Tutkittu juttu s1170x600 q80 noupscale

Vihreämpää autoilua

Suomalaiset olisivat valmiita vaihtamaan ­ympäristöystävälliseen autoon, jos hinnat olisivat nykyistä halvempia, kertoo tutkimus.

Suomalaiset ajavat paljon, keskimäärin 16 000 kilometriä vuodessa. Mutta kiinnostaako meitä autoilun ympäristöystävällisyys?

Enenevässä määrin, ilmenee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin teettämästä tutkimuksesta. Sen mukaan suomalaisten halu pienentää autoilun ympäristökuormitusta on parantunut.

Moni suomalainen voisi hankkia ympäristöystävällisen auton, jos hinta olisi halvempi tai ainakin samanhintainen kuin muut autot.

Muita suomalaisten suosimia tapoja vihertää autoilua ovat tutkimuksen mukaan esimerkiksi autoilun vähentäminen, julkisen liikenteen käytön lisääminen ja taloudellinen ajotapa. Julkista liikennettä ja taloudellista ajoa suosivat varsinkin naiset.

Vähemmistö olisi valmis maksamaan autoilusta enemmän esimerkiksi veroja. Tietullit ja ruuhkamaksut eivät nekään kiinnosta.

Suomalaiset tulevat vihreässä autoilussa muiden perässä. Suomi on harvoja Euroopan maita, joissa ei ole lainkaan tienkäyttömaksuja, selviää teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimuksesta.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo, että esimerkiksi Norjassa on sähköautobuumi, jota ovat vauhdittaneet muun muassa verohelpotukset.

Tolvasen mukaan Norjassa sähköautosta ei tarvitse maksaa auto- eikä arvonlisäveroa. Sähköautolla ajaessa välttyy myös tietulli- ja lauttamaksuilta, ja ekoautoille on maksuttomia pysäköinti- ja latauspaikkoja.

Muualla tienkäyttömaksut ovat yleisiä. Esimerkiksi tukholmalaiset ovat pulittaneet ruuhkamaksuja yli kymmenen vuotta. Maksuista järjestettiin kansanäänestys, ja ne ovat vähentäneet autoilua. Sama tapahtui Milanossa.

Singapore siirtyi ruuhka­maksu­järjestelmään jo vuonna 1975. Lontoossakin ruuhkamaksuja ehdittiin pohtia 1960-luvulta lähtien, ennen kuin ne otettiin käyttöön vuonna 2003.