2016 c hr 04 s1170x600 q80 noupscale

Kaikki C-HR:stä

Joulukuun alkupuolella Suomeen saapuva Toyota C-HR säilyy uskollisena konseptimalleille, jotka nähtiin Pariisin autonäyttelyssä 2014 ja Frankfurtissa 2015. C-HR puhuttelee yksilöllisyyttä arvostavaa kohderyhmää, jonka edustajat tekevät päätöksiä tunnepohjalta ja haluavat olla ensimmäisinä kokeilemassa uusia asioita ja tuotteita.

Ulkonäössä huomio kiinnittyy linjakkaan rohkeiden muotojen lisäksi suurikokoisiin ajovaloumpioihin, jotka alkavat läheltä keulalogoa ja jatkuvat etupyörien keskilinjan taakse. Suuntavilkuissa on liukuva led-valaistus. Silmiinpistäviä elementtejä ovat muun muassa takaovien piilotetut ovenkahvat ja kylkiprofiili, joka luo mielikuvan ilmassa leijuvasta katosta. C-HR:n takaosan muotoilu on rohkean tyylikäs, ja reilunkokoisen tavaratilan luukussa olevan spoilerin toteutus kertoo yksityiskohtien viimeistelystä.

”C-HR antaa Toyotalle uudenlaisen läsnäolon kasvavassa C-crossover-autoluokassa. Sen on tarkoitus toimia keihäänkärkenä segmenttinsä muutoksessa. Siksi päätimme että C-HR:n tulee olla ainutlaatuinen, persoonallinen ja omaperäinen”, sanoo Toyotan pääinsinööri Kazuhiko­ Isawa.

Bumeranginmuotoiset led-takavalot takaavat, että C-HR on helppo tunnistaa myös takaosastaan. Takaovien ulkokahvat on upotettu tyylikkäästi ovien yläkulmiin. Hybridiversioissa on automaattivaihteisilla autoilla ajaneille tuttu vaihteenvalitsin.

Hienostuneen laadukas sisustus

Uutuusmallin sisätilojen suunnittelu ja toteutus edustavat uutta Sensual Tech -designia. Siinä yhdistyvät nykyaikainen toiminnallisuus ja muodikas tyyli. Kuljettajakeskeisen toteutuksen ohella sisätilat ovat ilmavat ja avarat.

Kojetaulun kerroksittainen muotoilu jatkuu saumattomasti myös ovipaneeleissa. Keskikonsolia ja laadukasta kahdeksan tuuman kosketusnäyttöä on käännetty aavistuksen kuljettajaa kohti. Etuistuimien poikkeuksellisen voimakas muotoilu tarjoaa hyvän sivuittaistuen. Istuimien materiaali- ja värivalinnat korostavat onnistunutta muotoilua. Koska C-HR on tarkoitettu myös premiummerkeillä ajaville autoilijoille, laatutaso on viety erittäin korkealle.

”Eurooppalainen Sensory Quality (SQ) -tiimimme on työskennellyt aiemminkin eri malliemme aisteihin vetoavan laatutason kohottamiseksi. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen projekti, jossa saimme tehtäväksemme täysin uuden mallin aisteihin vetoavan laadukkuuden suunnittelun. Nizzassa sijaitseva Toyotan ED2-designkeskus teki muotoilun eteen loistavaa työtä, ja meidän tehtävämme oli toteuttaa hienolle automallille sen arvoinen viimeistelytaso”, kertoo Euroopan SQ-tiimiä vetävä Mehmet Fatih Kale.

Vaikka sisätilat säväyttävät monilla yksityiskohdillaan ja laadukkailla materiaaleillaan, on käytettävyyskin pidetty mielessä. Takaistuimella on hyvin tilaa aikuisille, ja viistosta kattolinjasta huolimatta pääntilaa riittää mukavaan matkantekoon.

C-HR:n sisätilat

Konserttiluokan äänentoisto

Yksi C-HR:n vahvuuksista on laadukas äänentoisto. Lisävarusteeksi voi valita malliin tarkoin suunnitellun JBL-audiojärjestelmän, joka koostuu kahdeksankanavaisesta, 576-wattisesta vahvistimesta ja yhdeksästä kaiuttimesta. Musiikki kuulostaa pienelläkin voimakkuudella siltä, millaiseksi se on äänitysstudiossa tehty.

Äänentoisto on huomioitu jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi JBL:n patentoimat diskanttikaiuttimet on sijoitettu A-pilareihin.

Erinomaiset voimanlähteet

C-HR:n tekniset ratkaisut edustavat Toyotan terävintä osaamista. Alustarakenne pohjautuu uuteen TNGA-toteutukseen (Toyota New Global Architecture), joka mahdollistaa aiempaa vapaamman muotoilun ja tilankäytön.

Voimanlähteeksi on valittavissa Toyotan uusin hybriditekniikka tai 1,2 litran bensiiniturbomoottori, jonka yhteyteen on saatavilla neliveto. Hybridiversiossa yhdistetyn ajon kulutus on 3,7 l/100 km (CO2-päästöt alkaen 86 g/km).

Aiempiin Toyota-hybrideihin verrattuna sähköajon osuus on kasvanut, joten se on käytössä useammin ja pidempään. Kuljettaja voi entistä useammin nauttia helposta ja hiljaisesta ajokokemuksesta. Ja kun ajotilanne vaatii, hybridin koko voimayksikkö tulee mukaan täydellä voimallaan, niin kaupungissa kuin maaseututiellä.

Toyota asettaa C-HR:lle suuret tavoitteet. Auris Touring Sportsin­ ja RAV4:n väliin sijoittuvaa mallia odotetaan myytävän Euroopassa vuositasolla noin 100 000 kappaletta. 

5 x fakta

  • Autotyyppi: Modernin linjakas crossover
  • Moottorit: 1,2T ja 1,8 Hybrid
  • Vaihteistot: Manuaali- sekä e-CVT- ja Multidrive S -automaattivaihteistot.
  • Vetotapa: Etuveto, 1,2T Multidrive S:n yhteyteen saatavilla neliveto
  • Suurin teho: 1,2T: 85 kW (116 hv), 1,8 Hybrid: 90 kW (122 hv)

Mitat:

  • Pituus: 4 360 mm
  • Leveys: 1 795 mm
  • Korkeus: 1 555 mm (Hybrid)
  • Tavaratila: 377 litraa

Taloudellisuus:

  • Kulutus, yhdistetty ajo (alkaen): 3,7 l/ 100km
  • CO2-päästöt, yhdistetty ajo (alkaen): 86 g/km
  • Hinta alkaen: 27 092 eur (sis. toimituskulut)