Toyota ty miehet  s1170x600 q80 noupscale

Päivä Proacen kyydissä

Pyörien päällä saapuu apu monelle suomalaiselle. Arjen sankarit asentavat laajakaistayhteyksiä, pitävät huolta pihoista ja huoltavat ovia.

Piuhat kiinni ja yhteydet kuntoon

Relacomin tietoliikenneasentaja Janne Osmala pyöräyttää uuden Toyota Proacen yhtiön päävaraston eteen aurinkoisena kevätaamuna Vantaalla. Edessä näyttäisi olevan keikkakalenterin perusteella normipäivä.
”Se tarkoittaa noin 10–15 keikkaa kehäteiden sisäpuolella. Enimmäkseen ne ovat laajakaistakytkentöjä ja muita vastaavia asennustöitä”, Osmala kertoilee täyttäessään autonsa varaosalaatikoita ja tarkistaessaan mukana olevia työkaluja.
”Nämä kannattaa katsoa heti aamulla kuntoon, niin ei tarvitse turhaan ajella edestakaisin.
Tosin täytyy tunnustaa, ettei ajelu näin uudella autolla niin hirveästi harmittaisi”, mies vitsailee.


Ensimmäisen keikan Osmala kuittaa Helsinkiin ja Käpylän suuntaan, josta jatkamme Malmille kytkentätöihin keskuskaapille. Sieltä matka jatkuu Vantaalle Vapaalaan.
Matka taittuu tottuneissa käsissä jouhevasti ja vasta muutaman viikon ikäiselle ajokille ropisee roimasti mukavuus- ja käytettävyyspisteitä.


”Tämä on ajettavuudeltaan ihan henkilöauton tasoa. Todella hiljainen ja mukava. Lisäksi varustelusta löytyy muun muassa vakionopeuden­säädin, automaatti-ilmastointi, nopeudenrajoitin sekä todella hyvin toimiva bluetooth. Tehoakin riittää eli tällä ei jää maantielläkään jalkoihin”, Osmala kehuu.

Valmiina päivän töihin. Janne Osmalan Proace on täytetty varaosilla ja työkaluilla.

 

Kätevä ja kompakti

Kokeneen asentajan työpäivästä iso osa kuluu ratin takana. Työkohteet ovat ympäri Helsinkiä ja sen lähiympäristöä. Työvuosia on takana kolmisenkymmentä, joten käytössä on ollut monenlaista ajopeliä. Relacomilla on kaikkiaan noin 300 autoa. Uusia Proaceja yritys on hankkinut asennus- ja huolto­töihin sopivalla varustuksella kevään aikana nelisenkymmentä
kappaletta. Valinnan ratkaisivat auton kokonaistaloudellisuus, toimintavarmuus sekä kattava huoltoverkosto.

”Olin näitä vaihtoehtoja itsekin arvioimassa ja valitsemassa. Proace oli työkaluna ja työympäristönä selkeä ykkönen.”
Työlistalle kirjautuu vielä muutama asennustyö ja yhdellä keikalla on käväistävä perinteiseen malliin myös pylväässä.
”Nämä ne ovat päivän koho­kohtia, kun tuulee ja vihmoo räntää. Yhteydet on kuitenkin saatava kuntoon kelillä kuin kelillä, ennen ei kotiin lähdetä”, Osmala toteaa pylväskenkiä kiinnittäessään.

Kiinteistöt kuntoon

Palveluohjaaja Tomi Lahden puhelin herää eloon heti aamusta Lassila & Tikanojan varikolla Helsingin Pasilassa.
”Selvä juttu, käydäänpä hoitamassa”, kuittaa Lahti ja loikkaa ketterästi Toyota Proacen ohjaimiin.Syvänsinisen pakun keula suuntautuu kohti Itä-Helsinkiä.”Siellä on kauppareissulle lähtenyt rouva unohtanut avaimet kotiin. Mennään päästämään hänet sisälle”, selvittää Lahti pikaista työkomennusta.

Proace jättää keskustan ruuhkaiset valtaväylät kokeneissa käsissä näppärästi taakseen. ”Kilsoja kertyy parhaina viikkoina jopa 700, joten kiireisinä päivinä tämä on melkoista korttelirallia. Ohjaustehostimesta ja peruutustutkasta on näissä hommissa ihan oikeasti hyötyä”, hän selvittää.

Reilun vartin päästä olemme jo määränpäässä. Ovenavauksen ja työkuittausten jälkeen otamme suunnaksi Pihlajanmäen, jossa taloyhtiön isännöitsijä odottelee aamupäiväksi buukattua kerrostalon kiinteistö­katselmusta.
”Ihan arkisia rutiinitöitä nämäkin”, Lahti tuumaa, nappaa mukaansa asiaankuuluvat dokumentit ja lähtee kättelemään isännöintiyhtiön edustajaa.

Monta työkeikkaa on jo takana. Päivän päätteeksi Tomi Lahti siivoaa viher-alueita tiiminsä kanssa.

