Hilux web 8  s1170x600 q80 noupscale

HYVÄ, PAREMPI, HILUX

Ensinäkemältä Hilux on muuttunut paljon, mutta silti se on helppo mieltää Toyotaksi. Tuttuun työkaluun on tuotu aimo ripaus ylellisyyttä rohkealla, virtaviivaisella muotoilulla. Ennen koeajoa mielessäni oli kysymys, onko kestävyys ja toiminnallisuus säilynyt, vaikka uutuus on aiempaa henkilöautomaisempi ja modernimpi?

Auton sisällä huomio kiinnittyi tyylikkääseen kojelautaan ja laadukkaisiin materiaaleihin. Koeajoautomme oli huippuvarusteltu, ja on selvää että karumpiin työtehtäviin kannattaa valita vähemmän varusteita. Toki koeajokkiammekin voisi ajaa työhanskat kädessä.

Savannin kuumuudessa on helppo ajatella, että Hilux on kotonaan myös toisessa ääripäässä, Suomen talvipakkasissa. Tähän automalliin jo vuosikymmeniä yhdistetty luottamuksen tunne on siis säilytetty.

Karussa erämaassa kokeiltu

Namibia yllättää ensikertalaisen. Lähdimme liikkeelle maan pääkaupungista, Windhoekista, jonka ympärillä riittää karua erämaata kumpuineen ja kivikkoineen. Valtaväylätkin ovat enimmäkseen hiekka- ja sorapohjaisia. Aluksi sadan kilometrin nopeusrajoitus tuntui yliampuvalta, mutta pian vauhti alkoi tuntua aika luontevalta, vaikka tiessä oli välillä syvempiä kuoppia ja irtokiviä. Täällä, jos missä auton pitkäaikaista kestokykyä koetellaan.

Vastaantulevia autoja oli hauska seurata: Hilux, Land Cruiser, Hilux, Nissan, Mercedes, todella vanha Hilux. Autot on selvästi valittu niin, että niillä selvitään vaativissakin oloissa. Pickupit eivät ole Namibiassa elämäntapa-autoja, vaan todellisia jokapaikan ja -tarpeen ajokkeja.

Uutta voimaa

Hiluxin voimalinjojen sydämenä toimii täysin uusi 2,4 litran turboahdettu dieselmoottori. Moottori on Land Cruiseriin viime kesänä esitellyn 2,8 litraisen voimanlähteen pikkuveli. Uusi moottori tuottaa 150 hevosvoiman maksimitehon ja 400 Nm:n maksimivääntö liikuttaa Hiluxia vaivattomasti.

Uuden moottorin myötä polttoaineen kulutuslukemat ovat laskeneet edelliseen malliin verrattuna. Myös pakokaasupäästöt ovat pienentyneet, mikä tekee Hiluxista entistä ympäristöystävällisemmän ja käyttökustannuksiltaan aiempaa paremman. Kuusivaihteisella käsivaihteistolla ja Stop & Start -järjestelmällä varustettuna yhdistetyn ajon kulutus on 7,9 litraa sadalla kilometrillä. Tämä arvo tuntuu koeajomme perusteella olevan lähellä tavallisen ajon lukemaa, vaikka rankka reittimme nosti kulutuksen ysillä alkavaksi.

Automaattivaihteisto helpotti maastoajossa

Suomi-mallistossa Double Cab Active- ja Premium-varustetasojen yhteyteen saa kuusivaihteisen automaattivaihteiston. Kummankin vaihteiston välityssuhdealuetta on laajennettu, jotta voimakas liikkeellelähtökyky, vääntävä eteneminen maasto-olosuhteissa sekä taloudellisuus maantieolosuhteissa toteutuvat. Molempien vaihteistojen yhteydessä on myös ajotapavalitsin, jonka Eco- tai Power-ajotavoilla voi tehostaa haluttua ajotyyliä. Ajotapavalitsin vaikuttaa moottorinohjaukseen ja automaattivaihteiston yhteydessä myös vaihtamislogiikkaan. Maastoajossa automaattivaihteisto helpotti huomattavasti auton hallintaa. Ajaminen esimerkiksi upottavassa hiekassa vaati ajoittain paitsi vauhtia, myös tarkkaa ja ripeää vaihteiden käyttöä.

1) Henkilöautomainen mittaristo on selkeälukuinen. 2) Isoista taustapeileistä näkee hyvin taakse. 3) Automaattivaihteisto tuo helppoutta myös maastoajoon. 4) Sisämateriaalit ovat laadukkaita ja helppopitää puhtaina. 5) Uusimmista Toyota-malleista tuttu keskikonsolin kosketusnäyttö toimii myös hanskat kädessä.

Vaihtoehtoja varusteissa

Uuteen Hiluxiin on saatavilla useita uusia varusteita, jotka kohentavat käyttömukavuutta ja parantavat entisestään ajo-ominaisuuksia sekä turvallisuutta.

Autossa on vakiona perävaunun huomioiva ajonvakautusjärjestelmä (VSC + TSC), joka vakauttaa tilanteet, joissa perävaunu heikentää yhdistelmän ajovakautta. Ajonvakautus kytkeytyi päälle useasti ajaessamme soraisella tiellä reipasta marssivauhtia, mutta sen toiminnan huomasi lähinnä merkkivalon vilkkumisesta, ei ajonopeuden hidastumisena.

Vakiona on myös automaattinen mäkilähtöavustin (HAC), joka pitää ylämäessä jarrupainetta yllä maksimissaan viiden sekunnin ajan varmistaen mahdollisuuden hallittuun liikkeellelähtöön.

Varustetasojen, Workhorse, Life, Active ja Premium, ideologia on säilytetty ennallaan. Ne tarjoavat mahdollisuuksia sekä raakaan tuotantokäyttöön että salonkikelpoiseen esiintymiseen.

Alamäkihidastin piti jyrkissä rinteissä

Activessa ja Premiumissa vakiona oleva alamäkihidastin, DAC, on avolavaluokassa poikkeuksellinen varuste. DAC toimii sekä eteen- että taaksepäin pitäen ajoneuvon nopeuden vakiona yksittäisiä pyöräjarruja käyttämällä. Tällöin ajoneuvon hallittavuus säilyy vaikeissakin tilanteissa. Jyrkkää rinnettä laskeutuessamme tämä ominaisuus osoitti vahvuutensa, kun kuljettaja sai keskittyä eläinkunnan vilkuilun lisäksi parhaan ajolinjan valitsemiseen, ja auto hyödynsi parasta pitoa tarjoavia renkaita vauhdin hillitsemiseen.

Jätimme lämpimät, yli 30-asteiset jäähyväiset Namibialle, mutta emme Hiluxille. Ensimmäiset 8. sukupolven Toyota Hiluxit saapuvat Suomen Toyota-liikkeisiin jo kesäkuun puolivälissä jatkamaan Suomen suosituimman avolavamallin tarinaa.

FAKTAT:

Autotyyppi: Avolava-auto kovaan käyttöön. Kaksi- ja nelioviset korimallit
Moottorit: 2,4 litran turbodiesel­moottori
Vaihteisto: 6-vaihteiset käsi- ja automaattivaihteistot
Suurin teho: 110 kW (150 hv)
Suurin vääntö: 400 Nm

MITAT:
Pituus: 5 330 mm
Leveys: 1 800 mm
Korkeus: 1 810 – 1 815 mm

MASSAT:
Kantavuus: 1 115 – 1 235 kg
Kokonaismassa: 3 150 – 3 210 kg
Suurin vetomassa: 3 200 kg
Hinta alkaen: 35 608,50 euroa