Toyota corolla 7  htr17b4alb s1170x600 q80 noupscale

Aina ajan tasalla

Toyota Corolla on kaikille suomalaisille tuttu. Sitä se on maailmanlaajuisestikin, sillä mallia myydään tällä hetkellä noin 150 maassa ympäri maailmaa. Noin viidennes tänä vuonna myytävistä uusista Toyotista on Corollia, joten se on Toyotan suosituin automalli.

Viime vuoden lopulla tuli täyteen 50 vuotta siitä, kun ensimmäisen sukupolven Corolla esiteltiin Japanissa. Suomeen ensimmäiset Corollat tulivat pian tämän jälkeen, helmikuussa 1967. Mallia on vuosien saatossa valmistettu reilusti yli 40 miljoonaa kappaletta. Suosio jatkuu, ja Corolla oli tammi–kesäkuussa 2016 maailman ylivoimaisesti myydyin automalli.

Aina nykyaikainen

Corolla on yhä ajankohtainen ja houkutteleva malli. Suosion takana on Toyotan kyky uudistaa malliaan niin, että se on vastannut kunkin aikakauden vaatimuksiin valppaasti, usein luokkansa kehityksen kärjessä.

Päivitetyssä yhdennentoista sukupolven Corollassa nähdään uusi, moderni ulkomuoto. Uudistettu keula korostaa auton arvokkaan vahvaa olemusta. Ilmeessä näkyy Toyotan nykyinen muotokieli, jossa siron ylemmän ilmanottoaukon jatkeena ovat led-etuvaloumpiot. Uudelleen muotoillussa etupuskurissa on aiempaa suurempi ilmanottoaukko.

Sivusuunnasta huomio kiinnittyy krominvärisiin ovenkahvoihin, jotka täydentävät korin yhtenäistä linjaa. Saatavilla on uudet 16- ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Takaosaa parantavat uudet led-takavaloumpiot ja kromilista, joka vahvistaa porrasperäisen auton leveää ulkoasua. Värejä on tarjolla yhteensä yhdeksän, joista kolme uusia: Platinum Bronze, Tokyo Red ja Earth Bronze.

Onko tämä Corolla?

Suomalaisperheiden makutottumukset ovat johtaneet siihen, että Corollan kokoluokan autoja ostetaan lähinnä farmari- ja viistoperämallisina. Toyotalla nämä C-segmentin autot on tunnettu jo kymmenen vuotta Auris-nimellä.

Sedan-malleilla on silti edelleen ystävänsä, ja erillisellä tavaratilalla varustetun Corollan hankki viime vuonnakin 750 suomalaisasiakasta. Useita automerkkejä ei myyty edes kaikki mallit yhteenlaskien maassamme yhtä paljon. Pitkät perinteet omaavalla suosikkimallilla on siis edelleen vahva rooli automarkkinoillamme.

Uudistunutta Corollaa koeajaneet ovat kysyneet ”voiko tämä tosiaan olla Corolla?”. Kysymykset kumpuavat siitä, että Corolla on seurannut herkeämättä aikaansa. Vaatimusten kasvaessa korimitat ovat kasvaneet, tyylikkyys lisääntynyt ja varustelu täydentynyt. Lapsuusmuistot vuosikymmenten takaisesta Corollasta eivät täsmää lainkaan vuoden 2016 versioon. Pituutta on tullut vuosien mittaan lisää 765 mm ja leveyttä 290 mm enemmän. Näillä on ratkaiseva merkitys esimerkiksi sisätilojen tunnelmalle.

Turvallinen valinta

Kojelaudan uusi muotoilu on saanut vaikutteita Aurisin kojelaudasta. Corollassa on muun muassa entistä isompi Toyota Touch -kosketusnäyttö. Materiaalit ovat korkealaatuisia ja tunnelma kestää vertailun arvokkaampiinkin autoihin. Silti kaikki hallintalaitteet löytyvät tutuilta paikoiltaan, joten uutuuden kanssa on helppoa tehdä sinunkaupat.

Koko uudistuneen Corolla-malliston vakiovarusteluun kuuluu Active-varustetasosta alkaen Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu. Se auttaa estämään ja lieventämään mahdollisia kolaritilanteita. Järjestelmä hyödyntää tuulilasin yläreunaan asennettua laser- ja kameratekniikkaa oikeanlaisten ratkaisujen tekemiseksi.

Toyota Safety Sense -järjestelmään kuuluvat törmäyksiä ennakoiva ja automaattisesti hätäjarruttava Pre-Collision System (PCS), kaistavahti (LDA), liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) ja automaattiset kaukovalot (AHB). Corolla sai vuonna 2013 Euro NCAP -törmäystestistä täydet viisi tähteä, joten korirakenne turvavarusteineen suojaa matkustajia kolaritapauksissa hyvin.

Toyota Safety Sense -järjestelmä hyödyntää tuulilasin etureunaan sijoitettua laser- ja kameratekniikkaa.

Vahva voimanlähde

Suomessa Corollaan saa 1,6 litran bensiinimoottorin, jossa 132 hevosvoiman huipputeho tarjoaa ripeää suorituskykyä. Nykyaikaisella Valvematic-venttiilinohjausjärjestelmällä varustettu moottori vääntää sitkeästi jo matalillakin kierrosnopeuksilla.

Kuusinopeuksisen vaihteiston ohella voimansiirtoon voi valita Multidrive S -automaatin. Se vastaa kaasunpainalluksiin täsmällisesti ja valitsee kuhunkin ajotilanteeseen juuri oikean välityksen, ilman ennalta määritettyjä välityssuhteita. Nykyaikainen automaattivaihteisto auttaa saavuttamaan jopa käsivaihteista versiota matalampia kulutus- ja päästölukemia.

Uudistunut Corolla on koeajettavissa Toyota-liikkeissä. Malliston hinnat alkavat 23 991 eurosta.