Prius 1 edited s1170x600 q80 noupscale

Nopeammin pidemmälle

Prius Plug-in hybridillä voi ajaa jo yli 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Latauksen loputtua matka jatkuu bensalla. Uutuusmallin voi ladata tavallisessa ulkopistorasiassa.

Toyota toi vuonna 2012 ensimmäisenä autonvalmistajana myyntiin verkkovirralla ladattavan hybridiauton. Uuden sukupolven Toyota Prius Plug-in sai Euroopan ensi-iltansa syyskuussa 2016 Pariisin autonäyttelyssä.

Uutuusmallin verkkolatausmahdollisuus madaltaa ennestään energiatehokkaan hybriditekniikan talou­dellisuutta ja pakokaasupäästöjä. Auton voi ladata helposti tavallisessa ulkopistorasiassa, ja halutessaan arkiajot voi ajaa pelkällä sähköenergialla. Sähkönsaannista ei tarvitse stressata, koska latausenergian loputtua auto toimii yhtä taloudellisesti kuin parhaat Toyota-hybridiautot. Bensiinillä voi ajaa yli ­­­­tuhat kilometriä ilman tankkausta tai la­tausta.

Oma olemuksensa

Prius Plug-inin toteutuksen kulmakivenä toimii uusi TNGA-alustarakenne (Toyota New Global Architecture). Malli poikkeaa ulkonäöltään viime keväänä lanseeratun Priuksen ulkonäöstä selvästi. Keulan profiili on matalampi, etupuskurin viisteet ovat voimakkaammat ja neljästä yksiköstä koostuvat ajovalot matalan viirumaiset. Takaosassa huomio kiinnittyy tuplakuplan muotoiseen takalasiin, jonka muoto jatkuu takaspoilerissa. Takavalojen bumerangimainen muotoilu on yksilöllinen osa Prius Plug-inin ulkonäköä.

Vaihtoehtona aurinkosähkö

Sisätiloissa katseen vangitsee keskikonsolin 8-tuumainen infotainment-näyttö. Mittaristo antaa kuljettajalle tietoa toiminnoista kahden 4,2-tuumaisen TFT-näytön avulla. Tunnelma on tavallista modernimpi, kuten auton luonteeseen sopii. Tavallista suurikokoisempi akku madaltaa hieman tavaratilaa, jolloin sen vetoisuus on 360 litraa. Muunneltavuutta parantavat takaistuimien alaslaskettavat selkänojat.

Ulkonäköön oman lisämausteensa antaa Solar-versioon kuuluva aurinkokennokatto, joka lataa akustoa auton ollessa pysäköitynä. Kenno pystyy lataamaan vuorokauden aikana akustoon noin viiden kilometrin ajomatkaan tarvittavan energian. Vuositasolla tämä tarkoittaa noin tuhannen kilometrin ajomatkaa aurinkosähköllä. Taajamassa asuva voi ajaa lähikauppaansa pelkän aurinkoenergian voimin. Ajon aikana aurinkokenno lataa 12 voltin akkua energiatehokkuuden maksimoimiseksi.

1. Bumerangin muotoiset takavalot erottavat lataushybridin Prius-veljestään. 2. Lataaminen on helppoa ja nopeaa. Mennekes-pistokkeella akusto täyttyy kahdessa tunnissa. 3. Ajo- ja kaukovaloissa on neljä led-yksikköä. 4. Sisätiloissa on laadukkaat materiaalit.

Pidemmälle sähköllä

Priuksen uudessa latausratkaisussa hybridiyksikön molemmat sähkömoottorit osallistuvat auton liikuttamiseen, jolloin suurin sähköajoon saatavilla oleva teho on kasvanut 83 prosenttiin ollen nyt 68 kW (92 hv). Puhtaan sähköajon toimintamatka on kasvanut yli 50 kilometriin, ja sähköajon maksiminopeus on 135 kilometriä tunnissa. Sähköllä ajettaessa voimaa on hyvin käytössä vielä moottoritienopeuksissakin. Ensimmäisissä lehdistötesteissä toimittajat saavuttivat yhdellä latauksella reilusti luvattua pidemmän ajomatkan ­sähköllä.

Nopea lataus

Akkukapasiteettia on kaksinkertaistettu 8,8 kWh:n, mutta akun massa on kasvanut vain puolella (nyt 120 kg). Suurin latau­s­­­­teho on kasvanut 3,3 kilowattiin, eli 65 prosenttia aiempaa suuremmaksi. Tämän ansiosta akun voi ladata täyteen Mennekes-pistokkeella kahdessa tunnissa ja normaalilla 16A-ulkopistokkeella reilussa kolmessa tunnissa.

Sähköajon käytettävyyttä lisää ilmalämpöpumppu, jonka ­avulla matkustamoa voidaan lämmittää energiatehokkaasti polttomoottoria käynnistämättä kymmeneen pakkasasteeseen saakka. Latauksen aikana akustoa lämmitetään pakkaskeleillä niin, ettei niiden tarjoama kapasi­teetti pienene merkittävästi talviolosuhteissakaan.

Kuljettaja voi valita kuhunkin ajotilanteeseen sopivimman ajoasetuksen kolmesta eri vaihtoehdosta (Normal, Eco ja Power). Tämän lisäksi hybriditekniikan toimintatavaksi voi valita normaalin hybriditoiminnan (HV), puhtaan sähköajon (EV), sähköajon kaupunkinopeuksilla (EV City) tai akuston latauksen ajon aikana (Battery Charge Mode).


Suomessa Prius Plug-in mallia saa Active- ja Solar-varustelulla. Hinnat alkavat 39 898 eurosta.