Prius1 s1170x600 q80 noupscale

Uusi Prius kääntää katseet

Kaksi vuosikymmentä sitten Tokion autonäyttelyssä nähtiin konseptimalli, jonka uutuus oli hybridi­voimanlähde. Malli herätti uteliaisuutta, epäilyjä ja ennen kaikkea kysymyksen autoilun tulevaisuudesta.

Jos haluaa tietää, minne on matkalla, on sanonnan mukaan katsottava, mistä on tulossa. Uuden Prius-mallin saapuessa Suomeen on hyvä katsoa, mistä matka on alkanut ja mitä matkan varrella on tapahtunut.
Kun Priuksen konseptiauto esiteltiin yli 20 vuotta sitten, kaikki eivät uskoneet, että bensiini- ja sähkömoottorin parhaat puolet yhdistävä tekniikka yleistyisi. Tuolloin perinteisten polttomoottorien tekniikka kehittyi ­harppauksin, eikä vaihtoehtoista tapaa tuottaa autoa liikuttavaa voimaa nähty tarpeelliseksi.

Katse riittävän pitkälle tulevaisuuteen

Historiaa tehdään monella tavalla. Toyotan tapa on ollut katsoa riittävän pitkälle tulevaisuuteen ja arvioida ennakkoluulottomasti kaikkia eri vaihtoehtoja.

”Tekninen ennakkoluulottomuus yhdistettynä aitoon haluun ohjata autojen tekniikkaa ympäristön kannalta kestävän kehityksen suuntaan on tänä päivänä välttämättömyys. Välttämättömyys, johon monet heräävät vasta nyt, mutta jonka olemassaolo on ollut Toyotan toimintaa määrittävänä tekijänä jo pitkään”, sanoo Toyotan tuotemarkkinointipäällikkö Mikko Kekäläinen.

Useat merkit ovat tuoneet hiljattain tai ovat pian tuomassa markkinoille erilaisia hybridimalleja monenlaisiin käyttötarkoituksiin.

”Sillä aikaa, kun muut ovat vielä odottaneet, on hybriditekniikkamme lippulaiva edennyt jo neljänteen sukupolveen. Alati kiristyvät päästömääräykset, keskustelu aiheesta sekä kasvava kiinnostus autoilun ympäristövaikutuksiin herättävät kysymyksiä. Näihin kysymyksiin Toyotalla on ollut vastaus jo pitkään”, Kekäläinen sanoo.

Toyotan Hybridit, eritoten Prius, tarjoavat muutakin kuin alhaisia kulutuslukemia ja pakokaasupäästöjä. Kekäläinen sanoo, että Toyotalla puhutaan hybridiajofiiliksestä.

”Uuden Prius-mallin myötä puhumme oikeastaan hybridiajofiilis 2.0:sta. Erikoiselta kuulostava termi tarkoittaa kaikkea sitä, mikä erottaa hybridit muista malleista.”

Toyotan hybridit ovat entistä herkemmin reagoivia ja hiljaisempia. Aktiivisen tiedonkeruun avulla Prius pystyy tunnistamaan kuljettajan haluaman lopputuloksen, ja tällä tavalla käytännön ajettavuus muuttuu sen mukaisesti, miten autolla ajetaan. Jos haluaa ajaa rauhallisesti, auto reagoi sujuvasti ja mukautuvasti ohjauksen ja kaasun käyttöön. Jos tulee kiire, auto oppii muuttuneen ajotavan ja reagoi viiveettömästi ja dynaamisesti.

1) Kojetaulun symmetrinen muotoilu tekee tunnelmasta rauhallisen. 2) Laadukkaat sisustan materiaalit täydentävät ulkonäön luomaa mielikuvaa. 3) Suurikokoisen keskinäytön tiedot ovat luettavissa myös takapenkillä. 4) Tärkeimpiä mukavuustoimintoja voi ohjata helposti ohjauspyörästä. 5) Toyota Safety Sense -järjestelmän kamera on taustapeilin yläpuolella.

Moottori hyrrää vain tarvittaessa

Moni unohtaa autoilussa hiljaisuuden merkityksen. Uuden Priuksen äänieristystä on parannettu entisestään, mutta suurin hiljaisuuteen vaikuttava tekijä on konepeiton alla. Toyotan hybrideillä ajetaankin parhaimmillaan yli puolet ajoajasta ilman, että polttomoottori on käynnissä.

