylittävää yhteistyötä ja ­showta”.

Lento lähtee pian. Mäkinen matkustaa ensin Ranskaan, ja jatkaa sieltä Meksikon Guanajuaton osakilpailuun, jossa rallia ajetaan ohuessa vuoristoilmassa autoa koettelevassa kuumuudessa. Vuoden aikana Mäkinen tiimeineen ja Yaris WRC matkaavat lumilta vuoristoon ja asfalteille. Heinäkuun lopulla heidät voi jälleen nähdä Ouninpohjan sora­teillä.
 
Kuka?
Tommi Mäkinen, 52

• Nelinkertainen ralliautoilun maailmanmestari
• 24 osakilpailuvoittoa, joista neljä peräkkäistä Monte Carlosta
• Lopettanut kilpauran 2003 ja perustanut Tommi Mäkinen Racingin, joka rakentaa ja ylläpitää ralliautoja
• Maa- ja metsätalousyrittäjä yhteistyössä serkkunsa Tuomas Mäkisen kanssa
• Tallipäällikkö TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimissä, jonka pääpaikka on Mäkisen kotitila Puuppolassa lähellä Jyväskylää.