Toyota markus huuskonen 4  s1170x600 q80 noupscale

Mekaanikkojen mestari

Markus Huuskosen ongelmanratkaisutaidot ovat tuoneet kärkisijoja mekaanikkokisoissa. Nopeasti muuttuvien automallien korjaamisessa tärkeintä on päättelykyky.

Automekaanikko Markus Huuskosen työpäivään mahtuu joskus yksi, toisina päivinä kymmenen nelipyöräistä. ”Joutokäyntiä ei pahemmin ole.”

Päivä starttaa Järvenpään Auto-Aritassa puoli kahdeksalta. Työt etenevät esimiesten työnohjaustauluihin merkitsemien työmääräysten tahdissa.

Poikkeuksiakin on. Tänään aamulla pihaan hurautti asiakas, jonka auton pohja kaipasi tarkistusta. Häntä palveltiin saman tien.

”Asiakkaat ovat tosi mukavia.” Vuodet ovat kerryttäneet tuttuja kasvoja, joiden kanssa tulee vaihdettua kuulumiset. Joku saattaa tuoda pullapitkon tai muuten muistaa kiitoksella huolellisesta jäljestä.

Nopeasti muuttuvat mallit

Markus aloitti alalla kesätöissä vuonna 1989. ”Parasta on se, että tekniikka menee eteenpäin. Koko ajan tulee jotakin uutta.”

Nopeasti muuttuvat automallit ja kehittyvä tekniikka lisäävät käyttövirheitä. ”Aina ei autossa ole varsinaista vikaa.” Asiakas on vahingossa ohjelmoinut vaikkapa sähköikkunat lukitustilaan.

Markus lukee viikoittain Toyotan tiedotteita ja koulutusmateriaaleja. Hiljattain hän on tankannut tietoa muun muassa uudesta Prius-hybridimallista.

Muutaman kerran vuodessa hän osallistuu koulutuksiin. ”Koulutukset ovat tosi hyviä. Maahantuojan kouluttajilla on viimeisin tieto, samalla voi kysellä.” Muissa Toyota-huolloissa työskentelevien kanssa jutellessa tulee vaihdettua oppia erilaisista toimintatavoista.

Pähkinöitä konepellin alla

Työ on ytimeltään päättelyä. Tietoa vian metsästyksen tueksi mekaanikko hakee koneelta. Korjaamotesteriltä saa osviittaa vian lähteestä, mutta ei valmista ratkaisua. Korjaustoimet on mekaanikon itse ratkaistava. Ongelmanratkaisussa auttaa myös tekninen raporttikanta, josta voi tutkailla, miten muissa huolloissa korjaukset on toteutettu.

Pelkkää vian hakua päivät eivät kuitenkaan ole. ”Suurin osa päivästä kuluu rutiininomaisiin huoltoihin, varusteluihin ja pieniin korjaustöihin.”

Toisinaan pulmanratkaisuun liittyy salamatkustajia. Erään asiakkaan autossa haisivat koiran kuivamuonanappulat. Kävi ilmi, että hiiret olivat kuljettaneet niitä moottoritilan kautta matkustamon raitisilmasuodattimeen. ”Moottoritilasta löytyy milloin mitäkin hiirten kuskaamaa, käpyjä tai pähkinöitä.”

Joskus Markus puntaroi ratkaisumalleja työpäivän jälkeenkin. Vuosia Markuksen kanssa töitä tehnyt Ari Vähämöttönen vahvistaa työkaverinsa kiinnostuksen asteen. ”Markukselta löytyy motivaatiota selvittää asioita myös omalla ajalla. Hänen mielenkiintonsa autotekniikkaan on korkealla tasolla.”

Mopolla auringonlaskuun

Markuksen taidot on testattu myös alan kisoissa. Vuoden alussa hän voitti toisen kerran Toyotan Mestarimekaanikko-kisan.

”Esimies houkutteli täyttämään kisaanilmoittautumispaperit. Sitten kävi tämmöinen vahinko”, Markus virnistelee vaatimattomana. Hän on kilpaillut ykkössijalle myös Suomen Autoteknillisen liiton kilpailussa ja osallistunut Toyotan mekaanikkojen Euroopan-mestaruuskisoihin.

Kotioloissakin Markusta työllistää muutama moottori. Parhaillaan hän entisöi vuosimallin 1957 itäsaksalaisvalmisteista mopoa. ”Se on kiireetöntä touhua.”

Rento ote on myös kavereiden epävirallisessa mopokerhossa, johon kuuluu eri-ikäisiä ajajia. Mukana on myös puolisoita. Yhdessä viihtymään ajetaan milloin hyväntekeväisyysteemalla, milloin puvut päällä.

Kuka?

Markus Huuskonen
• Ikä: 44
• Ammatti: Automekaanikko. Toyotalla töissä vuodesta 1995.
• Koti ja perhe: Asuu Mäntsä­lässä avovaimonsa kanssa.
• Harrastukset: Metsä­työt, moporeissut kaveri­porukalla, rakennusten korjaaminen.