Sammutettu polttomoottori ei kuluta bensiiniä. Hybridit tähtäävät siihen, että polttomoottoria käytetään ainoastaan silloin kun tarvitaan. Kun tähän liitetään sähköisen voimansiirron hyödyt, päästään järjestelmän perusajatukseen. Jarrutusenergiaa otetaan talteen sähköisessä muodossa akkuun. Alamäkeen ajettaessa taltioituu liike-energiaa. Energiaa otetaan talteen niissä tilanteissa, kun se normaalissa bensiini- tai diesel-käyttöisessä autossa valuisi hukkaan.

”Talteen otettua energiaa käytetään siellä, missä sitä tarvitaan. Avuksi liikkeellelähdöissä. Lisäpotkuna ohitustilanteissa. Mahdollisuutena liikkua ajoittain lähes missä tahansa ajotilanteessa pelkällä sähköllä. Ei siksi, että sähköllä pitäisi päästä yhtäjaksoisesti mahdollisimman pitkälle, vaan siksi, ettei sammutettu bensiinimoottori kuluta polttoainetta”, Kekäläinen perustelee.

Huoletonta menoa

Hybridit ovat huolettomia, jos niitä vertaa esimerkiksi sähköautoihin. Normaalia hybridiä ei tarvitse koskaan ladata, eikä toimintasäde ole akun varauksesta kiinni. Hybridi lataa akkujaan aina silloin kun tarvitaan ja tekee sen itsenäisesti. Käyttäjän ei tarvitse miettiä seuraavan latausaseman sijaintia.

”Huoltoasemalla pitää ajoittain käydä, mutta melko harvoin. Yli kahdenkymmenen vuoden kehitys takaa sen, että jokainen bensiinilitra käytetään tehokkaammin kuin aiemmin”, ­Kekäläinen sanoo.

Hän kuvailee, että Priuksen ajo-ominaisuudet kuuluvat myös hybridiajofiilikseen.

”Toyotan uusi TNGA-perusrakenne tuo Priukseen matalan painopisteen, hyvän ajoasennon ja paremman näkyvyyden.”

Varusteet uudelle tasolle

Uusi Prius on myös innovatiivisten varusteiden lähettiläs. Toyota Safety Sense -varustelu tuo uuden ulottuvuuden turvallisuuteen ja käyttömukavuuteen. Järjestelmä tunnistaa, jos riski törmätä jalankulkijaan kasvaa ja pyrkii välttämään osumista. Autossa on myös vakiovarusteinen vakionopeussäädin, joka pitää etäisyyden sopivana edellä ajavaan.

Uudenlainen pysäköintiavustin pysäköi kuljettajan puolesta ja estää törmäykset esteisiin, kuten aitaa tai naapurin autoa päin. Priuksessa on JBL Premium Sound -äänentoistojärjestelmä jonka lähteen Toyota Touch -mediakeskus antaa valita monista eri vaihtoehdoista. +

Neljännen sukupolven Toyota Prius tuo mukanaan paljon uusia kehitysaskeleita. Hybridien pioneerisuvun uusi jäsen kätkee sisälleen uuden voimapaketin ja alustarakenteen.

FAKTAT:

Autotyyppi: Viisiovinen perheauto niille, jotka haluavat kulkea teknisen edistyksen kärjessä.
Moottorit: 1,8 litran bensiinimoottori (72 kW / 98 hv) ja sähkömoottori 53 kW / 72 hv)
Vaihteisto: Sähköisesti ohjattu, portaaton e-CVT -automaattivaihteisto
Ajoakku: Nikkelimetallihydridiakku
Kokonaisteho: 90 kW / 122hv

MITAT:
Pituus: 4 540 mm
Leveys: 1 760 mm
Korkeus: 1 470 mm

TALOUDELLISUUS:
Kulutus, yhdistetty ajo: 3,0 l / 100 km (alkaen)
CO2-päästöt, yhdistetty ajo: 70 g / km (alkaen)
Hinta alkaen: 34 980 euroa