Minna parika s1170x600 q80 noupscale

Kesän kauneimmat menopelit

Kenkäsuunnittelija Minna Parikalle on tärkeää olla työssään leikkisä. Huippudesignissakin saa olla huumoria.

uoksu on uudenkarhea, nahkainen. Profiili klassisen virta­viivainen, kuitenkin yllättävä. Mustavalkoisen, nappanahkaisen kengän etuosasta pilkistävät leikkisät kissankorvat. Tällä kyydillä tyylikäs nainen kurvaa kolareitta paikalle vaativimmissakin olosuhteissa. Katseen pysäyttävät menopelit ovat kenkäsuunnittelija Minna Parikan Caracal-loaferit. Viimeksi ne on nähty poptähti Taylor Swiftin säärten jatkeena.

Helsingissä Parikan Aleksanterinkadun liikkeessä tuntuu kuin olisi päässyt unelmiensa karkkikauppaan. Tai satumetsään. Joka puolella on pupun­korvia, säihkyviä sateenkaaria, yksisarvisia ja yltäkylläisiä värejä. ­Parikan design-filosofia on luettavissa suoraan hänen tuotteistaan.

”Kenkiä suunnitellessa minulle on tärkeää olla leikkisä ja viihdyttää ­itseäni. Käytän paljon varsinkin aasialaisesta popkulttuurista tulevia sarjakuvamaisia yksityiskohtia ja värimaailmaa”, kymmenen vuotta omaa kenkä­mallistoa tehnyt Parikka, 35, sanoo.

Kengällä ei ole kansalaisuutta

Tuotteiden inspiraatio ja muotokieli löytyvät aktiivisesta elämästä johon kuuluu ahkera matkustelu ja moottoripyöräily. Parikka matkustaa työn takia pari kertaa kuussa.

”Ideoita saa, kun on kiinnostunut asioista globaalisti ja pitää niin silmät, korvat kuin makuaistitkin avoinna sekä kokee asioita mahdollisimman paljon.”

Kenkäsuunnittelijan suurinta inspiraatiota on käydä Tokiossa ja innostua lapsenomaisesti kaikesta ympärillään näkemästä. Parikan popkulttuurin vaikutteet tulevatkin Aasian lisäksi lapsuuden Disney-elokuvista sekä My Little Pony -leluista ja elokuvista.

Designin söpöyden ja pop-kulttuurin kanssa flirttailun ei silti pidä antaa huijata. Vaikka suunnittelijan työ on leikkisää, ei se ole leikkiä. Minna ­Parikka -brändi on maailmanluokkaa ja kovan työn tulos. Parikka päätti ryhtyä kenkäsuunnittelijaksi jo 15-vuotiaana.

Hän sanoo suunnittelun olevan jatkuvaa tasapainoilua kaupallisuuden ja itseilmaisun välillä.
”Omiin ideoihin ei voi kiintyä liikaa. Eteenpäin meneminen on muotialalla ainoa tapa menestyä globaalisti.”
Kansainvälisyys on olennaista Parikalle paitsi inspiraation, myös muotokielen osalta. Hänelle on tärkeää, ettei kenkien kotimaata voi arvata.

”Kengissäni ei ole mukana mitään kan­sa­laisuutta”, kenkäsuunnittelua ­Bri­tanniassa opiskellut Parikka sanoo.

Parikka piirsi uuden mallistonsa tennareihin veikeät pupun korvat.

Yksinäinen suunnitteluprosessi

Ennen kuin kengät pääsevät kaupan ikkunaan, on Parikan käytävä läpi yksinäinen suunnitteluprosessi. Se alkaa koruttomasti: hän istuu työpöytänsä ääreen ja alkaa piirtää.

”Mökkihöperöidyn kotini työhuoneeseen pariksi viikoksi ja piirrän ja piirrän.”

Prosessin aikana Parikalle on tärkeää olla yksin ajatustensa kanssa. Muitten mielipiteitä hän ei kaipaa. Parikan ei tarvitse myöskään erikseen etsiä inspiraatiota suunnitteluun; ­arjessa nähty ja koettu riittää.

Ensin hän ideoi malliston teemat ja muodot.

”Koska en työskentele tiimissä, on minun myös editoitava itseäni; ihan kaikkein hulluimpia ideoitani en voi päästää läpi mallistoon. Yritän muistaa, että en tee kaikkia kenkiäni ­itseäni varten.”

Suunnitellessaan hän suodattaa sen hetkiset muotitrendit oman ­visionsa kautta. Hyvä esimerkki tästä ovat ­uuden malliston puputennarit. Niihin Parikka piirsi kengän kielen paikalle veikeät pupun korvat. Parikka sai yllättävällä yksityiskohdalla tehtyä jo pitkään trendituotteena olleista tennareista omaperäisen tulkinnan.

Parikan luomuksia katsellessa tuleekin tunne, että kengät ovat yksilöitä, niillä on luonne.

”Tavoitteena on luoda tunnistettava muotokieli, joka tekee kengästä persoonallisen ja herättää katsojassa tunteita. Mielellään sellainen tunne, että nuo on pakko saada!”

Myös huumorintaju on tärkeä osa ­Parikan tuotetta. Kaikki ei aina ole ihan sitä, miltä ensisilmäyksellä näyttää. Katsoja saa tilaa tulkita, mistä tuotteessa on kyse: mikä on sen tarina. Ja hyvä tarina myy.
Mallisto valmistuu

Parikka jättää työpöytänsä alustavan ideointijakson jälkeen ja suuntaa tutkimaan uusia materiaaleja valmista­jiensa luo Espanjan Alicanteen.

”Kaikki tuotteeni valmistetaan Euroopassa korkeatasoisista materiaaleista.”

Kun materiaalit on valittu, myös malliston idea kristalloituu ja kenkien lopulliset piirustukset valmistuvat.

Viisi kuukautta kenkien prototyyppien valmistamisen jälkeen odottavat tuotteet ottajaansa kauppojen hyllyillä. Nyt trendikkäät menopelit voi noukkia mukaansa myös ikonisista Harrodsin, Selfridgesin ja Harvey Nicholsin liikkeistä.

Se on aikamoinen saavutus 35-vuotiaalle suunnittelijalle. Mutta Parikka ei suostu levähtämään laakereillaan.

”Olen todella tyytyväinen siihen, mihin kymmenen vuoden matka on minut suunnittelijana tuonut. Mutta tästäkin on vielä pitkä matka eteenpäin, aina voi tehdä enemmän.” +

Kenkäsuunnittelija Minna Parikka, 35

  • Valmistui kenkäsuunnittelijaksi De Montfort Universitystä Britanniasta vuonna 2002
  • Voitti Young British Glove Designer of the Year -tittelin 2002
  • Työskenteli valmistumisensa jälkeen eri suunnittelijoilla Britanniassa, Espanjassa ja Italiassa.
  • Perusti oman malliston 2005
  • Sai Vuoden nuori muotoilija -tittelin 2014
  • Tuotteita on esitelty kansainvälisesti esimerkiksi Voguessa ja Elle-lehdissä. Kenkiä ovat käyttäneet muun muassa poptähdet Lady Gaga ja Paloma Faith.