 

Ketterä työkaveri

Ympäristö- ja kiinteistöhuoltoyritys Lassila & Tikanojalla on pitkät Toyota-perinteet. Tätä nykyä tuotanto- ja työsuhdekäytössä on lähes 300 paketti-, lava- ja henkilömallista Toyotaa.
Takavuosina Hiace oli yksi perustyökaluista. Nyt pakettiautorivistöön ovat ilmestyneet myös Proacet. Valinnassa painoivat Toyotan luotettavuus ja kustannustehokkuus. Myös kattava valtakunnallinen huoltoverkosto on ollut tärkeä kriteeri, sillä L&T:llä on toimintaa ympäri Suomea.


”Tällä kelpaa kyllä pyöritellä, sillä työympäristö ei juurikaan eroa henkilöautosta”, kehaisee monia muitakin Toyota-malleja kieputtanut Lahti. Käymme vielä hakemassa Pasilan varikolta sopivat työkalut ja -koneet iltapäivän kiinteistönhuoltotöihin. Tiedossa on parkkipaikkojen, jalkakäytävien ja viheralueiden siivousta, jossa Lahti on miehistönsä apuna.

Kun pääsemme siivottavan alueen viereen ja saamme auton takaovet auki, kohdalle osuu tälle keväälle tyypillinen sankka räntäkuuro. ”Tämmöistä se välillä on, mutta eihän näille ilmoille mitään voi. Työt on tehtävä, satoi tai paistoi”, hän pohtii käynnistäessään hiekan­puhdistinta.

Varaosa­varasto pyörillä

”Jaaha, ovi olisi pientä laittoa vailla”, toteaa kirkkonummelaisen Mesvac Oy:n huoltoasentaja Arno Pylvänen testaillessaan espoolaisen yrityksen hieman nihkeästi liikkuvaa nosto-ovea.
Mies nykäisee auki Proacen toisen sivuoven, jonka takaa paljastuu ällistyttävän monipuolinen varaosa- ja työkaluvalikoima.
”Tavaraa on tosiaan mukana noin tuhannen kilon verran. Ja ohjaamo hoitaa konttorin virkaa”, mies selvittää.


Oikeat osat löytyvät hetkessä eikä asennuskaan kauan kestä. Vielä oven testiajo ja työkalut paikalleen, sen jälkeen työkuittaus ja tehtävä laskutukseen suoraan omalta tabletilta. Papereita ei 40-vuotiaaksi varttuneessa Mesvacissa ole pyöritelty enää kymmeneen vuoteen: kaikki tiedonkulku on digitaalista.


Toyota on sen sijaan ollut luotet­tavuutensa ja taloudellisuutensa ansiosta automerkki, josta on pidetty tiukasti kiinni 1980-luvulta asti. Samalla paikallisesta Toyota-kauppiaasta on kasvanut kalustokumppani, joka ymmärtää myös asiakkaansa liiketoiminnan tarpeet ja tarjoaa niihin sopivat joustavat leasing-ratkaisut.”Se käy kalliiksi, jos tällainen auto on useamman päivän pois tien päältä. Vaan eipä Toyotat pajalle mene kuin kolaroitaessa tai määräaikaishuoltojen aikaan”, Pylvänen naurahtaa ja kiepauttaa ajokkiaan ulos liikenneympyrästä.

Mesvacin Arno Pylväsen auton tavaratila kantaa hurjan määrän työkaluja. Ohjaamo toimii konttorina.

Työt valmiiksi yhdellä käynnillä


Allamme on alkukeväästä käyttöön otettu Proacen pisin malli 5-ovisena versiona, johon Mesvacin koko 80 huoltoauton kalusto on asteittain päivittymässä. Pellin alla murisee hieman perusmallia vahvempi, 120-hevosvoimainen dieselmoottori.
”Tämä on todella mukava ajettava ja lisäpotku on tarpeeseen. Isomman koneen ansiosta tätä ei tarvitse koko ajan polkea, joten ajo on myös taloudellisempaa. Varusteista voisi erikseen mainita Webaston, joka on talvikeleillä todella hyvä lisä. Kun on vaihtanut oveen osia hyisessä pakkaskelissä, niin on mukava istahtaa lämpimään ohjaamoon”, Pylvänen selvittää matkalla.


Kilometrejä autoihin kertyy keski­määrin 25 000 vuosittain. Huoltotyöt ovat muuttuneet entistä enemmän erilaisten sähkö- ja elektroniikkavikojen korjaamiseksi, mikä näkyy myös Pylväsen varaosahyllyissä. Raudan sijasta kyydissä on entistä enemmän erilaisia sähkökomponentteja.
”Jokainen kohde pyritään saamaan kerralla kuntoon ja aikataulut ovat kireitä. Siksi myös auton oltava sellainen, joka toimii aina varmasti”, Pylvänen tiivistää kääntäessään auton nokan päivän päätteeksi kohti Kirkkonummea. T+